CÉLOK
A tantárgy célja a mindenki számára elérhető és alkalmazható természettudományos műveltség építése. Ez egyrészt a tudományos ismeretek, másrészt a mindennapi életben is alkalmazható tudományos gondolkodásmód elsajátítását jelenti. Nem határozható meg tartalmi követelmények valamiféle listájával, sokkal inkább jelenti az egyén képességét új tudományos ismeretek megszerzésére, alkalmazására és értékelésére. A jelenségek megfigyelésére és értelmezésére a mindennapi életben is szükségünk van, így a természettudományos műveltség a gyakorlatban állandóan hasznosul.
A természettudományos képzés ebben a szakaszában a diákoknak már képesnek kell lennie az eddig gyűjtött ismereteik szintézisére és azok bemutatására, aminek kitűnő szintere a projekt alapú természettudomány kisérettségi.
Az erdei iskola nagyszerű lehetőséget kínál arra, hogy a tantermi ismereteket a terepi gyakorlatok során alkalmazzák. Ez hozzájárul ahhoz, hogy megértsék a természeti folyamatok működését, rendszerét.
TÉMAKÖRÖK
- Változó anyag
- Elemek és vegyületek
- Az élő állapot
- Élőlények és környezetük
- A villany világa
- Jelek, érzékelés, szabályozás
- Szorgos szerveink
- Ép test – ép lélek
- Erdei iskola – terepgyakorlat (kötelező részvétel)
TANULÓI TEVÉKENYSÉG
(a) Ismeretek: alaptények, fogalmak
(b) Megértés: a fontosabb elméletek, gondolatok
(c) Alkalmazás: az új és a hétköznapi jelenségek magyarázata, problémák megoldása
(d) Gyakorlati kivitelezés: kísérletek, mérések, megfigyelések stb.
A jelenségek megfigyelésére és értelmezésére a mindennapi életben is szükségünk van, így a természettudományos műveltség a gyakorlatban állandóan hasznosul. Ennek elemei a következők lehetnek: megfigyelés, osztályozás, mérés, adatkezelés, kommunikáció, következtetés, változók vizsgálata, modellek és elméletek kidolgozása, előfeltevések és előrejelzések megfogalmazása, ellenőrzés.
ÉRTÉKELÉS
A munkacsoport értékelési rendszere a folyamatos munkára, illetve a szaktárgyi tudásra épít, de emellett értékeli az otthoni teljesítményt is.
Egy félév során három formában értékelünk:
- Dolgozat (témazáró dolgozat és/vagy röpdolgozat, projektmunkák beszámolói)
- Tanórai tevékenységek (egyéni- és csoportmunka, kiselőadás, feladatlap, kísérleti jegyzőkönyv, jegyzet, projektorientált tevékenység stb.)
- Tanórán kívüli tevékenységek (házi dolgozat, projektorientált tevékenység, kutatómunka, házi feladat stb.)
A szaktanárok a feladatok fontossága, súlya alapján előre tisztázzák azok értékelési módját, de az egyes témaköröket lezáró beszámolók jegyei kétszeres értékkel számítanak.
Ha valaki a témakört lezáró beszámoló, nagydolgozat írásakor igazoltan hiányzik, a munkacsoport által meghatározott tanórán kívüli időpontban pótolja azt. A pótlásról csak orvosi igazolással lehet távol maradni.