Francia nyelv

CÉLOK

Általános céljaink a 9ny-12. évfolyamon.: 

  • A diákok a gimnáziumi tanulmányok végére rendelkezzenek hatékony kommunikációképességgel, biztonságos középszintű nyelvtudással a 2. idegen nyelven 
  • Az érettségizni vágyók pedig érjék el a B1/B2-es szintet. 
  • A diákok a nyelvtudás önálló fejlesztésére is alkalmas tanulási stratégiákat sajátítsanak el és a tanult nyelvhez tartozó kultúrát és civilizációt is megismerjék 

Tantervi céljaink: 

9ny évf.               A1- 

9. évf.                  A1 / A1+   

10. évf.                A1+ / A2 

11. évf.                A2+ / B1-  

12. évf.                B1/ B1+ 

A csoportok haladási üteme, motivációja kis mértékben különbözhet, illetve több párhuzamos csoport esetén a szaktanárok véleménye és a csoportok belső haladási eltérései alapján elképzelhető a csoportok szintek szerinti újraosztása (alapcsoport/haladó csoport).   

A franciacsoportok a Talents 1-2. c. nyelvkönyvekből tanulnak sokféle kiegészítő anyaggal. A tanév végére az a célunk, hogy a diákok elérjék az erős A2, illetve akár A2+szintet (szókincs, nyelvtan, civilizáció). 

Választható kisérettségi vizsga 

Kiemelt célunk az évfolyamon, hogy a kisérettségin második idegen nyelvet választó diákok az adott szintjüknek megfelelően felkészüljenek, és lehetőségük legyen minél sikeresebben teljesíteni az érettségi feladattípusaival megegyező írásbeli és szóbeli vizsga követelményeit. 

TÉMAKÖRÖK / KOMPETENCIÁK

Céljaink a tanév végére (A2-/A2kompetenciák): 

  • A tanult témákkal kapcsolatos autentikus szövegek, szituációk tartalmának megértése 
  • Választékosabb szavak, kifejezések megértése, használata, szinonimák és antonimák alkalmazása 
  • Kommunikációs képesség az adott témakörökben, beszélgetés kezdeményezése, reakció, beszélgetés fenntartása és lezárása a helyzetnek megfelelő stilisztikai eszközökkel. 
  • A2-/A2 szintű nyelvtani szerkezetek alkalmazása írásban és beszédben.  
  • Törekvés célnyelvi normához közelítő kiejtésre, intonációra, folyamatos beszédre. 
  • Összefüggő történetmesélés 
  • Hosszabb, előre megtervezett kiselőadás egyénileg és csoportosan.  
  • Hosszabb szövegek strukturált megírása bármilyen igeidőben. 
  • Nyelvtani szerkezetek: összetett és leíró múlt idő, vonatkozó névmások, függő beszéd, Y és EN névmások a névmások helye kijelentő és felszólító módban, igeidő-egyeztetések, a régmúlt, tagadó szerkezetek, kiemelő szerkezet, egyszerű jövő idő 

 
Témakörök

Gyermekkor 

Ünnepek 

Nyaralás, úticélok 

Közlekedési eszközök 

A ház részei, bútorok, apróhirdetések 

Házimunkák 

Városban való tájékozódás, útbaigazítás 

Üzletek, vásárlás 

Iskola, tanulmányok, továbbtanulás 

Informatika 

Pénz, zsebpénz, fizetés 

A test részei, egészség és betegségek 

TANULÓI TEVÉKENYSÉG

A nyelvórákon a diákoktól aktív részvételt, interakciókat várunk az alábbi munkaformákban: 

  • páros munka (páros feladatmegoldás, beszédgyakorlat, párbeszédalkotás és -bemutatás)  
  • kiscsoportos munka (csoportos feladat, projekt, beszélgetések, interjúk, együttműködés akár digitális felületen)  
  • hallásértés  
  • szövegértés, értelmezés, szöveghez kapcsolódó feladatok megoldása  
  • videó készítése  
  • nyelvtani struktúrák megértése és alkalmazása  
  • információkeresés interneten  
  • online gyakorlás (quizlet, kahoot,….) csoportban, digitális alkalmazások és tananyagok használata 

A tananyag a tankönyvben, munkafüzetben, a Teams és a One Note, az office365 egyéb applikációin, illetve a kiegészítő anyagokban (Quizlet, Kahoot, játékos feladatok, jstb) található. Az órákon elkerülhetetlen, hogy a diákok saját jegyzeteket is készítsenek (szavak, nyelvtani struktúrák, mondatalkotás, stb). Hasonlóképpen követelmény az otthoni készülés, a leckék, beadandó feladatok, fogalmazások, projektmunkák rendszeres elkészítése a megadott határidőre. 

