CÉLOK
A digitális kultúra tantárgy célja az, hogy megismerd a számítástechnika és a számítógép alkalmazását a mindennapi életben, hatékonyan tudd azt használni munkád során. A szükséges gyakorlat megszerzése a többi szaktárgy szempontjából is igen fontos.
Az idei évben a digitális kultúra tanórák felében a megtanulsz 10 ujjal, a képernyőt nem nézve (azaz vakon) gépelni. Ez mindenképp jó befektetés a számodra, hiszen az erre fordított időd – azáltal, hogy később jóval gyorsabban és pontosabban lehet elvégezned bármiféle írásos munkát – sokszorosan megtérül.
TÉMAKÖRÖK
Algoritmizálás, formális programozási nyelv használata (15 óra)
Az algoritmikus gondolkodást segítő informatikai eszközök és szoftverek használata.
Mobiltechnológiai ismeretek (4 óra)
A mobiltechnológia körébe tartozó eszközök ismerete, kezelése, oktató programok használata.
Szövegszerkesztés (11 óra)
A szöveg tipográfiája, tipográfiai ismeretek. Szöveges dokumentumok szerkezete, objektumok, képek és ábrák elhelyezése egy dokumentumba.
Számítógépes grafika (14 óra)
Digitális képek jellemzőinek és tárolásának megismerése. Alakzatok egymáshoz viszonyított elrendezése: igazítás, elosztás, rétegek, eltolás, forgatás, csoportosítás, kettőzés, klónozás.
Multimédiás dokumentumok készítése (4 óra)
Az információkeresés során gyűjtött multimédiás alapelemek felhasználásával új dokumentumok létrehozása.
Publikálás a világhálón (14 óra)
Egy webes tartalomkezelő rendszer önálló használata. Webdokumentum szerkezetének és alapelemeinek ismerete. Weblapkészítés HTML nyelven weblapszerkesztővel, weblapok publikálása.
A digitális eszközök használata (6 óra)
A digitális eszközök főbb egységei, és operációs rendszerei. Tudatos felhasználói magatartás erősítése, a felelős eszközhasználat kialakítása, etikus információkezelés.
Gépírás (34 óra)
TANULÓI TEVÉKENYSÉG
Egyéni – önálló munkák
Pármunkák
Kooperatív csoportmunkák
ÉRTÉKELÉS
Digitális kultúra
Digitális kulktúrából, a tanultakat, a tanév során egész órás nagydolgozatokban, illetve rövidebb kisdolgozatokban kérjük számon. A nagydolgozatokra kapott jegy súlya kétszeres, a röpdolgozatokra kapott jegy pedig egyszeres súlyú. Ezen felül lesznek beadandó munkák és kiselőadások, valamint projektmunkák is. Az ezekre kapott jegyek mennyiségét és súlyát a munka kiadásakor adjuk meg.
A dolgozatokra kapott osztályzatok képzésének minden esetben az alábbi százalékos táblázat az alapja:
90,1 % – 100 % jeles
78,1 % – 90 % jó
65,1 % – 78 % közepes
50,1 % – 65 % elégséges
0 % – 50 % elégtelen
Gépírás
Minden olyan napon, amikor legalább 15 percnyi gépelési időd összejön a gyakorlás során egy-egy pluszt kapsz. Minden plusz a következő dolgozat eredményén 0,1-et javít. A dolgozatot követően a pluszok/mínuszok gyűjtése elölről kezdődik.
Ha a gépírás dolgozatok során szabályos kéztartással, a billentyűket nem nézve gépelsz, akkor a dolgozat eredménye a hibapontok és a leütésszám hányadosa szorozva 100-zal. Ezen a százalékos értéken javítanak a gyakorlás során megszerzett pluszok. Az így kapott végső értékből az alábbiak szerint képezzük a jegyeket:
0 % – 0,30 % jeles
0,31 % – 0,70 % jó
0,71 % – 1,00 % közepes
1,01 % – 1,32 % elégséges
1,32 % felett – elégtelen
A tanév során összesen 10-12 dolgozatot írtok. Mindenkinek meg kell írnia az összes dolgozatot, hiszen a gépírás elsajátításában az egyes fázisok folyamatosan egymásra épülnek.
A tanév során háromszor biztosítunk javítási lehetőséget tanórán kívüli dolgozatok formájában. Emellett a tantárgy jellege, az elsajátítás technikája miatt minden dolgozat eredménye felülírja az összes korábbi, gyengébben megírt dolgozatot.
Félévkor az érdemjegyet a dolgozatokra kapott jegyek átlagából képezzük, ha legfeljebb egy elégtelened van. Ha több elégtelened van, akkor a jegyed elégtelen lesz.
Az év végi eredmény a tanévben megszerzett, felülírásokkal javított 10-12 érdemjegy átlaga, ha maximum egy elégtelened van. Ha több elégtelened van, akkor a jegyed elégtelen lesz.