Az Iskolatanács 2010. március 09-i ülése
EMLÉKEZTETŐ
az Iskolatanács 2010. március 9-i üléséről
Jelen voltak:
Osztály |
Diákok |
Szülők |
L-ME |
– |
Horváth Anna |
NOVA |
– |
Alexovics Heléna |
HaRibó |
Dáva Liza |
Gáspár Péter |
MannA |
Hahn Zsófia |
Dede Katalin |
Fibonacci |
Fekete Mátyás |
Philipp Tibor |
Hoppá |
Szabó András |
Szabóné Nagy Ágnes |
ZOÉ |
– |
– |
CLASS |
Sebők Luca |
Dr. Márton István |
NEON |
Trafikant András |
Halmos Júlia |
Poligon |
Fekete Dorottya |
– |
ADSL |
Pivarnyik Balázs |
Holly Tünde |
Színe-JáVa |
– |
Farkas Éva |
TiBor |
Molnár Péter Miklós |
Bartokné S. Tóth Krisztina |
GamMa |
Csákány Dorottya |
– |
Non-stop |
Pintér Kristóf |
Szegedi István |
ALL-GO |
Roder András |
Roder Tünde |
euFóriA |
Kurucz Lili Anna |
– |
PoliFoM |
– |
|
PoliFITtech |
– |
|
WeKing |
– |
|
Tanerők |
Fekete Ádám, Jakab Judit, Kalina Yvette, Szász Kata |
|
Meghívottak |
Nagy Ilona (szakmai koordinátor), Dr. Marosvári Péter (Matematikatanár), Péterfi Pál Balázs (informatikatanár) |
|
Vendégek |
Koltay Éva (MannA), Krizsán Lili (TiBor), Lukács Laura (MannA) Máthé Lőrincz (Hoppá), Nemesné (Színe-JáVa), Surányi Anna (tanár), Takács Éva (Színe-JáVa) |
Egyetlen napirenddel foglalkoztunk az ülésen: az első félév tanulmányi eredményeivel és a nagyszámú bukás okainak tisztázásával, illetve a javulás érdekében tett lépések megismerésével. Olyan sok résztvevője volt az összejövetelnek, hogy állandó helyszínünk, a könyvtár szűkösnek bizonyult, a színháztermet kellett igénybe vennünk.
Nagy Ilona szakmai koordinátor, akit az IT kért fel az első félév értékelésére, részletesen beszámolt arról, hogyan vélekedik az iskolavezetés a helyzetről, milyen cselekvési tervet készített a változtatás érdekében, illetve milyen konkrét lépések történtek a javulás érdekében.
Beszédében a következőkre tért ki:
- A folyamatos tanulás érdekében megváltoztatott javítási rendszer (egy negyedévben két tantárgyból 1-1 dolgozatot lehet csak javítani) nem kedvezett az elégtelen dolgozatok korrigálásának – bár a korábbi tapasztalatokkal összehasonlítva nem is rosszabbodott a helyzet.
- A Politechnikumban korábban igyekeztünk elkerülni a bukást, az iskolai kudarcélmények minimalizálására törekedtünk. Ez ma is alapvető cél, de ha az alacsony, minimumkövetelményeket sem kielégítő teljesítmény mögött „programszerű” nem-tanulást tapasztalunk, akkor elégtelent kell adni.
- Mivel a félévi bizonyítvány tájékoztató jellegű, jelzésértékű, a semmit fel nem mutató diákokat ekkor kell figyelmeztetni hozzáállásuk megváltoztatására, hogy a tanév végéig még javíthassanak.
- A statisztikai adatokat a Koordinációs Bizottság és a Szakmai Bizottmány is több alkalommal körültekintően elemezte, és többféle tényezőt talált az eredménytelenség okait kutatva:
– a hiányzások és a bukások száma összefügg (vagyis akik elégtelent kaptak félévkor, azok sok esetben nagyon sokat is hiányoznak az iskolából);
– a felsőbb évfolyamokon több a bukás, ahol több és nehezebb a tananyag, nagyobbak az elvárások. - A Politechnikumban rendszeres az óralátogatás. Most elsősorban azokban az osztályokban, azokon az órákon hospitál a szakmai vezetés és/vagy az osztályfőnök, ahol kirívó probléma észlelhető a tanulmányi munkában, az eredményekben, a csoport magatartásában. A látogatásokat mindig a tapasztaltak megbeszélése és a szükséges változtatások megfogalmazása követi.
Már mutatkoznak eredmények a jelenlévők órai viselkedésében, a gyerekek hozzáállásában, a szülői közreműködés erősödésében, az órák változatosabbá tételében módszertani szempontból. - A legtöbb elégtelennel a 12. és a 10. évfolyam osztályai zárták a félévet. Ezekben az osztályokban „válságstábot” hívott össze a szakmai vezetés és az osztályfőnök. A megbeszéléseken jelen voltak az érintett diákok, az ő szüleik és a szaktanárok, és közösen kellett megfogalmazniuk, miben tudnak, miben hajlandók változtatni. E megállapodások, szerződések folyamatos nyomon követése, a végrehajtás rendszeres ellenőrzése is része a megújulásnak.
- Nagyon sok beszélgetés zajlott különféle körökben. Ezeken az oknyomozó eszmecseréken hangzott el a diákok szájából, hogy:
– a Politechnikumban nincs helye a félelemnek – ez pozitív, de sokan csak akkor tanul(ná)nak, ha félnének a számonkérésektől;
– csak az elit-gimnáziumokban veszik komolyabban a tanulást, a többi iskolában hasonló a helyzet;
– nem nagyobb az iskolai fegyelem más iskolákban sem, a politechnikumi helyzet nem kirívó, nem sajátos ebből a szempontból sem;
– a tanuló diákok belső motiváltságukat követik, nem a külső kényszer hatására teljesítenek – a Politechnikum abban segít nekik, hogy felépítsék ezt a belső motivációt;
– értékes a Politechnikum tanulás melletti programkínálata és a diákok személyes fejlődésében nyújtott támogatása. - A tervekről szólva elhangzott, hogy
– folytatódnak a problémákra fókuszáló hospitálások;
– a beindult és támogatott önkéntes tutori rendszer lehet pozitív hatással a tanulmányi eredményekre;
– további megbeszélésekre van szükség diákokkal, tanárokkal, szülőkkel egyaránt;
– a korrepetálások a jövőben is rendelkezésre állnak a rászorulóknak;
– a változatos órai munka eredményessége érdekében a tevékenység típusához illő ülésrend kialakítása szükséges, ami a szaktanár kompetenciája.
Marosvári Péter, a matematika munkacsoport vezetője elmondta, hogy sok bukás volt matematikából, de ez a szám nem ugrott meg a korábbi évek statisztikájához képest. Ami szembeötlő, az a 10 darab matematika elégtelen az érettségi előtt álló 49 tanuló félévi értesítőjében. A munkacsoport idén is ugyanúgy járt el, mint korábban:
– értesítette novemberben a bukásveszélyről az érintetteket;
– a rendszeres korrepetálás mindenki számára biztosítva volt/van;
– a szaktanárok rendelkezésre álltak a fogadóórákon, bár a nehézségekkel küszködő diákok szülei közül igen kevesen éltek ezzel a lehetőséggel.
Péterfi Pál Balázs, az informatika munkacsoport vezetője tovább árnyalta a statisztikai adatok összefüggéseit, illetve hangsúlyozta, hogy a gépírás értékelése automatikus, a gépíró program lépésről lépésre tájékoztat arról, ki hogyan áll e készség elsajátításában.
A részletes beszámolók után következtek a hozzászólások. Mindhárom oldal hallatta hangját, igen eltérően látva a problémákat és a megoldásokat. Volt közöttük megértő, számonkérő, szigorú, elnéző, kritikus, megengedő, kétségbeesett, megnyugvást találó, tárgyilagos, személyes. A végtelennek ígérkező diskurzusnak a levezető elnök határozottsága szabott határt.
Az áprilisi IT-ülés tizenharmadikán lesz.
Budapest, 2010. március 10.
Kalina Yvette, Nagy Ilona
2 hozzászólás
Nemesné Csáki Mária
2010. április 27. 20:52
Az áprilisi IT emlékeztetője mikor kerül fel a honlapra?
Jakab Judit
2010. április 28. 17:18
Kedves Mária,
terveim szerint még ezen a héten el fog készülni a tegnapi ülés jegyzőkönyve, és föl is teszem a honlapra.
Üdv