Lejárt! - Tolerancia Nap – 2016. december 2. (péntek)
A Tolerancia nap programjának célja az előítéletes és a sztereotip gondolkodás mérséklése, a „másságok”, a hátrányos helyzetűek, a kisebbségek megismerése, a róluk való párbeszéd, illetve az elfogadottságuk növelése. Mindezt tartalmas beszélgetések, egy-egy társadalmi problémát több látószögből megvilágító foglalkozások, előadások keretében próbáljuk elérni.
Az idei Tolerancia napot egy Erasmus+ pályázat keretében rendezzük meg. A Tolerancia napot mint jó gyakorlatot fogjuk átadni a külföldi partnereknek, így ők is részt fognak venni a programokon (tanárok és diákok), emiatt természetesen néhány foglalkozás angol nyelven fog zajlani.
A programok 9:15-13:15 között zömében meghívott előadók közreműködésével zajlanak.
Tolerancia nap:
- érkezés: 09:00
- nap vége: 13:15
Program:
- 09:15-10:45 – 1. sáv
- 11:00-12:30 – 2. sáv
- 12:45 – 13:15 – osztályidő, Tolerancia nap lezárása
- 13:15-től – ebéd
További információ a szervezőktől:
- Surányi Anna (sanna[kukac]poli.hu)
- Melles Éva (meva[kukac]poli.hu)
- Barta Géza (barta[kukac]poli.hu)
I. sáv 9:15-10:45
- African dance_from English level A1
African hip-hop dance workshop. Abdallah is a student from Somalia. He will show and teach us African hip-hop dance elements. Through the workshop we will get closer to African culture.
led by: Tawana Abdallah (Artemisszió)
- American Indian advocacy_from English level B1- B2
How does or doesn’t democracy work among the Native Americans? We discuss the relevant events related to Standing Rock – DAPL (Dakota Access Pipeline).
led by: Vernon Foster (medicine man from North America)
- Addictions_from English level B1_from age 14
First we discuss how and why various addictions are rooted in childhood and adolescent personality development. Then we move on to present two adolescent phenomena, screen addiction (TV, mobile, computer games, Internet) and binge drinking (drink much, fast).
led by: Márványkövi Ferenc (ELTE Budapest)
- Cooking_from English level A1
Join us to cook traditional German and Turkish foods!
led by: foreign partners from Germany and Turkey
- Being blind_from English level B1
What is it like being blind? How do blind people move around? How do blind people solve every day situations; navigating, pouring drinks, following recipes, etc? Join us and try it for yourself!
led by: students from RobinHood and Rob Dawson
- Belly Dance_from English level A1
After a short performance you can try belly dance with some typical moves and combinations.
led by: Sarkadi Eszter Mirka
- Mi a gyűlölet-bűncselekmény?_7-9ny. évfolyam számára
Mit jelent pontosan a közösség tagja ellen elkövetett bűncselekmény? Miben más? Hogyan ismerjük fel, mit kell tennünk, miért fontos tudnunk róla? Szervezetünk egyik legfontosabb kampányát érzékenyítő drámajátékokkal, kiscsoportos feladatokkal, esetelemzésekkel dolgozzuk fel.
A foglalkozást vezeti: Landy Annamária (Amnesty International Magyarország)
- A Város Mindenkié_hajléktalan érdekvédelmi csoport
Első kézből a hajléktalanságról. Interaktív előadás a hajléktalanság témájában. Első felében beszélgetés, információátadás a témában, a második felében pedig a diákok átérezhetik a hajléktalanok helyzetét egy szituációs játék során.
A foglalkozást vezeti: Balog Gyula
- Cigány labirintus_7-9.évfolyam számára
Érzékenyítő játék a cigányok helyzetéről Magyarországon. A csoport egy tizennyolc éves cigány fiú bőrébe bújva próbál meg boldogulni Budapesten, egy szerepjáték keretében.
