CÉLOK

A XXI. századi világban való tájékozódáshoz szükséges kompetenciák fejlesztése:

·       a gazdasági, társadalmi és politikai tényezők összetartozásának megértése;

·       a relatív kronologikus érzék fejlesztése: a világ különböző régióiban adott időszakban zajló folyamatok együttes feldolgozásának képessége, összefüggéseik meglátása; a világméretű hatások érzékelése és értelmezése;

·       az emberiség alapvető egységének, a kultúrák-civilizációk egyenrangúságának tudata;

·       a globális civilizáció fogalmának megértése és átérzése; az emberiséget érintő világméretű problémák, konfliktusok összetett szemlélete, megítélése;

·       az egyéni és társadalmi felelősségtudat kialakítása.

TÉMAKÖRÖK

Ebben a tanévben a XX. század történetét tekintjük át. A modern korhoz kapcsolódó gazdagabb és változatosabb háttéranyag (filmek, filmhíradók, dokumentumfilmek, plakátok stb.) jóvoltából az olvasható tananyagokat, forrásokat lehetőség szerint minél többször szeretnénk kiegészíteni – ezzel is segítve a korszak megértését, a különböző területeken tanult információk elrendezését, a napjainkban tapasztalható kelet-közép-európai, európai és világméretű jelenségek történelmi gyökereinek megértését.

Két világháború között – „Veszedelmes viszonyok”

  • Polgári demokratikus forradalom Magyarországon
  • A Tanácsköztársaság
  • A Horthy-korszak
  • A Szovjetunió első évei és a sztálini diktatúra
  • A nagy gazdasági világválság – polgári demokráciák és diktatúrák
  • A fasiszta Olaszország és a náci Németország
  • A nemzetközi helyzet 1933-1939 között

A második világháború – „Genocídium”

  • Lengyelország felosztása
  • Hadműveletek Nyugat-Európában (1940-1941)
  • A szovjet-német háború
  • Az antifasiszta koalíció kialakulása
  • Háború Ázsiában
  • A totális háború
  • Fajelmélet és holocaust
  • Magyarország a második világháborúban
  • A közelmúlt és a jelenkor története

A hidegháború; a megosztott világ

  • A nemzetközi kapcsolatok az 1950-80-as években
  • Az Európai Unió
  • Rendszerváltás Kelet-Közép-Európában
  • A sztálini modell Magyarországon; a Rákosi-korszak
  • Az 1956-os forradalom
  • A Kádár-korszak; reformkísérletek a Kádár-korszakban
  • Rendszerváltás Magyarországon; a polgári demokratikus rendszer
  • Szociológiai, gazdasági és politikai nehézségek a rendszerváltás után
  • Magyarország az Európai Unióban

Tömegkommunikációs források, dokumentumok feldolgozása

A történelmi tanulmányok rendszerezése, érettségi felkészülés

 

TANULÓI TEVÉKENYSÉG

Fejlesztési céljaink a tanórán kívüli ismeretszerzésre, valamint a forráskritikai készségek kialakítására irányulnak. E gyakorlatok legfontosabb összetevői: az értő szövegolvasás, az ábrák, képek és egyéb történeti források elemzése, a jegyzetelés, a lényegkiemelés, a figyelem megosztásának képessége és a szóbeli kifejezőkészség tökéletesítése. Az egyéni kutatómunkához kapcsolódó szövegek értő olvasása; a lényegkiemelés; a több helyről összegyűjtött információk logikus elrendezése; a gazdasági, társadalmi és politikai tényezők összefüggéseinek megértése.

Az időben és térben való biztos tájékozódáshoz a Történelmi Atlasz folyamatos használata szükséges. A feladatok színvonalas megoldásának elengedhetetlen feltétele az igényes füzetvezetés és számítógép-használat.

A tanév során többször adunk olyan csoportos vagy egyéni kutatási feladatot, amely önálló adatgyűjtésre, azok feldolgozására épül. Ennek alapján a diákoknak a digitális lehetőségek segítségével elemzést vagy prezentációt kell készíteniük; utóbbit be is kell mutatniuk társaiknak. A számítógépen elkészítendő feladatokhoz digitális platformként a Microsoft Office 365 programot alkalmazzuk.

ÉRTÉKELÉS

A tanárok a feladatok fontossága, súlya alapján előre tisztázzák azok értékelési módját. Mivel a felszerelés segédeszközként meghatározza az órai munka minőségét, hiánya negatív minősítést (mínusz, kisegyes) vonhat maga után.

A sokféle – csoportos, egyéni, kiselőadás, térképhasználat, röpdolgozat stb. – feladat megoldása során szerzett pluszokat, mínuszokat, pontokat és kisjegyeket a félév végén összegezzük.

Egy-egy félévben többször íratunk kisebb számonkéréseket és legalább egyszer témazáró dolgozatot. Ezeket az ötös skálán érdemjeggyel osztályozzuk.

A negyedévben írt dolgozatok közül egynek az eredményét a javítási időszakban lehet javítani.

Ha valaki a témazáró megírásakor hiányzik, a központi pótlási időben vagy a szaktanárral egyeztetve pótolnia kell.

Évente egy alkalommal a diákok szóban felelnek. A tananyag egy-egy fejezetéhez, problémájához kapcsolódó témakört kell a többiek számára felvezetniük és segédeszközök nélkül bemutatniuk egy-egy tanórán, kb. 10 percben. A feleletre kapott jegy egyenértékű egy témazáró dolgozattal.

A félévi jegy állapotjelző. A tanév végén a korábban megszerzett valamennyi érdemjegy alapján határozzuk meg az eredményt.

A tanév második felében az iskolai eseményeket rögzítő naptárból egy előre tudható időpontban a diákok írásbeli próbaérettségi vizsgát tesznek. A feladatok jellege, formája, értékelése megegyezik az érettségi vizsgával, így alkalmat nyújt a felkészülést pozitív módon befolyásoló tapasztalatgyűjtésre. A próbaérettségin szerzett érdemjegy egyenértékű két témazárójeggyel. Nem javítható és beleszámít a tanév végi érdemjegybe.