Az Iskolatanács 2011. október 11-i ülése
Emlékeztető
az Iskolatanács 2011. október 11-i üléséről
Jelen voltak:
Osztályok |
Diákok |
Szülők |
DolcEVita |
Neuman Félix |
Fincza Erika |
ZÓNA |
Csányi Dániel |
Eckendorfer Zoltán |
JOKER |
Füstös Viktor |
Kerekes Mónika |
CarpediM |
Geiszlinger Gergely |
Tóth Krisztina |
L-ME |
Szabad Zsuzsanna |
Horváth Anna |
NOVA |
Ruzsa Rania |
– |
Déjà vu |
Szilágyi Benjamin |
Kocsis Anikó |
HaRibó |
Dáva Liza |
Szántó Katalin |
MannA |
Hahn Zsófia |
Török Katalin |
Fibonacci |
– |
Philipp Tibor |
Hoppá |
– |
Rékasiné Barek Csilla |
ZOÉ |
– |
Kisberk Mária |
CLASS |
Macudzinski Elza |
Macudzinski Gabriella |
NEON |
Szász Hanna |
Halmos Júlia |
Poligon |
– |
– |
ADSL |
Pivarnyik Balázs |
Holly Tünde |
Színe-JáVa |
– |
Farkas Éva |
TiBor |
Molnár Péter Miklós |
Bartokné S. Tóth Krisztina |
Tanerők |
Diósi Alojzia, Hartmann Ibolya, Jakab Judit, Szász Kata |
|
Vendégek |
Kocsis Márta tanár, Lukács Laura MannA |
Napirendi pontok:
1. Bemutatkozás
2. Az Iskolatanács működése
3. A pedagógiai vezető beszámolója
4. A bérletről
5. Az egészségnapról
6. Iskolabírói éves beszámoló
7. Egyebek
1-2. Az ülés elején a népes számban megjelent résztvevők bemutatkoztak. Utána Ibolya összefoglalta az IT működésének alapvető szabályait. Fölmerült az a kérdés, hogy ha egy szülő több gyermekkel érintett a Politechnikumban, képviselhet-e több osztályt, ha megválasztják. A válasz: egy szülő akár több osztályt is képviselhet, véleményezheti a felmerülő eseteket, előterjesztést hozhat a plénum elé, két osztály polgárságát is tájékoztathatja, stb., de szabályaink és a hagyományozott gyakorlat alapján minden szülő csak egy szavazati joggal rendelkezik, ahogy a diákok is.
Egy másik észrevétel arra hívta föl a figyelmet, hogy az IT feladata meghallgatni és elfogadni tanévenként a mindenkori pedagógiai vezető éves beszámolóját. Ezzel a részlettel ki kell egészítenünk az iskola honlapján található működési ismertetőt (https://poli.hu/wp/2009/04/16/iskolatanacs/).
3. Lulu részben összefoglalta annak a levélnek a tartalmát, amelyet 2011 júniusában küldött el a szülőknek, és amelynek témája a pedagógiai vezető éves beszámolója volt, majd kiegészítette azt az idei tanév terveinek vázlatával.
Röviden kitért a beiskolázási mutatókra: a 2007–2010 közötti csökkenő tendenciára, mely 2011-ben megállt. A szeptemberben bejött osztályok létszáma a tavalyi évhez, illetve és a 2011-ben érettségizettekhez képest is növekedett.
Elmondta, hogy a tanulói létszám növekedésében, illetve a beiskolázási arányok javításában nagy szerepe volt annak a tudatos marketing kampánynak, amelyet alapvetően a Szakmai Bizottmány alakított ki 2010 őszén, véleményezte és újabb elemekkel egészítette ki az IT; január-februári részletes forgatókönyvét a Koordinációs Bizottmány dolgozta ki a téli szünetben; megvalósításában pedig számos szülő részben közvetlenül, részben pedig támogató közreműködéssel vett részt.
Utána beszélt a júniusban lezárult két nagy pályázati projektről – audio-vizuális emlékgyűjtés, iskolai tehetséggondozás –, valamint az utóbbi fenntartási kötelezettségével (is) összefüggő idei gazdag szakköri kínálatról és a tutoriális rendszer további működtetéséről. Kitért azokra a pályázati együttműködésekre, amelyekben a Politechnikum partnerintézményként vesz részt. Már elindult a KÁVA kör (a különböző évfolyamok más-más osztályait érintő interaktív színházi műhely) elsősorban a demokráciára nevelést támogató programja, a Kék Pont Alapítvány folytatódó, megújuló egészségiskola projektjébe pedig további osztályok kapcsolódhatnak be.