A foglalkozást vezetik: Lukács Lea, Dósa Janka, Mályi Borbála, Dósai Gergely
- Menekülés
Ha háború lenne Magyarországon. Hova mennél? Ha romokban állna az ország, a város, mert nagy részét lebombázták?
A foglalkozást vezetik: Tarján Edina, Végh Panni (Artemisszió Alapítvány)
- Para-fitt sportegyesület
Közös sportfoglalkozás és társasjáték tíz sérült gyermek és két kísérő közreműködésével.
- Hősök tere
Olyan világban szeretnénk élni, amelyben merünk kiállni és tenni másokért. Te mit teszel, amikor úgy érzed hibáztál? Vagy kész kudarc, amit tettél? Esetleg azt gondolod, nem kezdesz bele valamibe, mert nem értesz hozzá? Mert ilyen vagy és kész. Mit teszel, amikor valaki fekszik egy padon, vagy nehéz csomagot cipel? Ezekre a kérdésekre ad választ a Hősök Tere Kezdeményezés. Az élményt nyújtó foglalkozáson segítünk felismerni azokat a helyzeteket, amelyekben tehetnénk, és változást érhetünk el. Segítünk, hogy hétköznapi emberek hétköznapi hősökké váljanak, és elsajátítsák azokat a képességeket, amelyek segítségével megváltoztathatják a világunkat.
A foglalkozást vezeti: Kováts Lívia
- Uccu_roma identitás
A foglalkozás célja a roma társadalom sokszínűségének bemutatása, a cigánysággal kapcsolatos sztereotip és általános gondolkodás és véleményalkotás megváltoztatása.
Közreműködnek: az Uccu Roma Informális Oktatási Alapítvány képviselői
- Melegség és megismerés
Beszélgetés, vita a melegségről. Interaktív érzékenyítő gyakorlatok.
Közreműködnek: a Labrisz Leszbikus Egyesület és Szimpozion Egyesület képviselői
- Modernkori rabszolgaság_ a kizsákmányolással kapcsolatos veszélyekről
Az Anthropolis Egyesület 90 perces, interaktív workshop keretében segít felismerni a 13-18 év közötti korosztály számára a testi-lelki bántalmazással és kizsákmányolással összefüggő kockázatokat és azok hatékony megelőzésének lehetőségeit. A workshopon a fiatalok egy valós eset feldolgozásán keresztül ismerik meg a problémát, és vonnak le tanulságokat a saját életükre vonatkozóan.
A foglalkozást vezeti:Nagy Balázs, Mihalkó Viktória (Anthropolis Egyesület)
- Haver _zsidó identitás
Ki zsidó, és mi a zsidó identitás: Vallás? Nép? Kultúra? Sorsközösség? Mi van, ha valakinek egyik sem? És ki határozza meg egyáltalán mi az, hogy zsidó? A Haver Alapítvány zsidó identitás foglalkozása. Beszélgetés, játék és vita zsidóságról, identitásról és arról, ami még a fenti témák kapcsán felmerül.
A foglalkozást vezetik: a Haver alapítvány önkéntesei
- Szülői értekezlet_7-9. évfolyam számára
A képzelt helyszín egy vidéki hatosztályos gimnázium hetedik osztályának szülői értekezlete. A szerepkártyákat mi adjuk, a döntéseket ti hozzátok (egyedül vagy akár párban). A játékidő nagyjából 45 perc.
A foglalkozást vezetik: Balázs-Piri Noémi, Frank Dániel, Vonnák Fanni
- Roma szegregáció (elkülönítés) a közoktatásban_15 év feletti korosztály számára
Segít-e bárkinek a roma tanulók elkülönített oktatása? Nyernek-e vele bármit is akár a roma, akár a nemroma tanulók? Milyen társadalmi hatása van az elkülönítésnek, és milyen okokra vezethető vissza? Mit gondoljunk a spontán kialakuló “cigányosztályokról” – kell-e tenni ellenük? A TASZ munkatársa mesél saját tereptapasztalatairól is, és azt is megtudhatjuk, hogyan és ki küzd, küzdhet a jogellenes szegregáció ellen Magyarországon.
