Francia nyelv

CÉLOK

Általános célok 9ny-12. évf.:

A diákok a gimnáziumi tanulmányok végére rendelkezzenek hatékony kommunikációképességgel, biztonságos középszintű nyelvtudással a 2. idegen nyelven.

Mindenki, aki érettségit szeretne tenni 2. idegen nyelvből, érje el a 12. évfolyam végére a B1/B2-es szintű nyelvtudást.

A nyelvtudás önálló fejlesztésére is alkalmas tanulási stratégiák elsajátítása és a tanult nyelvhez tartozó kultúra ismerete is céljaink közé tartozik.

Az általános tantervi céljaink szerint a szintek szerinti haladás az egyes évfolyamokon a tanév végére:

9ny évf.               A1

9. évf.                  A1+ – A2

10. évf.                A2-A2+

11. évf.                A2+ – B1

12. évf.                B1+-B2

A csoportok haladási üteme, motivációja kis mértékben különbözhet.

A francia csoport idén a Talents c. nyelvkönyv 1. kötetéből tanul, a cél tanév végére a diákok megismertetése a francia nyelv alapjaival (szókincs, nyelvtan, civilizáció), és az A2 szint alapjainak elérése: az önálló mondatalkotás és véleményformálás, a nyelvi kompetenciák fejlesztése, illetve a szókincs és nyelvtani ismeretek fokozatos bővítése.

TÉMAKÖRÖK / KOMPETENCIÁK

A tanév végén a tanulók ezt fogják tudni (kompetenciák A1):

Egyszerű autentikus szöveg vagy szövegrészlet tartalmának megértése a szövegben előforduló ismert szavakból.

Mindennapos kifejezések megértése az ismert témakörökhöz kapcsolódó, egyszerű szövegekben, ezek használata.

Képesség egyszerű interakcióra, amennyiben a másik személy lassan és világosan beszél, pl. egyszerű kérdésfeltevés, néhány szavas reagálás.

Néhány egyszerű nyelvtani szerkezet alkalmazása.

Tárgyak, tulajdonságok, egyszerű hétköznapi cselekvések, személyes vonatkozások megnevezése.

Anyanyelvi beszélő számára érthető kiejtés és intonáció elsajátítása a tanult szavak esetében.

Rövid, előre megtervezett kiselőadás egyénileg és csoportosan.

Számok, dátumok megértése.

Rövid szövegek írása.

A témaköröket a Talents 1. francia tankönyv 1-9-es leckéi fedik le. Nyelvtani témakörök: igék, jelenidő, közeljövő, névelők rendszere, személyes névmások, birtoklás, felszólító mód, visszaható igék.

 

Témakörök:

család, személyes vonatkozások

időjárás

számok

napi rutin

dátumok, az idő

szórakozás

gimnáziumi mindennapok

egyetértés és egyet nem értés

TANULÓI TEVÉKENYSÉG

A nyelvórákon az aktív részvétel kommunikációt, sokszor mozgással egybekötött interakciókat jelent. Jellegzetes nyelvórai tevékenységek:

–          pármunka (páros feladatmegoldás, beszédgyakorlat, dialógus alkotás és eljátszás)

–          csoportmunka (csoportos feladat, projekt, beszélgetések, interjúk, együttműködés digitális felületen)

–          hallásértés tréning

–          önálló fogalmazás írása egyénileg vagy párban

–          órai feladatmegoldás

–          információkeresés interneten

–          online gyakorlás (quizlet, kahoot,….) csoportban, digitális alkalmazások és tananyagok használata

A diákok a franciaórán is egyénileg, párban, kisebb csoportokban dolgoznak. Az órákon nagy hangsúly van a szóbeli beszédkészségen, az egymás közötti interakción, ill. a digitális, online eszközökön. A tankönyvi, munkafüzeti feladatok mellett a Microsoft OneNote-ban és francia gyakorlóhonlapokon oldunk meg feladatokat (pl. TV5MONDE APPRENDRE, LEARNINGAPPS). A tanulók projektfeladatokat,  produktumot is készítenek.

ÉRTÉKELÉS

A tanévek végén (ill. ha egy csoport korábban ér el egy adott szinthatárt, akkor korábban) szintfelmérőt írunk. A szint teljesítéséhez általában legalább 60 %-os eredmény szükséges (az ettől eltérő követelményt a nyelvtanár ismerteti a csoporttal).

A szintfelmérő a tanár döntése szerint számít be az év végi osztályzatba, ezt a tanév elején közzéteszi.

Hetente/kéthetente röpdolgozat, félévente általában két nagydolgozat várható.

Évente egy vagy két egyéni (vagy páros vagy csoportos) projektet/prezentációt kell készíteni, ezeket előre ismert szempontok szerint értékeljük.

Az írásbeli munkák értékelése:

elégtelen (1)                        0-40 %

elégséges (2)                      41-55 %

közepes (3)                        56-70 %

jó (4)                                   71-85 %

jeles (5)                              86-100 %

Az értékelés további tudnivalóiról a tanár tájékoztatja a csoportot.


Német nyelv

CÉLOK

Általános céljaink a 9ny-12. évfolyamon.: 

  • A diákok a gimnáziumi tanulmányok végére rendelkezzenek hatékony kommunikációképességgel, biztonságos középszintű nyelvtudással a 2. idegen nyelven 
  • Az érettségizni vágyók érjék el a B1/B2-es szintet. 
  • A diákok a nyelvtudás önálló fejlesztésére is alkalmas tanulási stratégiákat sajátítsanak el és a kultúrát, civilizációt is megismerjék 

Tantervi céljaink: 

9ny évf.               A1 

9. évf.                  A1+ / A2 

10. évf.                A2 / A2+ 

11. évf.                A2+ / B1 

12. évf.                B1+/ B2 

Amennyiben megfelelő létszámú diák rendelkezik elegendő nyelvtudással, haladó csoport is indulhat. A csoportok haladási üteme, motivációja kis mértékben különbözhet, illetve több párhuzamos csoport esetén a szaktanárok véleménye és a csoportok belső haladási eltérései alapján akár már a 9ny évfolyam után is elképzelhető a csoportok szintek szerinti újraosztása (alapcsoport/középhaladó/haladó csoport).  

A kezdő németcsoportok a Netzwerk neu c. nyelvkönyv A1 kötetéből tanulnak sokféle kiegészítő anyaggal. A tanév végére az a célunk, hogy a diákok megismerjék a német nyelv alapjait (szókincs, nyelvtan, civilizáció). 

TÉMAKÖRÖK / KOMPETENCIÁK

  • Egyszerű autentikus szöveg vagy szövegrészlet tartalmának megértése a tanult témakörökben. 
  • Hétköznapi alapszavak, kifejezések megértése, használata. 
  • Képesség alapszintű interakcióra, pl. egyszerű kérdésfeltevés, néhány szavas reagálás. 
  • A1 szintű nyelvtani szerkezetek alkalmazása. 
  • Hétköznapi tárgyak, tulajdonságok, cselekvések, személyes vonatkozások megnevezése. 
  • Anyanyelvi beszélő számára érthető kiejtés és intonáció elsajátítása a tanult szavak esetében. 
  • Rövid, előre megtervezett kiselőadás egyénileg és csoportosan. 
  • Rövid szövegek írása. 
  • Nyelvtani szerkezetek: nemek, számok, névmások, létige, jelen idejű szabályos igeragozás, tőhangváltós igék, módbeli segédigék, Perfekt, alapvető prepozíciók, kérdőszavak, estek, 

  Témakörök

  • bemutatkozás, család 
  • szabadidő,  
  • ételek, éttermi rendelés 
  • időjárás 
  • öltözködés, vásárlás 
  • napi rutin 
  • város, lakókörnyezet 
  • utazás 
  • ünnepek 
  • munka, tanulás 
  • egészség, betegség  

TANULÓI TEVÉKENYSÉG

A nyelvórákon a diákoktól aktív részvételt, interakciókat várunk az alábbi munkaformákban: 