ÉRTÉKELÉS

Hetente/kéthetente röpdolgozat íratható, félévente általában három nagydolgozat várható, amely két jegyet ír, és megírása kötelező. Félévkor és év végén dolgozat várható az addig tanult szókincsből. Év végén a diákok szintvizsgát, vagy kisérettségit tehetnek. 

Évente egy vagy két egyéni (vagy páros vagy csoportos) projektet/prezentációt lehet készíteni, ezeket előre ismert szempontok szerint értékeljük. 

Az írásbeli munkák értékelése: 

elégtelen (1)                         0-40 % 

elégséges (2)                      41-55 % 

közepes (3)                        56-70 % 

jó (4)                                   71-85 % 

jeles (5)                              86-100 % 

Az értékelés további tudnivalóiról a tanár tájékoztatja a csoportot. 


Német nyelv

CÉLOK

Általános céljaink a 9ny-12. évfolyamon.: 

  • A diákok a gimnáziumi tanulmányok végére rendelkezzenek hatékony kommunikációképességgel, biztonságos középszintű nyelvtudással a 2. idegen nyelven 
  • Az érettségizni vágyók pedig érjék el a B1/B2-es szintet. 
  • A diákok a nyelvtudás önálló fejlesztésére is alkalmas tanulási stratégiákat sajátítsanak el és a tanult nyelvhez tartozó kultúrát és civilizációt is megismerjék 

Tantervi céljaink: 

9ny évf.               A1- 

9. évf.                  A1 / A1+   

10. évf.                A1+ / A2 

11. évf.                A2+ / B1-  

12. évf.                B1/ B1+ 

A csoportok haladási üteme, motivációja kis mértékben különbözhet, illetve több párhuzamos csoport esetén a szaktanárok véleménye és a csoportok belső haladási eltérései alapján elképzelhető a csoportok szintek szerinti újraosztása (alapcsoport/haladó csoport).   

A németcsoportok a Netzwerk neu A.1.2/Netzwerk neu A 2.1 (alapcsoport) ill. A Netzwerk neu B1.1 (haladó csoport) c. nyelvkönyvekből tanulnak sokféle kiegészítő anyaggal. A tanév végére az a célunk, hogy a diákok elérjék az erős A2, illetve akár A2+szintet (alapcsoport), ill. A B1 szintet (haladó csoport) szókincsben, nyelvtanban, civilizációs ismeretekben. 

Választható kisérettségi vizsga 

Kiemelt célunk az évfolyamon, hogy a kisérettségin második idegen nyelvet választó diákok az adott szintjüknek megfelelően felkészüljenek, és lehetőségük legyen minél sikeresebben teljesíteni az érettségi feladattípusaival megegyező írásbeli és szóbeli vizsga követelményeit. 

TÉMAKÖRÖK / KOMPETENCIÁK

Céljaink a tanév végére (A2-/A2kompetenciák): 

  • A tanult témákkal kapcsolatos autentikus szövegek, szituációk tartalmának megértése 
  • Választékosabb szavak, kifejezések megértése, használata, szinonimák és antonimák alkalmazása 
  • Kommunikációs képesség az adott témakörökben, beszélgetés kezdeményezése, reakció, beszélgetés fenntartása és lezárása a helyzetnek megfelelő stilisztikai eszközökkel. 
  • A2-/A2 ill. B1 szintű nyelvtani szerkezetek alkalmazása írásban és beszédben.  
  • Törekvés célnyelvi normához közelítő kiejtésre, intonációra, folyamatos beszédre. 
  • Összefüggő történetmesélés 
  • Hosszabb, előre megtervezett kiselőadás egyénileg és csoportosan.  
  • Hosszabb szövegek strukturált megírása bármilyen igeidőben. 
  • Nyelvtani szerkezetek: létigék, névmások, jelen idejű szabályos igeragozás, visszaható igék, tőhangváltós igék, prepozíciók, kérdőszavak, folyamatos jelen, közelmúlt, befejezett múlt, főnévi igeneves szerkezetek, hasonlító szerkezetek, általános alany. 

 
Témakörök: 

A2 

Szabadidő, étkezések, étterem 

Iskola, tanulás 

Média, film, aktivitás a digitális térben 

Érzések, ünnepek, események 

Város és falu 

Munka, foglalkozások 

B1 

Utazás, nyaralás 

Technika, műszaki és digitális eszközök, reklám 

Változások az életben 

A munka világa 

Környezeti problémák 

Jövőtervezés 

TANULÓI TEVÉKENYSÉG

A nyelvórákon a diákoktól aktív részvételt, interakciókat várunk az alábbi munkaformákban: 

  • páros munka (páros feladatmegoldás, beszédgyakorlat, párbeszédalkotás és -bemutatás)  
  • kiscsoportos munka (csoportos feladat, projekt, beszélgetések, interjúk, együttműködés akár digitális felületen)  
  • hallásértés  
  • szövegértés, értelmezés, szöveghez kapcsolódó feladatok megoldása  
  • videó készítése  
  • nyelvtani struktúrák megértése és alkalmazása  
  • információkeresés interneten  
  • online gyakorlás (quizlet, kahoot,….) csoportban, digitális alkalmazások és tananyagok használata 

A tananyag a tankönyvben, munkafüzetben, a Teams és a One Note, az office365 egyéb applikációin, illetve a kiegészítő anyagokban (Quizlet, Kahoot, játékos feladatok, jstb) található. Az órákon elkerülhetetlen, hogy a diákok saját jegyzeteket is készítsenek (szavak, nyelvtani struktúrák, mondatalkotás, stb). Hasonlóképpen követelmény az otthoni készülés, a leckék, beadandó feladatok, fogalmazások, projektmunkák rendszeres elkészítése a megadott határidőre. 

ÉRTÉKELÉS

Hetente/kéthetente röpdolgozat íratható, félévente általában három nagydolgozat várható, amely két jegyet ír, és megírása kötelező. 

Évente egy vagy két egyéni (vagy páros vagy csoportos) projektet/prezentációt lehet készíteni, ezeket előre ismert szempontok szerint értékeljük. 

Az írásbeli munkák értékelése: 

elégtelen (1)                         0-40 % 

elégséges (2)                      41-55 % 

közepes (3)                        56-70 % 

jó (4)                                   71-85 % 

jeles (5)                              86-100 % 

Az értékelés további tudnivalóiról a tanár tájékoztatja a csoportot. 


Olasz nyelv

CÉLOK

Általános céljaink a 9ny-12. évfolyamon.: 

  • A diákok a gimnáziumi tanulmányok végére rendelkezzenek hatékony kommunikációképességgel, biztonságos középszintű nyelvtudással a 2. idegen nyelven 
  • Az érettségizni vágyók érjék el a B1/B2-es szintet. 
  • A diákok a nyelvtudás önálló fejlesztésére is alkalmas tanulási stratégiákat sajátítsanak el és a kultúrát, civilizációt is megismerjék 

Tantervi céljaink: 

9ny évf.               A1- 

9. évf.                  A1 / A1+   

10. évf.                A1+ / A2 

11. évf.                A2+ / B1-  

12. évf.                B1/ B1+ 

A csoportok haladási üteme, motivációja kis mértékben különbözhet, illetve több párhuzamos csoport esetén a szaktanárok véleménye és a csoportok belső haladási eltérései alapján elképzelhető a csoportok szintek szerinti újraosztása (alapcsoport/haladó csoport).   

Az olaszcsoportok a Nuovissimo Progetto Italiano. nyelvkönyvekből tanulnak sokféle kiegészítő anyaggal. A tanév végére az a célunk, hogy a diákok elérjék az erős A2, illetve akár A2+szintet (szókincs, nyelvtan, civilizáció). 

Választható kisérettségi vizsga 

Kiemelt célunk az évfolyamon, hogy a kisérettségin második idegen nyelvet választó diákok az adott szintjüknek megfelelően felkészüljenek, és lehetőségük legyen minél sikeresebben teljesíteni az érettségi feladattípusaival megegyező írásbeli és szóbeli vizsga követelményeit. 

TÉMAKÖRÖK / KOMPETENCIÁK

Céljaink a tanév végére (A2-/A2kompetenciák): 

  • A tanult témákkal kapcsolatos autentikus szövegek, szituációk tartalmának megértése 
  • Választékosabb szavak, kifejezések megértése, használata, szinonimák és antonimák alkalmazása 
  • Kommunikációs képesség az adott témakörökben, beszélgetés kezdeményezése, reakció, beszélgetés fenntartása és lezárása a helyzetnek megfelelő stilisztikai eszközökkel. 
  • A2-/A2 szintű nyelvtani szerkezetek alkalmazása írásban és beszédben.  
  • Törekvés célnyelvi normához közelítő kiejtésre, intonációra, folyamatos beszédre. 
  • Összefüggő történetmesélés 
  • Hosszabb, előre megtervezett kiselőadás egyénileg és csoportosan.  
  • Hosszabb szövegek strukturált megírása bármilyen igeidőben. 
  • Nyelvtani szerkezetek: létigék, névmások, jelen idejű szabályos igeragozás, visszaható igék, tőhangváltós igék, prepozíciók, kérdőszavak, folyamatos jelen, közelmúlt, befejezett múlt, főnévi igeneves szerkezetek, hasonlító szerkezetek, általános alany. 

 
Témakörök

bevásárlás 

találkozás 

ruhák 

Vélemény 

TV műsorok 

Koncert, zene 

TANULÓI TEVÉKENYSÉG

A nyelvórákon a diákoktól aktív részvételt, interakciókat várunk az alábbi munkaformákban: 

  • páros munka (páros feladatmegoldás, beszédgyakorlat, párbeszédalkotás és -bemutatás)  
  • kiscsoportos munka (csoportos feladat, projekt, beszélgetések, interjúk, együttműködés akár digitális felületen)  
  • hallásértés  
  • szövegértés, értelmezés, szöveghez kapcsolódó feladatok megoldása  
  • videó készítése  
  • nyelvtani struktúrák megértése és alkalmazása  
  • információkeresés interneten  
  • online gyakorlás (quizlet, kahoot,….) csoportban, digitális alkalmazások és tananyagok használata 

A tananyag a tankönyvben, munkafüzetben, a Teams és a One Note, az office365 egyéb applikációin, illetve a kiegészítő anyagokban (Quizlet, Kahoot, játékos feladatok, jstb) található. Az órákon elkerülhetetlen, hogy a diákok saját jegyzeteket is készítsenek (szavak, nyelvtani struktúrák, mondatalkotás, stb). Hasonlóképpen követelmény az otthoni készülés, a leckék, beadandó feladatok, fogalmazások, projektmunkák rendszeres elkészítése a megadott határidőre. 

ÉRTÉKELÉS

Hetente/kéthetente röpdolgozat íratható, félévente általában három nagydolgozat várható, amely két jegyet ír, és megírása kötelező. Félévkor és év végén dolgozat várható az addig tanult szókincsből. Év végén a diákok szintvizsgát, vagy év közben kisérettségit tehetnek. 

Évente egy vagy két egyéni (vagy páros vagy csoportos) projektet/prezentációt lehet készíteni, ezeket előre ismert szempontok szerint értékeljük. 

Az írásbeli munkák értékelése: 

elégtelen (1)                         0-40 % 

elégséges (2)                      41-55 % 

közepes (3)                        56-70 % 

jó (4)                                   71-85 % 

jeles (5)                              86-100 % 

Az értékelés további tudnivalóiról a tanár tájékoztatja a csoportot. 


Spanyol nyelv

CÉLOK

Általános céljaink a 9ny-12. évfolyamon.: 

  • A diákok a gimnáziumi tanulmányok végére rendelkezzenek hatékony kommunikációképességgel, biztonságos középszintű nyelvtudással a 2. idegen nyelven 
  • Az érettségizni vágyók pedig érjék el a B1/B2-es szintet. 
  • A diákok a nyelvtudás önálló fejlesztésére is alkalmas tanulási stratégiákat sajátítsanak el és a tanult nyelvhez tartozó kultúrát és civilizációt is megismerjék 

Tantervi céljaink: 

9ny évf.               A1- 

9. évf.                  A1 / A1+   

10. évf.                A1+ / A2 

11. évf.                A2+ / B1-  

12. évf.                B1/ B1+ 

A csoportok haladási üteme, motivációja kis mértékben különbözhet, illetve több párhuzamos csoport esetén a szaktanárok véleménye és a csoportok belső haladási eltérései alapján elképzelhető a csoportok szintek szerinti újraosztása (alapcsoport/haladó csoport).   

A spanyolcsoportok az a Aula Internacional 1-2  c. nyelvkönyvekből tanulnak sokféle kiegészítő anyaggal. A tanév végére az a célunk, hogy a diákok elérjék az erős A2, illetve akár A2+szintet (szókincs, nyelvtan, civilizáció). 

Választható kisérettségi vizsga 

Kiemelt célunk az évfolyamon, hogy a kisérettségin második idegen nyelvet választó diákok az adott szintjüknek megfelelően felkészüljenek, és lehetőségük legyen minél sikeresebben teljesíteni az érettségi feladattípusaival megegyező írásbeli és szóbeli vizsga követelményeit. 

TÉMAKÖRÖK / KOMPETENCIÁK

Céljaink a tanév végére (A2-/A2kompetenciák): 

  • A tanult témákkal kapcsolatos autentikus szövegek, szituációk tartalmának megértése 
  • Választékosabb szavak, kifejezések megértése, használata, szinonimák és antonimák alkalmazása 
  • Kommunikációs képesség az adott témakörökben, beszélgetés kezdeményezése, reakció, beszélgetés fenntartása és lezárása a helyzetnek megfelelő stilisztikai eszközökkel. 
  • A2-/A2 szintű nyelvtani szerkezetek alkalmazása írásban és beszédben.  
  • Törekvés célnyelvi normához közelítő kiejtésre, intonációra, folyamatos beszédre. 
  • Összefüggő történetmesélés 
  • Hosszabb, előre megtervezett kiselőadás egyénileg és csoportosan.  
  • Hosszabb szövegek strukturált megírása bármilyen igeidőben. 
  • Nyelvtani szerkezetek: létigék, névmások, jelen idejű szabályos igeragozás, visszaható igék, tőhangváltós igék, prepozíciók, kérdőszavak, folyamatos jelen, közelmúlt, befejezett múlt, főnévi igeneves szerkezetek, hasonlító szerkezetek, általános alany. 

Témakörök:

  • mozi, film

  • önéletrajzi kifejezések

  • otthon, lakás, bútorok

  • hétköznapi szituációk kifejezései

  • utazás

  • receptek, gasztronómia

  • múltbeli tapasztalatok/élmények elmesélése

TANULÓI TEVÉKENYSÉG

A nyelvórákon a diákoktól aktív részvételt, interakciókat várunk az alábbi munkaformákban: 

  • páros munka (páros feladatmegoldás, beszédgyakorlat, párbeszédalkotás és -bemutatás)  
  • kiscsoportos munka (csoportos feladat, projekt, beszélgetések, interjúk, együttműködés akár digitális felületen)  
  • hallásértés  
  • szövegértés, értelmezés, szöveghez kapcsolódó feladatok megoldása  
  • videó készítése  
  • nyelvtani struktúrák megértése és alkalmazása  
  • információkeresés interneten  
  • online gyakorlás (quizlet, kahoot,….) csoportban, digitális alkalmazások és tananyagok használata 

A tananyag a tankönyvben, munkafüzetben, a Teams és a One Note, az office365 egyéb applikációin, illetve a kiegészítő anyagokban (Quizlet, Kahoot, játékos feladatok, jstb) található. Az órákon elkerülhetetlen, hogy a diákok saját jegyzeteket is készítsenek (szavak, nyelvtani struktúrák, mondatalkotás, stb). Hasonlóképpen követelmény az otthoni készülés, a leckék, beadandó feladatok, fogalmazások, projektmunkák rendszeres elkészítése a megadott határidőre. 

ÉRTÉKELÉS

Hetente/kéthetente röpdolgozat íratható, félévente általában három nagydolgozat várható, amely két jegyet ír, és megírása kötelező. 

Évente egy vagy két egyéni (vagy páros vagy csoportos) projektet/prezentációt lehet készíteni, ezeket előre ismert szempontok szerint értékeljük. 

Az írásbeli munkák értékelése: 

elégtelen (1)                         0-40 % 

elégséges (2)                      41-55 % 

közepes (3)                        56-70 % 

jó (4)                                   71-85 % 

jeles (5)                              86-100 % 

Az értékelés további tudnivalóiról a tanár tájékoztatja a csoportot.