Francia nyelv

CÉLOK

Általános célok 9ny-12. évf.:

A diákok a gimnáziumi tanulmányok végére rendelkezzenek hatékony kommunikációképességgel, nyelvtudással a 2. idegen nyelven is.

Mindenki, aki érettségit szeretne tenni 2. idegen nyelvből, érje el a 12. évfolyam végére a biztonságos B1-es szintű nyelvtudást.

A nyelvtudás önálló fejlesztésére is alkalmas tanulási stratégiák elsajátítása és a tanult nyelvhez tartozó kultúra ismerete is céljaink közé tartozik..

Az általános tantervi céljaink szerint a szintek szerinti haladás az egyes évfolyamokon a tanév végére:

9ny évf.               A1

9. évf.                  A1 – A2

10. évf.                A2

11. évf.                A2 – B1

12. évf.                B1

A 12. évfolyam 2. idegen nyelvi csoportjai a korábbi tanterv szerint tanultak, ezért ott a kimeneti követelmény is eltérő: A2-B1 szint. Tankönyv a francia csoportban: Allons-y plus 2.

TÉMAKÖRÖK / KOMPETENCIÁK

A tanév végén a tanulók ezt fogják tudni (kompetenciák A2):

Mindennapi társalgások és eszmecserék követése, megértése autentikus hangzóanyagban és élő beszédben.

Rövid, autentikus információs szövegek (pl. étlapok, prospektusok, menetrendek) megértése.

A kommunikatív szándékok viszonylag széles körének adekvát kifejezése hétköznapi témakörökben.

Gondolat- és információcsere, véleménynyilvánítás, érvelés és érzelemkifejezés képessége a célnyelven általános témákban.

Mindennapi témák rövid, összefüggő bemutatása. Történetmesélés. Szövegkohéziós elemek alkalmazása.

Érthető folyamatos beszéd.

Törekvés célnyelvi normához közelítő kiejtésre, intonációra.

Ismerős témákhoz kapcsolódó gondolatok kifejezése írásban egyszerű mondatszerkezetek, néhány szavas kifejezések és formulák segítségével, a leggyakrabban előforduló kötőszavak használatával.

Egyszerű szerkezetek helyes használata. Helyesírás.

IKT-eszközök használata egyéni és csoportos prezentációhoz.

Nyelvtanulási (a hallott, olvasott szövegértést támogató) stratégiák ismerete, Egyre tudatosabb alkalmazása.

A franciaórákon a nyelvi kompetenciák (beszéd- és íráskészség, olvasott és hallott szöveg értése) fejlesztése mellett folyamatos a szókincsbővítés, a nyelvtani és civilizációs ismeretek bővítése.

 

Témakörök:

utazás, nyaralás

hobbi, sport

ételek, francia konyha

művészetek

életszakaszok, érzelmek

divat

technológia

TANULÓI TEVÉKENYSÉG

A nyelvórákon az aktív részvétel kommunikációt, sokszor mozgással egybekötött interakciókat jelent. Jellegzetes nyelvórai tevékenységek:

–          pármunka (páros feladatmegoldás, beszédgyakorlat, dialógus alkotás és eljátszás)

–          csoportmunka (csoportos feladat, projekt, beszélgetések, interjúk, együttműködés digitális felületen), kooperatív módszerek

–          hallásértés tréning

–          önálló fogalmazás írása egyénileg vagy párban

–          órai feladatmegoldás

–          információkeresés interneten

–          online játék, gyakorlás (quizlet, kahoot,….), digitális alkalmazások és tananyagok használata

A diákok a franciaórán is egyénileg, párban, kisebb csoportokban dolgoznak. Az órákon nagy hangsúly van a szóbeli beszédkészségen, az egymás közötti interakción, ill. a digitális, online eszközökön.

ÉRTÉKELÉS

A tanévek végén szintfelmérőt írunk. A szint teljesítéséhez általában legalább 60 %-os eredmény szükséges (az ettől eltérő követelményt a nyelvtanár ismerteti a csoporttal).

A szintfelmérő a tanár döntése szerint számít be az év végi osztályzatba, ezt a tanév elején közzéteszi.

Hetente/kéthetente röpdolgozat, témazáró dolgozat minden fejezet végén (de félévente legalább két nagydolgozat) várható.

Évente egy vagy két egyéni (vagy páros vagy csoportos) projektet/prezentációt kell készíteni, ezeket előre ismert szempontok szerint értékeljük.

Az írásbeli munkák értékelése:

elégtelen (1)                        0-40 %

elégséges (2)                      41-55 %

közepes (3)                        56-60 %

jó (4)                                   71-85 %

jeles (5)                              85-100 %

Az értékelés további tudnivalóiról a tanár tájékoztatja a csoportot.


Német nyelv

CÉLOK

Általános céljaink a 9ny-12. évfolyamon.: 

  • A diákok a gimnáziumi tanulmányok végére rendelkezzenek hatékony kommunikációképességgel, biztonságos középszintű nyelvtudással a 2. idegen nyelven 
  • Az érettségizni vágyók érjék el a B1/B2-es szintet. 
  • A diákok a nyelvtudás önálló fejlesztésére is alkalmas tanulási stratégiákat sajátítsanak el és a kultúrát, civilizációt is megismerjék 

Tantervi céljaink: 

9ny évf.               A1- 

9. évf.                  A1 / A1+   

10. évf.                A1+ / A2 

11. évf.                A2+ / B1-  

12. évf.                B1/ B1+ 

A csoportok haladási üteme, motivációja kis mértékben különbözhet, illetve több párhuzamos csoport esetén a szaktanárok véleménye és a csoportok belső haladási eltérései alapján elképzelhető a csoportok szintek szerinti újraosztása (alapcsoport/haladó csoport).   

A németcsoport a Netzwerk neu  A2, B1 nyelvkönyvből tanul sokféle kiegészítő anyaggal. A tanév végére az a célunk, hogy a diákok elérjék az erős B1, illetve akár B1+szintet (szókincs, nyelvtan, civilizáció). 

TÉMAKÖRÖK / KOMPETENCIÁK

Céljaink a tanév végére (A2+/B1- kompetenciák):  

Mindennapi társalgások és eszmecserék követése, megértése autentikus hangzóanyagban és élő beszédben. 

Autentikus információs szövegek (pl. étlapok, prospektusok, menetrendek) megértése. 

A kommunikatív szándékok viszonylag széles körének adekvát kifejezése hétköznapi témakörökben. 

Gondolat- és információcsere, véleménynyilvánítás, érvelés és érzelemkifejezés képessége általános témákban. 

Mindennapi témák összefüggő bemutatása. Történetmesélés szövegkohéziós elemek alkalmazásával. 

Érthető folyamatos beszéd, törekvés célnyelvi normához közelítő kiejtésre, intonációra. 

Ismert témákhoz kapcsolódó gondolatok választékos kifejezése írásban szövegkohéziós elemek használatával. 

A tanult nyelvtani szerkezetek helyes használata írásban és szóban. 

Prezentáció előadása ismert témában. 

Ismeretterjesztő szövegek értelmezése  

Nyelvtanulási (a hallott, olvasott szövegértést támogató) stratégiák ismerete, tudatos alkalmazása. 

  • Nyelvtani szerkezetek: létige, névmások, jelen idejű szabályos igeragozás, visszaható igék, tőhangváltós igék, prepozíciók, idő- és helyhatározók, kérdőszavak, folyamatos jelen, közelmúlt, befejezett múlt, főnévi igeneves szerkezetek, hasonlító szerkezetek, általános alany, folyamatos múlt, régmúlt, feltételes mód, jövő idő, felszólító mód, a kötőmód alapjai, igei körülírások 

 
Témakörök: 

