Poli




Az Iskolatanács 2010. március 09-i ülése

EMLÉKEZTETŐ

az Iskolatanács 2010. március 9-i üléséről

 

Jelen voltak:

 

Osztály

Diákok

Szülők

L-ME

Horváth Anna

NOVA

Alexovics Heléna

HaRibó

Dáva Liza

Gáspár Péter

MannA

Hahn Zsófia

Dede Katalin

Fibonacci

Fekete Mátyás

Philipp Tibor

Hoppá

Szabó András

Szabóné Nagy Ágnes

ZOÉ

CLASS

Sebők Luca

Dr. Márton István

NEON

Trafikant András

Halmos Júlia

Poligon

Fekete Dorottya

ADSL

Pivarnyik Balázs

Holly Tünde

Színe-JáVa

Farkas Éva

TiBor

Molnár Péter Miklós

Bartokné S. Tóth Krisztina

GamMa

Csákány Dorottya

Non-stop

Pintér Kristóf

Szegedi István

ALL-GO

Roder András

Roder Tünde

euFóriA

Kurucz Lili Anna

PoliFoM

PoliFITtech

WeKing

Tanerők

Fekete Ádám, Jakab Judit, Kalina Yvette, Szász Kata

Meghívottak

Nagy Ilona (szakmai koordinátor), Dr. Marosvári Péter (Matematikatanár), Péterfi Pál Balázs (informatikatanár)

Vendégek

Koltay Éva (MannA), Krizsán Lili (TiBor), Lukács Laura (MannA) Máthé Lőrincz (Hoppá), Nemesné (Színe-JáVa), Surányi Anna (tanár), Takács Éva (Színe-JáVa)

 

Egyetlen napirenddel foglalkoztunk az ülésen: az első félév tanulmányi eredményeivel és a nagyszámú bukás okainak tisztázásával, illetve a javulás érdekében tett lépések megismerésével. Olyan sok résztvevője volt az összejövetelnek, hogy állandó helyszínünk, a könyvtár szűkösnek bizonyult, a színháztermet kellett igénybe vennünk.

Nagy Ilona szakmai koordinátor, akit az IT kért fel az első félév értékelésére, részletesen beszámolt arról, hogyan vélekedik az iskolavezetés a helyzetről, milyen cselekvési tervet készített a változtatás érdekében, illetve milyen konkrét lépések történtek a javulás érdekében.

Beszédében a következőkre tért ki:

  • A folyamatos tanulás érdekében megváltoztatott javítási rendszer (egy negyedévben két tantárgyból 1-1 dolgozatot lehet csak javítani) nem kedvezett az elégtelen dolgozatok korrigálásának – bár a korábbi tapasztalatokkal összehasonlítva nem is rosszabbodott a helyzet.
  • A Politechnikumban korábban igyekeztünk elkerülni a bukást, az iskolai kudarcélmények minimalizálására törekedtünk. Ez ma is alapvető cél, de ha az alacsony, minimumkövetelményeket sem kielégítő teljesítmény mögött „programszerű” nem-tanulást tapasztalunk, akkor elégtelent kell adni.
  • Mivel a félévi bizonyítvány tájékoztató jellegű, jelzésértékű, a semmit fel nem mutató diákokat ekkor kell figyelmeztetni hozzáállásuk megváltoztatására, hogy a tanév végéig még javíthassanak.
  • A statisztikai adatokat a Koordinációs Bizottság és a Szakmai Bizottmány is több alkalommal körültekintően elemezte, és többféle tényezőt talált az eredménytelenség okait kutatva:
    – a hiányzások és a bukások száma összefügg (vagyis akik elégtelent kaptak félévkor, azok sok esetben nagyon sokat is hiányoznak az iskolából);
    – a felsőbb évfolyamokon több a bukás, ahol több és nehezebb a tananyag, nagyobbak az elvárások.
  • A Politechnikumban rendszeres az óralátogatás. Most elsősorban azokban az osztályokban, azokon az órákon hospitál a szakmai vezetés és/vagy az osztályfőnök, ahol kirívó probléma észlelhető a tanulmányi munkában, az eredményekben, a csoport magatartásában. A látogatásokat mindig a tapasztaltak megbeszélése és a szükséges változtatások megfogalmazása követi.
    Már mutatkoznak eredmények a jelenlévők órai viselkedésében, a gyerekek hozzáállásában, a szülői közreműködés erősödésében, az órák változatosabbá tételében módszertani szempontból.
  • A legtöbb elégtelennel a 12. és a 10. évfolyam osztályai zárták a félévet. Ezekben az osztályokban „válságstábot” hívott össze a szakmai vezetés és az osztályfőnök. A megbeszéléseken jelen voltak az érintett diákok, az ő szüleik és a szaktanárok, és közösen kellett megfogalmazniuk, miben tudnak, miben hajlandók változtatni. E megállapodások, szerződések folyamatos nyomon követése, a végrehajtás rendszeres ellenőrzése is része a megújulásnak.
  • Nagyon sok beszélgetés zajlott különféle körökben. Ezeken az oknyomozó eszmecseréken hangzott el a diákok szájából, hogy:
    – a Politechnikumban nincs helye a félelemnek – ez pozitív, de sokan csak akkor tanul(ná)nak, ha félnének a számonkérésektől;
    – csak az elit-gimnáziumokban veszik komolyabban a tanulást, a többi iskolában hasonló a helyzet;
    – nem nagyobb az iskolai fegyelem más iskolákban sem, a politechnikumi helyzet nem kirívó, nem sajátos ebből a szempontból sem;
    – a tanuló diákok belső motiváltságukat követik, nem a külső kényszer hatására teljesítenek – a Politechnikum abban segít nekik, hogy felépítsék ezt a belső motivációt;
    – értékes a Politechnikum tanulás melletti programkínálata és a diákok személyes fejlődésében nyújtott támogatása.
  • A tervekről szólva elhangzott, hogy
    – folytatódnak a problémákra fókuszáló hospitálások;
    – a beindult és támogatott önkéntes tutori rendszer lehet pozitív hatással a tanulmányi eredményekre;
    – további megbeszélésekre van szükség diákokkal, tanárokkal, szülőkkel egyaránt;
    – a korrepetálások a jövőben is rendelkezésre állnak a rászorulóknak;
    – a változatos órai munka eredményessége érdekében a tevékenység típusához illő ülésrend kialakítása szükséges, ami a szaktanár kompetenciája.

 

Marosvári Péter, a matematika munkacsoport vezetője elmondta, hogy sok bukás volt matematikából, de ez a szám nem ugrott meg a korábbi évek statisztikájához képest. Ami szembeötlő, az a 10 darab matematika elégtelen az érettségi előtt álló 49 tanuló félévi értesítőjében. A munkacsoport idén is ugyanúgy járt el, mint korábban:
– értesítette novemberben a bukásveszélyről az érintetteket;
– a rendszeres korrepetálás mindenki számára biztosítva volt/van;
– a szaktanárok rendelkezésre álltak a fogadóórákon, bár a nehézségekkel küszködő diákok szülei közül igen kevesen éltek ezzel a lehetőséggel.

 

Péterfi Pál Balázs, az informatika munkacsoport vezetője tovább árnyalta a statisztikai adatok összefüggéseit, illetve hangsúlyozta, hogy a gépírás értékelése automatikus, a gépíró program lépésről lépésre tájékoztat arról, ki hogyan áll e készség elsajátításában.

 

A részletes beszámolók után következtek a hozzászólások. Mindhárom oldal hallatta hangját, igen eltérően látva a problémákat és a megoldásokat. Volt közöttük megértő, számonkérő, szigorú, elnéző, kritikus, megengedő, kétségbeesett, megnyugvást találó, tárgyilagos, személyes. A végtelennek ígérkező diskurzusnak a levezető elnök határozottsága szabott határt.

 

Az áprilisi IT-ülés tizenharmadikán lesz.

 

Budapest, 2010. március 10.

 

Kalina Yvette, Nagy Ilona

2 hozzászólás

Nemesné Csáki Mária
2010. április 27. 20:52

Az áprilisi IT emlékeztetője mikor kerül fel a honlapra?

Jakab Judit
2010. április 28. 17:18

Kedves Mária,
terveim szerint még ezen a héten el fog készülni a tegnapi ülés jegyzőkönyve, és föl is teszem a honlapra.
Üdv

Tájékoztatjuk, hogy a megfelelő működés érdekében a honlap sütiket használ. A sütik útján végzett adatkezelésről bővebben itt tájékozódhat: Adatkezelési Szabályzat

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás