Poli




Az Iskolatanács 2009. 11. 17-i ülése

EMLÉKEZTETŐ

az Iskolatanács 2009. november 17-i üléséről


Jelen voltak:


Osztály

Diákok

Szülők

L-ME

Janicsek Csaba

NOVA

Varga Ádám

Alexovics Heléna

HaRibó

MannA

Hahn Zsófia

Dede Katalin

Fibonacci

Philipp Tibor

Hoppá

Szabó András

Szabóné Nagy Ágnes

ZOÉ

CLASS

Sebők Luca

Dr. Márton István

NEON

Trafikant András

Halmos Júlia

Poligon

Fekete Dorottya

ADSL

Pivarnyik Balázs

Színe-JáVa

TiBor

Molnár Péter Miklós

Bartokné S. Tóth Krisztina

GamMa

Non-stop

Szegedi István

ALL-GO

Roder András

Roder Tünde

euFóriA

PoliFoM

PoliFITtech

WeKing

Tanerők

Fekete Ádám, Jakab Judit, Kalina Yvette, Szász Kata

Vendégek:

Láng Andrea (tanár), Frózsi-Nánássy Áron (Fibonacci), Raman S. Szilveszter (TiBor), Philipp Hanna és Lukács Laura (MannA), Máthé Lőrinc


Napirend:

1. Láng Andrea beszámolt a PoliDominó-programról (ld. melléklet). A Politechnikum a vele szomszédos Dominó Általános Iskolával közösen elnyert egy kortárs segítő programot támogató pályázatot, mely a különböző kultúrájú, gondolkodásmódú, neveltetésű, motivációjú gyerekeknek segít közelíteni egymáshoz. A novemberben induló és áprilisig tartó hétfői programok – melyeket pszichológus is segíti – közös filmkészítést, sportolást, beszélgetéseket, azaz közös élményeket és tapasztalatokat nyújtanak a résztvevőknek a jó kapcsolat kialakítása reményében. A 13-18 éves korosztályt célzó projektről az osztályidőn hallhatnak bővebb tájékoztatást diákjaink.


2. Ugyancsak Láng Andrea tájékoztatott a diákaktivista csoport megalakulásáról a Politechnikumban (ld. Poligráf, 2009. 3. szám.) A jelöltállításkor, valamint a szavazás lebonyolításakor némi hiba csúszott a rendszerbe, amiről a pedagógiai koordinátor beszámolt. A felülről jövő kezdeményezés megvalósításának és működtetésének feltételeibe az IT nem szól bele, így mindennemű döntés joga és felelőssége a kitalálóé.


3. A mediációról mint a konfliktuskezelés – a Politechnikumban még nem széles körben elterjedt – viszonylag új módszeréről hallhattunk Láng Andreától és Kalina Yvette-től (ld. még Poligráf, 2009. 3. szám). A korábbi megállapítások új aspektusokkal egészültek ki, illetve nyomatékot kaptak:

  • a mediációs folyamatban minden érintett önként vesz részt;
  • minden résztvevőre vonatkozik a titoktartás kötelezettsége;
  • a mediációt megismerők a személyes konfliktusaikat is árnyaltabban tudják kezelni, tehát segít az önismeretben;
  • a közelmúltban megszűnt tantárgyfelelősség hiányát is tudja pótolni valamennyire.


4. Az előző IT-ülésen már hallhattunk az Iskolabíróság Szervezeti Működési Szabályzatában tervezett változtatásokról. A szavazóképes tagság a következő módosításokat hagyta jóvá:

Bevezetés 1.a, „Az Iskolabíróság fegyelmi ügyekben kompetens intézmény, ahová fegyelmi vagy fellebbviteli esetekben lehet fordulni. Működésében teljes függetlenséggel bíró testület.”

II/1. „Az Iskolabíróságnak címzett panasz csak írásban adható be. Bármely iskolapolgár adhat be panaszt. A Bíróság tanári titkára hivatott azt átvenni, ő felel az ügy elindításáért.

a, A három tanárbíró közös döntése lehet az is, hogy nem látnak okot bírósági tárgyalás megtartására, illetve a panaszolt esemény megoldására a mediációt tartják alkalmasabbnak. Amennyiben ezt mindkét fél elfogadja, az ügy átkerül a pedagógiai koordinátorhoz. A bírósági tárgyalást abban az esetben sem kell megtartani, ha a mediációt az egyik vagy mindkét fél elutasítja és ragaszkodik a tárgyaláshoz.

b., Amennyiben a panasz késések, illetve igazolatlan hiányzások miatt érkezik, a tárgyalás csak akkor folytatható le, ha az osztályfőnökök az iskolai szabályzatban leírtak szerint jártak el, és ezt írásos anyagokkal igazolják. Ezek hiányában a Bíróság titkára visszautasítja a panaszt.”


5. Kalina Yvette tájékoztatta az ülés résztvevőit, hogy a tutorok (ld. Yvette cikke a tutoriális rendszerről a Poligráf 2009/3. számában) kiválasztása, alapképzése megtörtént. 23-ra bővült az eredetileg 16 fős lista. A párok kialakítására és a szerződéskötésekre még ebben az évben sor kerül, és legkésőbb a második félévtől elkezdődik a munka.

Szász Kata azzal egészítette ki az iskolai tanulást érintő témát, hogy az önkéntes tanulószoba intézménye is beindulhatna (erről a CLASS osztály tagjai már gondolkodnak), más hozzászólásból pedig az derült ki, hogy önszerveződő, alkalmi tanulószoba már több osztályban, csoportban működik.


6. A politechnikumi pontversenyről (ideiglenes munkanevén a Sorolóról) beszélgettünk a rendszer kidolgozói által eljuttatott munkaanyag alapján. Egy olyan – az iskolai díjazási szisztémát is átalakító – sok szempontú, egyéneket és osztályokat is érintő versengés részleteiről kaptunk hírt, mely a közösségi értékeket is hangsúlyozza és a versenyszellemet is erősíti. Középpontjában a tanulás mint érték áll, de tágan értelmezve azt, azaz nemcsak az iskolai tananyagok elsajátítására vonatkozik, hanem más tevékenységeket (pl. zenetanulás, tutori szerep, az elfogadás megtanulása, sportteljesítmények stb.) is honorál egy átgondolt pontrendszer szerint. A készülő, az egész iskola működését átható erőpróba részletei hamarosan a nyilvánosság elé kerülnek, a kimunkáló bizottság a második félévtől szeretné működtetni. A pontozási rendszer a kidolgozók értékrendjét tükrözi. Esetleges aránytalanságai csak a gyakorlatban derülhetnek ki, ezért az IT a részletek, a ponthatárok minősítésével nem kívánt foglalkozni, viszont üdvözölte a kezdeményezést. Néhány ötletet viszont megfontolásra ajánl: a dohányzás tilalmának megszegése és a bérlet elvesztése is érvényesüljön pontlevonásokban; a sportrendezvényeken való részvétel is legyen befolyásoló tényező, illetve a „tól-ig” ponthatárok helyett konkrét megfogalmazások lennének.


Legközelebb 2009. december 15-én találkozunk a könyvtárban. Reméljük, sokan hoznak magukkal mézeskalácsot vagy egyéb finomságot az ülés ünnepivé tétele érdekében.


Budapest, 2009. november 18.


Jakab Judit, jegyző



Melléklet


A PoliDominó-projekt bemutatása


Programunk keretében Budapest társadalmi-kulturális és gazdasági szempontból igen jelentős különbségeket mutató belső-ferencvárosi településrészén két egymással közvetlenül szomszédos, azonban tanulói összetételében igen eltérő iskolájának együttműködését kívánjuk javítani kortárs segítői hálózat kialakításával, a diákok konfliktuskezelési készségeinek fejlesztésével, a fiatalok egymással szembeni előítéletes magatartásformáinak visszaszorításával.

[…]

A kerület belső, rehabilitált része önmagában is egy hihetetlenül izgalmas, ugyanakkor Janus-arcú része Budapestnek, a városi létnek. A Vendel–Lenhossék–Tűzoltó–Thaly utcák négyszöge pedig legalább ennyire érdekes s egyedülálló abból a szemszögből is, hogy e a pár négyzetkilométer szegélyezte térben sokféle iskola és nagyon különböző fiatalok töltik mindennapjaik jelentős részét. Az együtt létezés amúgy sem könnyű, pláne nem az igazán messziről érkezettek számára… […]

Vajon mi történne akkor, ha ezek a nagyon különböző, mégis együtt létező fiatalok összekerülnének? Mi történne akkor, ha megtanulnának közösen dolgozni ügyekért? Vagy csak egy kicsit jobban megismernék és általa megértenék egymást? Ha közös, pozitív élményekhez jutnának? Vagy csak egyszerűen jól éreznék együtt magukat?


2009 novemberétől megpróbáljuk és megpróbálhatjátok Ti is.

Makó István (ex-Munkásosztály), program koordinátor


Tájékoztatjuk, hogy a megfelelő működés érdekében a honlap sütiket használ. A sütik útján végzett adatkezelésről bővebben itt tájékozódhat: Adatkezelési Szabályzat

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás