CÉLOK
A 7.-8.-ban már tanult és a nyelvi előkészítő évben is gyakorolt matematikai ismeretek rendszerezése, pontosítása és bővítése a fő feladatunk. Az egyes témakörök tanulásakor fontos szempont a matematika gyakorlati alkalmazhatóságának megismerése.
TÉMAKÖRÖK
Halmazok, matematikai logika elemei, számhalmazok, számelmélet elemei
- A halmazelmélet és a matematikai logika elemei
- Hatványozás egész kitevő esetén
- A számok normálalakja
- A számelmélet elemei
- Számrendszerek
Algebra
- Betűk használata, helyettesítési érték kiszámítása, polinomok
- Azonosság, nevezetes azonosságok (alapazonosságok, összeg hatványozása, stb.), szorzattá alakítás
- Egyszerű algebrai törtek, alapműveletek algebrai törtekkel
- Egyenletek, egyenlőtlenségek: szöveges elsőfokú egyenletre, egyenlőtlenségre vezető problémák; törtes egyenletek, egyenlőtlenségek; elsőfokú két ismeretlenes egyenletrendszerek; két ismeretlenes egyenletre vezető szöveges feladatok
Függvények
- A függvények megadása, jellemzése
- A valós függvények ábrázolása koordinátarendszerben
- Alapvető valós függvények ábrázolása és jellemzése
- Függvény transzformációk
- Egyenletek és egyenlőtlenségek grafikus és algebrai megoldása (alaphalmaz, megoldáshalmaz, ekvivalencia)
Geometria
A Pitagorasz-tétel és a Thalész-tétel köré csoportosul a megtanulandók nagy része. Elsősorban síkidomok rendszerezése, új fogalmak megértése és megtanulásra a feladat.
- Nevezetes ponthalmazok ismétlése, szerkesztések
- A háromszög geometriájának elemei: egyenlő szárú háromszög, a háromszög nevezetes vonalai, pontjai és körei; szabályos háromszög speciális tulajdonságai
- Összefüggések a háromszög oldalai, a háromszög oldalai és szögei között
- Pitagorasz-tétel és a négyzetgyök ismétlése, a négyzetgyök alapvető azonosságai.
- Sokszögek, speciális sokszögek, ezek néhány tulajdonsága
- Négyszögek, speciális négyszögek
- Thalész-tétel
- A kör részei, érintője; húr hossza, érintőszakasz hossza
- Egyszerű szerkesztési feladatok
TANULÓI TEVÉKENYSÉG
Halmazok, matematikai logika elemei, számhalmazok, számelmélet elemei
A tanult fogalmak és tételek pontos ismerete
A halmazműveletek és a logikai műveletek tulajdonságainak pontos ismerete, újabb állítások önálló bizonyítása
A hatványozás azonosságainak alkalmazása feladatok megoldásában
Oszthatósági feladatok megoldása
Számok átírása 10-es alapú számrendszerből és viszont
Műveletek “sokjegyű” számok körében normálalakjuk segítségével, alkalmazás.
Algebra
A tanult algebrai ismeretek önálló alkalmazása. A tanultakhoz hasonló egyenletek, egyenlőtlenségek és egyenletrendszerek önálló megoldása, a kapott eredmények áttekintése ekvivalencia szempontjából, megoldáshalmaz szemléltetése.
Függvények
A megismert függvények tanult szempontok szerinti vizsgálata
Ismert függvények transzformáltjainak ábrázolása és jellemzése
Egyenlet, egyenlőtlenség grafikus megoldása
Geometria
A fogalmak és tételek pontos megtanulása, a tanult bizonyítások önálló szóbeli és/vagy írásbeli visszaadása
Egyszerűbb bizonyítási feladatok önálló megoldása
Számításos geometriai és alapvető szerkesztési feladatok megoldása
ÉRTÉKELÉS
A tanév során a számonkérés többféle formában történik. Az előre bejelentett röpdolgozatok 10-25 perc terjedelműek lehetnek, míg a témazáró dolgozatok 45 percesek. Az írásbeli munkákon kívül az értékelés részét képezi az órai munka (csoportos és egyéni), az otthoni munka, a kötelezően kiadott vagy vállalt feladatok elvégzése (pl. kiselőadás megtartása), az órai munkához szükséges felszerelés megléte (füzet, könyv, számológép, egyéb eszközök).
Az értékelés súlyozott osztályzatokkal történik. A röpdolgozatok és az órai, otthoni, egyéb munkák súlya egy, a témazáró dolgozaté három. A röpdolgozatokkal, témazáró dolgozatokkal elért osztályzatok súlya az értékelésben legalább 50%, de legfeljebb 90%. Az év végi osztályzatot a tanév során elért osztályzatok súlyozott átlaga alapján állapítja meg a tanár. A kerekítés során „0,5-ig” lefelé kerekít, „0,5-0,7-ig” a tanár mérlegeli a felfelé vagy lefelé kerekítést, „0,7-től” felfelé kerekít.