Augusztusban az iskola sikeresen pályázott az ún. referenciaiskolai státusz megvalósításával kapcsolatban; jelenleg már csak a támogatási szerződés aláírása hiányzik. E pályázat középpontjában egy olyan, számos továbbképzéssel és szakmai fejlesztéssel járó felkészülési program áll, amelynek befejeztével a Politechnikum a gyakorlóiskolákéhoz hasonló bázisszerepet tölthet be a régióban azzal a különbséggel, hogy tevékenysége nemcsak pályakezdők, hanem gyakorló pedagógusok és iskolák innováció-központú mentorálására, gondozására irányul.
A Maecenas-programmal kapcsolatban megtudtuk, hogy 2011 szeptemberétől három újabb diák élhet ezzel az ösztöndíj-kedvezménnyel. A támogatói kör bővítése az iskolamenedzser feladata; ez a jelenlegi gazdasági környezetben viszont meglehetősen nehéz. Foglalkozni vele azonban létfontosságú, mert ez a támogatási forma biztosíthatja azt, hogy a Politechnikum képes legyen esélyeket teremteni a valóban hátrányos helyzetű gyerekek, családok számára.
A 2012. január 1-jén életbe lépő új dohányzási törvény a meglévő szabályok újragondolását jelenti. Örök téma továbbá a késések, igazolatlan hiányzások visszaszorítását eredményező módszerek bővítése.
A pedagógiai vezető beszámolóját 38 igen szavazattal a testület elfogadta.
4. Bérlet
Az IT korábbi ülésén elhangzott diákfelvetés nyomán az eltelt időszakban a tanárok a legkülönbözőbb keretek között foglakoztak a bérlet visszavonásának elvi és gyakorlati kérdéseivel – számolt be a hallgatóságnak Lulu.
A vizsgálódást az az észrevétel késztette, hogy az osztályfőnök-párok igen eltérő szempontokat érvényesítenek, mikor élnek hatáskörükkel a bérlet elvételét illetően. Azt kifogásolták a diákok, hogy nem egységes a mérce, mely a bérlet bevonását eredményezi – ez különböző feltételek közé helyezi a Politechnikum tanulóit, s ezt nem tartják igazságosnak. A pedagógusok demokratikus fórumain (osztályfőnökök tanácsa, Huhogás stb.) lefolytatott vitában az az álláspont kristályosodott ki, hogy egyrészt valóban nem helyes, ha a Politechnikumban a diákok különböző elbírálás alá esnek. Így hasznos az alkalmazás elveinek átgondolt összehangolása. Másrészt súlyos veszteség lenne, ha a Huhogás lemondana a pedagógiai eszközről, melyet bizonyos helyzetekben a bérlet elvétele jelent, és megfosztanánk az osztályfőnököket az egyéni mérlegelés szabadságától, egy megfontolt pedagógiai eljárástól.
Ezért a következő döntés született:
1. Hangsúlyozzuk, hogy a bérlet bizonyos évfolyamokon alanyi jogon jár a diáknak, minden évet tiszta lappal kezdhet.
2. Megfelelő, elegendő a bérlet eddigi szabályzata, mely pontosan megszabja a kereteket, hogy mikor vonható meg valakitől a bérlet használatának a joga.
3. Az osztályfőnököknek továbbra is jogukban áll indokolt esetben bevonni azt, de csak személyre szabottan, az érintettekkel (diák, szülő, tanár) történő egyeztetés, komoly érvek, megfelelő előkészítés esetében, egyéb pedagógiai lépések körébe ágyazva, egyéni eljárásként tehető meg. Nem alkalmazható adott diákcsoportra érvényesített automatizmus.
Tehát látszólag nincs ugyan változás a szabály szövegében, ám a Huhogás úgy véli, hogy a törvény betűje helyett ezentúl a törvény szelleme érvényesül a felelősen végzett közös munka során mindannyiunk eredményessége érdekében!
5. Egészségnap
Az egyik tavalyi IT-ülésen merült fel annak ötlete, hogy a Tolerancia-naphoz hasonlóan lehetne egy Egészségnapot is rendezni az iskolapolgároknak. A tavaszi IT-listás levelezés során sok elképzelés megfogalmazódott Kocsis Anikó és Ruzsa Ágota szülők részéről. Most csak azt rögzítettük, hogy a következő egy hónapban mindhárom oldal álljon elő tippekkel, felajánlásokkal, amelyek valahogyan kapcsolódnak egy egészségnap megszervezéséhez, és legközelebb, ha a gondolatok nyomán körvonalazódik valamilyen irány, a programhoz szívesen csatlakozók csoportot alkotva készítsenek előterjesztést a nap konkrét időbeosztásáról, napirendjéről, előadóiról, felelőseiről, forrásigényeiről stb. Az ötletbörze az osztályidőkön is felvethető, sőt ajánlott.
6. Beszámoló az Iskolabíróság 2010/11. évi működéséről
Az Iskolabíróság bírói testületét jelenleg három tanár, tizenkét szülő és tizenkét diák alkotja.
A tanév során negyvennégy diák ellen érkezett panasz az Iskolabíróságra. Ebből két esetben mediációra illetve az osztályfőnökök konfliktuskezelésére került sor, így a panaszt visszavonták a panaszosok. Negyvenkét gyerek esetében tárgyaltak. (A tárgyalások kimeneteléről részletes áttekintést mellékelt az IB-titkár.)
Az ügyekkel kapcsolatban elhangzott, hogy az épületen belüli dohányzások száma radikálisan csökkent, így az ezzel kapcsolatos ügyek száma is elenyésző. A bíróság elé került órai magatartási problémák száma viszont évek óta állandó mértékű, ebben az évben azonban minőségi változást tapasztaltak: az álláspontokat nagyon nehezen lehetett közelíteni, a saját felelősséget nehéz volt elismertetni.
Az ügyek másik csoportját alkotják a testkultúra-órai felszerelés hiányaiból, illetve a pótlások elmulasztásából adódó esetek. Ezeknek csak egy részét sikerült megnyugtatóan rendezni.
Nehéz ügy volt a sítábori füvezős eset. Csak másodfokon (fellebbezések után) sikerült tisztázni, hogy mi történt valójában. A konkrét eset kezelésébe az érintett osztályfőnököket, a szülőket, a Kék Pont Alapítvány szakembereit is bevonták.
A bírói testület a legtöbb esetben úgy próbálta érvényre juttatni a személyközpontúság/gyerekkövetés elvét, hogy a határozatok tartalmaztak egy vagy több későbbi visszahívást. Azt tapasztalták, hogy ez a módszer hatékony volt a legtöbb esetben, ez viszont sok időt, odafigyelést kívánt a bíróktól.
A határozatok alapos megfontolás után, konszenzussal születtek. A szülő- és diákbírók együttműködőek, nyitottak és elkötelezettek voltak. Kocsis Márta megköszönte mindannyiuk tavalyi munkáját.
A hozzászólásokban hangsúlyt kapott az a kérés, hogy a képzett mediátorok listáját ismét hozza nyilvánosságra a testület. Továbbá felmerült az ülések nyilvánossá tétele az iskola honlapján, de ezzel kapcsolatban hangzottak el ellenérzések, így végül nem fogalmazódott meg konkrét javaslat.
Kocsis Márta beszámolóját 35 igen szavazattal az IT elfogadta.
7. Egyebek
a) A tizedik évfolyamosok második idegen nyelvként szeretnének spanyolt tanulni.
Egy tapasztalt hozzászóló azt javasolta, hogy az érintettek fogalmazzanak meg egy levelet a Koordinációs Bizottságnak ez ügyben, merthogy ez a kérdés nem az IT-re tartozik.
b) Ibolya megkérte a diák IT-tagok nevében Pivarnyik Balázst, hogy decemberben hívjanak össze egy diákfórumot, melynek témája: hogyan vonható be az iskolai közéletbe, az iskolai szerepvállalásba a tanulóifjúság.
c) A decemberi és januári Nyílt órákra ismét segítséget kér az iskolavezetés az IT szülőképviselőitől.
d) Az ADSL osztályban a tagozat-/fakultációválasztással kapcsolatban merültek fel panaszok. Ibolya azt kérte Holly Tünde szülőképviselőtől, fogalmazza meg egy levélben sérelmük részleteit, hogy a legközelebbi ülésen foglalkozhasson a kérdéssel az IT.
e) A novemberi ülés napirendjén szerepeljen a Soroló átvizsgálása, a pontozás esetleges módosítása és a jutalmazás aktuális finanszírozhatósága!
f) Ugyancsak a novemberi témák között szerepeljenek az IT- és diákdíjak részletei!
Legközelebb novemberben 15-én, kedden fél ötkor találkozunk a könyvtárban.
2011. október 13.
Jakab Judit, Szász Kata