  • páros munka (páros feladatmegoldás, beszédgyakorlat, párbeszédalkotás és -bemutatás) 
  • kiscsoportos munka (csoportos feladat, projekt, beszélgetések, interjúk, együttműködés akár digitális felületen) 
  • hallásértés 
  • szövegértés, értelmezés, szöveghez kapcsolódó feladatok megoldása 
  • videó készítése 
  • nyelvtani struktúrák megértése és alkalmazása 
  • információkeresés interneten 
  • online gyakorlás (quizlet, kahoot,….) csoportban, digitális alkalmazások és tananyagok használata 

A tananyag a tankönyvben, munkafüzetben, a Teams és a One Note felületeken, az office365 egyéb applikációin, illetve a kiegészítő anyagokban (Quizlet, Kahoot, játékos feladatok, stb) található. Az órákon elkerülhetetlen, hogy a diákok saját jegyzeteket is készítsenek (szavak, nyelvtani struktúrák, mondatalkotás, stb). Hasonlóképpen követelmény az otthoni készülés, a leckék, beadandó feladatok, fogalmazások, projektmunkák rendszeres elkészítése a megadott határidőre. 

ÉRTÉKELÉS

A tanévek végén (ill. ha egy csoport korábban ér el egy adott szinthatárt, akkor korábban) szintfelmérőt írunk. A szint teljesítéséhez legalább 60 %-os eredmény szükséges. 

Hetente röpdolgozat, félévente minimum három nagydolgozat várható. A röpdolgozat egy, a témazáró két jegyet ér, amelyet hiányzás esetén kötelező pótolni. 

Évente egy vagy két egyéni (vagy páros vagy csoportos) projektet/prezentációt lehet készíteni, ezeket előre ismert szempontok szerint értékeljük. 

Az írásbeli munkák értékelése: 

  • elégtelen (1)                        0-40 % 
  • elégséges (2)                      41-55 % 
  • közepes (3)                        56-70 % 
  • jó (4)                                   71-85 % 
  • jeles (5)                              86-100 % 

Az értékelés további tudnivalóiról a tanár tájékoztatja a csoportot.


Olasz nyelv

CÉLOK

Általános céljaink a 9ny-12. évfolyamon.: 

  • A diákok a gimnáziumi tanulmányok végére rendelkezzenek hatékony kommunikációs képességgel, biztonságos középszintű nyelvtudással a 2. idegen nyelven 
  • Az érettségizni vágyók érjék el a B1/B2-es szintet. 
  • A diákok a nyelvtudás önálló fejlesztésére is alkalmas tanulási stratégiákat sajátítsanak el és a kultúrát, civilizációt is megismerjék 

Tantervi céljaink: 

9ny évf.               A1 

9. évf.                  A1+ / A2 

10. évf.                A2 / A2+ 

11. évf.                A2+ / B1 

12. évf.                B1+/ B2 

A csoportok haladási üteme, motivációja kis mértékben különbözhet, illetve több párhuzamos csoport esetén a szaktanárok véleménye és a csoportok belső haladási eltérései alapján akár már a 9ny évfolyam után is elképzelhető a csoportok szintek szerinti újraosztása (alapcsoport/középhaladó/haladó csoport).  

Az olaszcsoportok a Nuovissimo Progetto Italiano c.  nyelvkönyv 1. kötetéből tanulnak sokféle kiegészítő anyaggal. A tanév végére az a célunk, hogy a diákok megismerjék az olasz nyelv alapjait (szókincs, nyelvtan, civilizáció).

TÉMAKÖRÖK / KOMPETENCIÁK

  • Egyszerű autentikus szöveg vagy szövegrészlet tartalmának megértése a tanult témakörökben. 
  • Hétköznapi alapszavak, kifejezések megértése, használata. 
  • Képesség alapszintű interakcióra, pl. egyszerű kérdésfeltevés, néhány szavas reagálás. 
  • A1 szintű nyelvtani szerkezetek alkalmazása. 
  • Hétköznapi tárgyak, tulajdonságok, cselekvések, személyes vonatkozások megnevezése. 
  • Anyanyelvi beszélő számára érthető kiejtés és intonáció elsajátítása a tanult szavak esetében. 
  • Rövid, előre megtervezett kiselőadás egyénileg és csoportosan. 
  • Rövid szövegek írása. 
  • Nyelvtani szerkezetek: nemek, számok, létigék, névmások, jelen idejű szabályos igeragozás, visszaható igék, tőhangváltós igék, alapvető prepozíciók, kérdőszavak, folyamatos jelen, közelmúlt, főnévi igeneves szerkezetek. 

Témakörök

  • bemutatkozás, család 
  • szabadidő 
  • ételek, éttermi rendelés 
  • időjárás 
  • lakókörnyezet, lakás 
  • napi rutin 
  • város 
  • közlekedés 

TANULÓI TEVÉKENYSÉG

A nyelvórákon a diákoktól aktív részvételt, interakciókat várunk az alábbi munkaformákban: 

  • páros munka (páros feladatmegoldás, beszédgyakorlat, párbeszédalkotás és -bemutatás) 
  • kiscsoportos munka (csoportos feladat, projekt, beszélgetések, interjúk, együttműködés akár digitális felületen) 
  • hallásértés 
  • szövegértés, értelmezés, szöveghez kapcsolódó feladatok megoldása 
  • videó készítése 
  • nyelvtani struktúrák megértése és alkalmazása 
  • információkeresés interneten 
  • online gyakorlás (quizlet, kahoot,….) csoportban, digitális alkalmazások és tananyagok használata 

A tananyag a tankönyvben, munkafüzetben, a Teams és a One Note, az office365 egyéb applikációin, illetve a kiegészítő anyagokban (Quizlet, Kahoot, játékos feladatok, stb) található. Az órákon elkerülhetetlen, hogy a diákok saját jegyzeteket is készítsenek (szavak, nyelvtani struktúrák, mondatalkotás, stb). Hasonlóképpen követelmény az otthoni készülés, a leckék, beadandó feladatok, fogalmazások, projektmunkák rendszeres elkészítése a megadott határidőre. 

ÉRTÉKELÉS

A tanévek végén (ill. ha egy csoport korábban ér el egy adott szinthatárt, akkor korábban) szintfelmérőt írunk. A szint teljesítéséhez legalább 60 %-os eredmény szükséges. 

A szintfelmérő három jegynek megfelelő értékkel bír. 

Hetente két röpdolgozat (egy nyelvtani és egy szódolgozat), félévente minimum három nagydolgozat várható. Félévkor és év végén dolgozatot írnak az addig tanult szókincsből. A röpdolgozat egy, a témazáró két jegyet ér, amelyet hiányzás esetén kötelező pótolni. 

Évente egy vagy két egyéni (vagy páros vagy csoportos) projektet/prezentációt lehet készíteni, ezeket előre ismert szempontok szerint értékeljük. 

Az írásbeli munkák értékelése: 

  • elégtelen (1)                        0-40 % 
  • elégséges (2)                      41-55 % 
  • közepes (3)                        56-70 % 
  • jó (4)                                   71-85 % 
  • jeles (5)                              86-100 % 

Az értékelés további tudnivalóiról a tanár tájékoztatja a csoportot. 


Spanyol nyelv

CÉLOK

Általános céljaink a 9ny-12. évfolyamon.: 

  • A diákok a gimnáziumi tanulmányok végére rendelkezzenek hatékony kommunikációképességgel, biztonságos középszintű nyelvtudással a 2. idegen nyelven 
  • Az érettségizni vágyók érjék el a B1/B2-es szintet. 
  • A diákok a nyelvtudás önálló fejlesztésére is alkalmas tanulási stratégiákat sajátítsanak el és a kultúrát, civilizációt is megismerjék 

Tantervi céljaink: 

9ny évf.               A1 

9. évf.                  A1+ / A2 

10. évf.                A2 / A2+ 

11. évf.                A2+ / B1 

12. évf.                B1+/ B2 

A csoportok haladási üteme, motivációja kis mértékben különbözhet, illetve több párhuzamos csoport esetén a szaktanárok véleménye és a csoportok belső haladási eltérései alapján akár már a 9ny évfolyam után is elképzelhető a csoportok szintek szerinti újraosztása (alapcsoport/középhaladó/haladó csoport).  

A spanyolcsoportok a Prisma c. nyelvkönyv 1. kötetéből tanulnak sokféle kiegészítő anyaggal. A tanév végére az a célunk, hogy a diákok megismerjék a spanyol nyelv alapjait (szókincs, nyelvtan, civilizáció). 

TÉMAKÖRÖK / KOMPETENCIÁK (A1)

  • Egyszerű autentikus szöveg vagy szövegrészlet tartalmának megértése a tanult témakörökben. 
  • Hétköznapi alapszavak, kifejezések megértése, használata. 
  • Képesség alapszintű interakcióra, pl. egyszerű kérdésfeltevés, néhány szavas reagálás. 
  • A1 szintű nyelvtani szerkezetek alkalmazása. 
  • Hétköznapi tárgyak, tulajdonságok, cselekvések, személyes vonatkozások megnevezése. 
  • Anyanyelvi beszélő számára érthető kiejtés és intonáció elsajátítása a tanult szavak esetében. 
  • Rövid, előre megtervezett kiselőadás egyénileg és csoportosan. 
  • Rövid szövegek írása. 
  • Nyelvtani szerkezetek: nemek, számok, létigék, névmások, jelen idejű szabályos igeragozás, visszaható igék, tőhangváltós igék, alapvető prepozíciók, kérdőszavak, folyamatos jelen, közelmúlt, főnévi igeneves szerkezetek. 

Témakörök

  • bemutatkozás, család 
  • szabadidő 
  • ételek, éttermi rendelés 
  • időjárás 
  • ruha, vásárlás 
  • napi rutin 
  • város, lakókörnyezet 
  • utazás 

TANULÓI TEVÉKENYSÉG

A nyelvórákon a diákoktól aktív részvételt, interakciókat várunk az alábbi munkaformákban: 

  • páros munka (páros feladatmegoldás, beszédgyakorlat, párbeszédalkotás és -bemutatás) 
  • kiscsoportos munka (csoportos feladat, projekt, beszélgetések, interjúk, együttműködés akár digitális felületen) 
  • hallásértés 
  • szövegértés, értelmezés, szöveghez kapcsolódó feladatok megoldása 
  • videó készítése 
  • nyelvtani struktúrák megértése és alkalmazása 
  • információkeresés interneten 
  • online gyakorlás (quizlet, kahoot,….) csoportban, digitális alkalmazások és tananyagok használata 

A tananyag a tankönyvben, munkafüzetben, a Teams és a One Note, az office365 egyéb applikációin, illetve a kiegészítő anyagokban (Quizlet, Kahoot, játékos feladatok, stb) található. Az órákon elkerülhetetlen, hogy a diákok saját jegyzeteket is készítsenek (szavak, nyelvtani struktúrák, mondatalkotás, stb). Hasonlóképpen követelmény az otthoni készülés, a leckék, beadandó feladatok, fogalmazások, projektmunkák rendszeres elkészítése a megadott határidőre. 

ÉRTÉKELÉS

A tanévek végén (ill. ha egy csoport korábban ér el egy adott szinthatárt, akkor korábban) szintfelmérőt írunk. A szint teljesítéséhez legalább 60 %-os eredmény szükséges. 

A szintfelmérő három jegynek megfelelő értékkel bír. 

Hetente röpdolgozat, félévente minimum három nagydolgozat várható. A röpdolgozat egy, a témazáró két jegyet ér, amelyet hiányzás esetén kötelező pótolni. 

Évente egy vagy két egyéni (vagy páros vagy csoportos) projektet/prezentációt lehet készíteni, ezeket előre ismert szempontok szerint értékeljük. 

Az írásbeli munkák értékelése: 

  • elégtelen (1)                        0-40 % 
  • elégséges (2)                      41-55 % 
  • közepes (3)                        56-70 % 
  • jó (4)                                   71-85 % 
  • jeles (5)                              86-100 % 

Az értékelés további tudnivalóiról a tanár tájékoztatja a csoportot.