CÉLOK
Folytatjuk az előző év háztartások pénzügyei támákat a pénzügyi tudatosság fejlesztésének céljával. Majd megismerik a gazdasági gondolkodás, szemlélet néhány alapvetését, a modern gazdaság szereplőit, működésének alapvető elvét, a piac logikáját.
A mindennapi élet szerepeire készítenek a tanultak, miközben megtanulhatják azt is a diákok, hogy miképp igazodjanak ki táblázatokban, grafikonokon, akár képesek legyenek ilyeneket összeállítani.
TÉMAKÖRÖK
A háztartások megtakarításai
- A megtakarítások célja, lehetséges formája
- Az egyes megtakarítási formák összehasonlítása, előnyök, hátrányok
- Megtakarításból befektetés
- Betéttípusú befektetések
- Értékpapír típusú befektetések
- Kötvények, részvények, befektetési jegyek
- Biztosítások
- Nyugdíj
A befektetéshez kapcsolódó pénzügyi számítások
- A befektetés értékelésének általános elvei
- A pénz időértékének elve
- Jövő és jelenérték-számítás
A közgazdasági tudományok elhelyezése a tudományok rendszerében
- A közgazdaságtan tárgya és alapproblémája
- Döntések és választások tudománya
- A döntések mozgatórugója- az alternatív költség elmélete
- Egyéni és társadalomi érdekek
- A közgazdaságtan szerepe, helye a tudományok rendszerében
- Az üzleti gazdaságtan tárgya, részterületei
- Az üzleti gazdaságtan vizsgálódási módszerei
- A gazdasági körfolyamat
- A cserefolyamatok és a pénz története
A piac – a piaci mechanizmus
- Kereslet
- A keresletre ható tényezők
- A kereslet befolyásolásának eszközei
- Kínálat
- Az árak kialakulása
Háztartás – fogyasztói magatartás
- A fogyasztó döntései
- A kereslet árrugalmassága
- A kereslet kereszt-árrugalmassága
- A kereslet jövedelemrugalmassága
TANULÓI TEVÉKENYSÉG
Sok életszerű, gyakorlati feladatot, szituációs játékot tudunk a tananyagba beépíteni.
ÉRTÉKELÉS
- Az egyes témakörök lezárásakor dolgozatokat iratunk, amelyeket az elért pontszám alapján jeggyel értékelünk. A dolgozat az adott témakörtől, az órán elhangzottaktól, a tananyag mélységétől, a tanulás folyamatosságának igényétől függően lehet témazáró- vagy röpdolgozat.
- A témazáró dolgozatok pótlására előre kijelölt időben kerül sor. Amennyiben a pótlás nem történt meg, a pótlás megtörténtéig egyes jegyet írunk be a tanulónak. Amennyiben a dolgozatot megírta a diák, ez a jegy felülírásra kerül.
- Az értékelés második területe: az órán teljesítendő feladatok, szóbeli feleletek, órai munka; az otthoni felkészülést igénylő tevékenységek: például a házi feladatok, kiselőadások, bónusz munkák… stb. Célunk, hogy minden tanuló minél több kiselőadást tartson, házi dolgozatot készítsen, aktívan vegyen részt a tanórákon.
- A dolgozatok, órai munkák osztályzatát a százalékos teljesítmény alapján az alábbi táblázat szerint alakítjuk ki:
86-100% = 5
71-85% = 4
56-70% = 3
41-55% = 2
0-40% = 1
CÉLOK
Folytatjuk az előző év háztartások pénzügyei támákat a pénzügyi tudatosság fejlesztésének céljával. Majd megismerik a gazdasági gondolkodás, szemlélet néhány alapvetését, a modern gazdaság szereplőit, működésének alapvető elvét, a piac logikáját.
A mindennapi élet szerepeire készítenek a tanultak, miközben megtanulhatják azt is a diákok, hogy miképp igazodjanak ki táblázatokban, grafikonokon, akár képesek legyenek ilyeneket összeállítani.
TÉMAKÖRÖK
A háztartások megtakarításai
- A megtakarítások célja, lehetséges formája
- Az egyes megtakarítási formák összehasonlítása, előnyök, hátrányok
- Megtakarításból befektetés
- Betéttípusú befektetések
- Értékpapír típusú befektetések
- Kötvények, részvények, befektetési jegyek
- Biztosítások
- Nyugdíj
A befektetéshez kapcsolódó pénzügyi számítások
- A befektetés értékelésének általános elvei
- A pénz időértékének elve
- Jövő és jelenérték-számítás
A közgazdasági tudományok elhelyezése a tudományok rendszerében
- A közgazdaságtan tárgya és alapproblémája
- Döntések és választások tudománya
- A döntések mozgatórugója- az alternatív költség elmélete
- Egyéni és társadalomi érdekek
- A közgazdaságtan szerepe, helye a tudományok rendszerében
- Az üzleti gazdaságtan tárgya, részterületei
- Az üzleti gazdaságtan vizsgálódási módszerei
- A gazdasági körfolyamat
- A cserefolyamatok és a pénz története
A piac – a piaci mechanizmus
- Kereslet
- A keresletre ható tényezők
- A kereslet befolyásolásának eszközei
- Kínálat
- Az árak kialakulása
Háztartás – fogyasztói magatartás
- A fogyasztó döntései
- A kereslet árrugalmassága
- A kereslet kereszt-árrugalmassága
- A kereslet jövedelemrugalmassága
TANULÓI TEVÉKENYSÉG
Sok életszerű, gyakorlati feladatot, szituációs játékot tudunk a tananyagba beépíteni.
ÉRTÉKELÉS
- Az egyes témakörök lezárásakor dolgozatokat iratunk, amelyeket az elért pontszám alapján jeggyel értékelünk. A dolgozat az adott témakörtől, az órán elhangzottaktól, a tananyag mélységétől, a tanulás folyamatosságának igényétől függően lehet témazáró- vagy röpdolgozat.
- A témazáró dolgozatok pótlására előre kijelölt időben kerül sor. Amennyiben a pótlás nem történt meg, a pótlás megtörténtéig egyes jegyet írunk be a tanulónak. Amennyiben a dolgozatot megírta a diák, ez a jegy felülírásra kerül.
- Az értékelés második területe: az órán teljesítendő feladatok, szóbeli feleletek, órai munka; az otthoni felkészülést igénylő tevékenységek: például a házi feladatok, kiselőadások, bónusz munkák… stb. Célunk, hogy minden tanuló minél több kiselőadást tartson, házi dolgozatot készítsen, aktívan vegyen részt a tanórákon.
- A dolgozatok, órai munkák osztályzatát a százalékos teljesítmény alapján az alábbi táblázat szerint alakítjuk ki:
86-100% = 5
71-85% = 4
56-70% = 3
41-55% = 2
0-40% = 1