Témahét
Közgazdasági Politechnikum Gimnázium és Szakközépiskola Jó gyakorlatok
TÉMAHÉT
Kapcsolattartó: Diósi Alojzia ügyvezető koordinátor (lulu[kukac]poli.hu) |
Célcsoport: |
Évfolyamonként a 13-18 éves korosztály |
Pedagógiai célok: |
Felbontani az osztálytermi oktatás hagyományos kereteit, holisztikus szemléletű, a műveltségterületeket integráló, izgalmas, a valóság megtapasztalásán alapuló tanulásszervezést biztosítani, ahol a diákok kreatívan vehetnek részt a munkában. A tanulás alapja az egyéni és csoportos kutatás, az alkotótevékenység. |
Fejlesztendő kompetenciák: |
A tárgykör függvényében eltérő, de valamennyi témahét esetében: a problémamegoldó készség, kooperációs készség, cselekvőképesség, kreativitás, kommunikáció, önálló döntéshozatal, kritikus szemlélet és felelősségtudat. |
Időkeret: |
Három teljes nap |
Tárgyi feltételek: |
Témánként eltérő |
Személyi feltételek |
Az adott tevékenységtípus függvényében átlagosan két szaktanár/foglalkozás vezető osztályonként. |
A POLITECHNIKUM ÁLTAL KIFEJLESZTETT PROGRAM |
A témahetek lényege, hogy a hagyományos osztálytermi tanulás kereteit felbontva három napon keresztül egy-egy téma köré szervezzük a tanulást. Az egyes témák (pl. a görögök és az antikvitás; a középkor; az idegen nyelvek; a gazdasági ismeretek és a vállalkozás) tantárgyi vonatkozásai változatos tevékenységtípusok szerint megszervezett izgalmas, kreatív foglalkozások keretében jelennek meg. Így például a középkorral foglalkozó témahéten a testkultúra tananyaghoz és egyben a tanulmányozott korszakhoz kötődő mozgásformákat a diákok egy lovagi torna keretében, a görög témahéten pedig az olimpiai játékok során gyakorolják. A témahéten a gyerekek csoportokban dolgoznak. A feladatok megoldása magas szintű együttműködést, egyeztetést, folyamatos kommunikációt igényel. A tanulás élményszerű, ami erősíti a motivációt; ezért jóval hatékonyabb. A tanárok a hagyományos tanórákhoz képest sokkal inkább a szervező, facilitátor szerepében vannak jelen. |
A KÖZGAZDASÁGI POLITECHNIKUM AJÁNLATA |
Ókori görög témahét (7. évfolyam); a szaktárgyi sajátosságok alapján adaptálható az 5-9. évfolyamra; Középkor témahét (8. évfolyam); a szaktárgyi sajátosságok alapján adaptálható az 6-10. évfolyamra; Média témahét (9. évfolyam); a szaktárgyi sajátosságok alapján adaptálható az 10-11. évfolyamra; Idegen nyelvi témahét (10. évfolyam); a szaktárgyi sajátosságok alapján adaptálható az 9-11. évfolyamra; Cukrászda témahét (12. évfolyam); a szaktárgyi sajátosságok alapján adaptálható a 10-11. évfolyamra. |