Utazás 

Vásárlás, új technológia, fogyasztás 

A munka világa, állás keresés 

Környezetvédelem 

Szociális problémák, szolidaritás 

Sajtótermékek, tömegkommunikáció 

Turizmus 

Pénz 

Pszichológia, személyiség 

Véleményalkotás, érvelés, vitakultúra 

TANULÓI TEVÉKENYSÉG

A nyelvórákon a diákoktól aktív részvételt, interakciókat várunk az alábbi munkaformákban: 

  • páros munka (páros feladatmegoldás, beszédgyakorlat, párbeszédalkotás és -bemutatás)  
  • kiscsoportos munka (csoportos feladat, projekt, beszélgetések, interjúk, együttműködés akár digitális felületen)  
  • hallásértés  
  • szövegértés, értelmezés, szöveghez kapcsolódó feladatok megoldása  
  • videó készítése  
  • nyelvtani struktúrák megértése és alkalmazása  
  • információkeresés interneten  
  • online gyakorlás (quizlet, kahoot,….) csoportban, digitális alkalmazások és tananyagok használata 

A tananyag a tankönyvben, munkafüzetben, a Teams és a One Note felületeken, az office365 egyéb applikációin, illetve a kiegészítő anyagokban (Quizlet, Kahoot, játékos feladatok, stb.) található.  

Az órákon elkerülhetetlen, hogy a diákok saját jegyzeteket is készítsenek (szavak, nyelvtani struktúrák, mondatalkotás, stb.).  

Hasonlóképpen követelmény az otthoni készülés, a leckék, beadandó feladatok, fogalmazások, projektmunkák rendszeres elkészítése a megadott határidőre. 

ÉRTÉKELÉS

 
Hetente/kéthetente röpdolgozat íratható, félévente általában három nagydolgozat várható, amely két jegyet ír, és megírása kötelező. 

Évente egy vagy két egyéni (vagy páros vagy csoportos) projektet/prezentációt lehet készíteni, ezeket előre ismert szempontok szerint értékeljük. 

Az írásbeli munkák értékelése: 

elégtelen (1)                         0-40 % 

elégséges (2)                      41-55 % 

közepes (3)                        56-70 % 

jó (4)                                   71-85 % 

jeles (5)                              86-100 % 

Az értékelés további tudnivalóiról a tanár tájékoztatja a csoportot. 


Olasz nyelv

CÉLOK

Általános célok 9ny-12. évf.:

A diákok a gimnáziumi tanulmányok végére rendelkezzenek hatékony kommunikációképességgel, nyelvtudással a 2. idegen nyelven is.

Mindenki, aki érettségit szeretne tenni 2. idegen nyelvből, érje el a 12. évfolyam végére a biztonságos B1-es szintű nyelvtudást.

A nyelvtudás önálló fejlesztésére is alkalmas tanulási stratégiák elsajátítása és a tanult nyelvhez tartozó kultúra ismerete is céljaink közé tartozik..

Az általános tantervi céljaink szerint a szintek szerinti haladás az egyes évfolyamokon a tanév végére:

9ny évf.               A1

9. évf.                  A1 – A2

10. évf.                A2

11. évf.                A2 – B1

12. évf.                B1

A 12. évfolyam 2. idegen nyelvi csoportjai a korábbi tanterv szerint tanultak, ezért ott a kimeneti követelmény is eltérő: A2-B1 szint. Hangsúlyt helyezünk a kommunikációs készség és a szövegértés fejlesztésére, hogy diákjaink minél bátrabban és választékosabban tudják kifejezni magukat.

TÉMAKÖRÖK / KOMPETENCIÁK

A tanév végén a tanulók ezt fogják tudni (kompetenciák A2):

Mindennapi társalgások és eszmecserék követése, megértése autentikus hangzóanyagban és élő beszédben.

Rövid, autentikus információs szövegek (pl. étlapok, prospektusok, menetrendek) megértése.

A kommunikatív szándékok kifejezése hétköznapi témakörökben

Mindennapi témák rövid, összefüggő bemutatása. Történetmesélés.

Törekvés célnyelvi normához közelítő kiejtésre, intonációra.

Ismerős témákhoz kapcsolódó gondolatok kifejezése írásban egyszerű mondatszerkezetek, néhány szavas kifejezések és formulák segítségével, gyakori kötőszavak használatával.

Egyszerű szerkezetek helyes használata. Helyesírás.

IKT-eszközök használata egyéni és csoportos prezentációhoz.

Nyelvtanulási (a hallott, olvasott szövegértést támogató) stratégiák ismerete, egyre tudatosabb alkalmazása.

Nyelvtani témakörök: múlt- és jövő idő használata, az ezekhez tartozó határozószavak, a „ci” és „ne” használata, előidejűség kifejezése a jövőben, folyamatos múlt, előidejűség a múltban, mennyiségek, mutató névmások.

 

Témakörök:

film

mozi, színház

bevásárlás, üzletek

ruhák, divat, kiegészítők

vélemény-ellenvélemény

meghívás

TANULÓI TEVÉKENYSÉG

A nyelvórákon az aktív részvétel kommunikációt, sokszor mozgással egybekötött interakciókat jelent. Jellegzetes nyelvórai tevékenységek:

–          pármunka (páros feladatmegoldás, beszédgyakorlat, dialógus alkotás és eljátszás)

–          csoportmunka (csoportos feladat, projekt, beszélgetések, interjúk, együttműködés digitális felületen), kooperatív módszerek

–          hallásértés tréning

–          önálló fogalmazás írása egyénileg vagy párban

–          órai feladatmegoldás

–          információkeresés interneten

–          online játék, gyakorlás (quizlet, kahoot,….), digitális alkalmazások és tananyagok használata

Az olaszórákon alapvetően a tankönyvet és a munkafüzetet használjuk, internetes alkalmazások segítségével tanulunk szavakat, játszunk csoportban. Fordítunk mindkét nyelvről, kisebb fogalmazásokat is írunk. Hallott szövegértés, egyszerűbb videók is vannak hozzájuk tartozó feladatlapokkal.

ÉRTÉKELÉS

A tanévek végén (ill. ha egy csoport korábban ér el egy adott szinthatárt, akkor korábban) szintfelmérőt írunk. A szint teljesítéséhez általában legalább 60 %-os eredmény szükséges (az ettől eltérő követelményt a nyelvtanár ismerteti a csoporttal).

A szintfelmérő a tanár döntése szerint számít be az év végi osztályzatba, ezt a tanév elején közzéteszi.

Hetente/kéthetente röpdolgozat, félévente általában két nagydolgozat várható.

Évente egy vagy két egyéni (vagy páros vagy csoportos) projektet/prezentációt kell készíteni, ezeket előre ismert szempontok szerint értékeljük.

Az írásbeli munkák értékelése:

elégtelen (1)                        0-40 %

elégséges (2)                      41-55 %

közepes (3)                        56-60 %

jó (4)                                   71-85 %

jeles (5)                              86-100 %

Az értékelés további tudnivalóiról a tanár tájékoztatja a csoportot


Spanyol nyelv

CÉLOK

Általános célok 9ny-12. évf.:

A diákok a gimnáziumi tanulmányok végére rendelkezzenek hatékony kommunikációképességgel, nyelvtudással a 2. idegen nyelven is.

Mindenki, aki érettségit szeretne tenni 2. idegen nyelvből, érje el a 12. évfolyam végére a biztonságos B1-es szintű nyelvtudást.

A nyelvtudás önálló fejlesztésére is alkalmas tanulási stratégiák elsajátítása és a tanult nyelvhez tartozó kultúra ismerete is céljaink közé tartozik..

Az általános tantervi céljaink szerint a szintek szerinti haladás az egyes évfolyamokon a tanév végére:

9ny évf.               A1

9. évf.                  A1 – A2

10. évf.                A2

11. évf.                A2 – B1

12. évf.                B1

A 12. évfolyam 2. idegen nyelvi csoportjai a korábbi tanterv szerint tanultak, ezért ott a kimeneti követelmény is eltérő: A2-B1 szint. Tankönyv: Aula international.

TÉMAKÖRÖK / KOMPETENCIÁK

A tanév végén a tanulók ezt fogják tudni (kompetenciák A2):

Mindennapi társalgások és eszmecserék követése, megértése autentikus hangzóanyagban és élő beszédben.

Rövid, autentikus információs szövegek (pl. étlapok, prospektusok, menetrendek) megértése.

A kommunikatív szándékok viszonylag széles körének adekvát kifejezése hétköznapi témakörökben.

Gondolat- és információcsere, véleménynyilvánítás, érvelés és érzelemkifejezés képessége általános témákban.

Mindennapi témák rövid, összefüggő bemutatása. Történetmesélés. Szövegkohéziós elemek alkalmazása.

Érthető folyamatos beszéd.

Törekvés célnyelvi normához közelítő kiejtésre, intonációra.

Ismerős témákhoz kapcsolódó gondolatok kifejezése írásban egyszerű mondatszerkezetek, néhány szavas kifejezések és formulák segítségével, gyakori kötőszavak használatával.

Egyszerű szerkezetek helyes használata. Helyesírás.

IKT-eszközök használata prezentációhoz.

Nyelvtanulási (a hallott, olvasott szövegértést támogató) stratégiák ismerete, egyre tudatosabb alkalmazása.

A spanyolórákon a nyelvi kompetenciák (beszéd- és íráskészség, olvasott és hallott szöveg értése) fejlesztése mellett folyamatos a szókincsbővítés, a nyelvtani és civilizációs ismeretek bővítése.

Nyelvtani témakörök: „A” csoport: az eddig szerzett ismertek elmélyítése, „B” csoport: összehasonlító szerkezetek, folyamatos melléknévi igenév, időhatározók, közeljövő, közelmúlt, feltételes mód, jövő idő, múlt idők összehasonlítása, folyamatos múlt, régmúlt, felszólító mód.

 

Témakörök:

nyelvtanulás

mozi, film

önéletrajzi kifejezések

lakás, bútorok

hétköznapi szituációk

utazás

A „B” csoport további témái:

receptek, gasztronómia

múltbeli tapasztalatok/élmények

testrészek, betegség

TANULÓI TEVÉKENYSÉG

A nyelvórákon az aktív részvétel kommunikációt, sokszor mozgással egybekötött interakciókat jelent. Jellegzetes nyelvórai tevékenységek:

–          pármunka (páros feladatmegoldás, beszédgyakorlat, dialógus alkotás és eljátszás)

–          csoportmunka (csoportos feladat, projekt, beszélgetések, interjúk, együttműködés digitális felületen), kooperatív módszerek

–          hallásértés tréning

–          önálló fogalmazás írása

–          órai feladatmegoldás

–          információkeresés interneten

–          online játék, gyakorlás (quizlet, kahoot,….), digitális alkalmazások és tananyagok használata

A diákok a spanyolórán is egyénileg, párban, kisebb csoportokban dolgoznak. Az órákon nagy hangsúly van a szóbeli beszédkészségen, az egymás közötti interakción, ill. a digitális, online eszközökön.

ÉRTÉKELÉS

A tanévek végén (ill. ha egy csoport korábban ér el egy adott szinthatárt, akkor korábban) szintfelmérőt írunk. A szint teljesítéséhez általában legalább 60 %-os eredmény szükséges (az ettől eltérő követelményt a nyelvtanár ismerteti a csoporttal).

A szintfelmérő a tanár döntése szerint számít be az év végi osztályzatba, ezt a tanév elején közzéteszi.

Hetente/kéthetente röpdolgozat, félévente általában két nagydolgozat várható.

Évente egy vagy két egyéni (vagy páros vagy csoportos) projektet/prezentációt kell készíteni, ezeket előre ismert szempontok szerint értékeljük.

Az írásbeli munkák értékelése:

elégtelen (1)                         0-40 %

elégséges (2)                      41-55 %

közepes (3)                        56-60 %

jó (4)                                   71-85 %

jeles (5)                              86-100 %

Az értékelés további tudnivalóiról a tanár tájékoztatja a csoportot