A foglalkozást vezetik: Tóth Anita, Mráz Attila (Társaság a Szabadságjogokért [TASZ])
- Én és a ciklusom_16 év feletti lányok számára
Feltűnt már, hogy a menstruációd közeledtével érzékenyebb, akár feszültebb vagy a szokásosnál? Könnyű ilyenkor megbántani, vagy összeveszni veled? A menstruációs ciklus sokféle módon befolyásolja lelkiállapotunkat, hangulatunkat. Ezekről a folyamatokról, hullámzásokról lesz szó. A program célja, hogy a ciklus jobb megismerése révén csökkentse a hirtelen változásokkal kapcsolatos kiszolgáltatottság érzését, és arra tanítson, hogyan lehet együttműködni a test folytonos változásaival.
A beszélgetést vezeti: Garai Mixi
- Segítsünk-e Afrikának?
Nemzetközi fejlesztés és segélyezés Afrika kontextusában. A bevándorlók szerepe a társadalomban, nemzetközi tapasztalatok tükrében, az Afrikáért Alapítvány munkája a Kongói Demokratikus Köztársaságban. Segítsünk, vagy ne segítsünk?
A foglalkozást vezeti: France Mutombo Tshimuanga, Afrikáért Alapítvány
II. sáv 11:00-12:30
- African dance_from English level A1
African hip-hop dance workshop. Abdallah is a student from Somalia. He will show and teach us African hip-hop dance elements. Through the workshop we will get closer to African culture.
Tawana Abdallah (Artemisszió)
- Amnesty lesson_from English level B1-B2
We present the work of our international movement through drama games, discussion and a video. What are human rights about? Who are they for? How do we become less and less equal, if we are somehow different? What can we do and what is that we do against social inequality?
Landy Annamária (Amnesty International Hungary)
- Native American traditions _from English level B1
Daily life of American Indians then and now. Ancient customs, rituals appearing in modern life.
led by: Vernon Foster (medicine man from North America)
- Being blind_from English level B1
What is it like being blind? How do blind people move around? How do blind people solve every day situations; navigating, pouring drinks, following recipes, etc? Join us and try it for yourself!
led by: students from RobinHood and Rob Dawson
- Vegan cooking_from English level B1
If you are interested in climate change, veganism and the connection between the two, and you are wondering what You can do to make a positive impact, come and have an open conversation with me! Also, we’ll be making delicious raw vegan energy balls to munch on while having a nice talk. It’s important that you are okay with sharing your opinion, and are not afraid of asking questions.
led by: Deuringer Fanni
- About Israel_from English level B2
I spent my last year in Israel as a participant of a programme called Shnat, organised by a left-wing Jewish Youth movement. In this activity I will introduce Israel as I saw it through the issues, challenges and some curiosities I faced during my stay.
led by: Vidák Panni
- Hora_Israeli dance_from English level A1
The Israeli folk dance has a wide variety of dance styles: from Yemeni, Turkish, Greek elements to the modern Israeli music. Welcome everyone who loves dancing!
led by: Varjasi Viktória (Machol Hungária)
- Átlátszó.hu
Oknyomozó újságírás játékos feladatok segítségével
A foglalkozást vezeti: D. Kovács Ildikó, Vágó Gábor
- Látogatás Afrikába
Lángh Júlia író, újságíró. 1977-től Párizsban élt, majd a nyolcvanas évek közepétől a Szabad Európa Rádió munkatársa volt. A 90-es években kétszer is élt és dolgozott Afrikában: egy bozótfaluban óvodát alapított, illetve mozgássérülteket tanított rádiózásra. Ezekről a „kalandjairól” (amelyekről két könyvet is írt) fog mesélni.
Előadó: Lángh Júlia (író, újságíró)
- Haver _zsidó identitás
Ki zsidó, és mi a zsidó identitás: Vallás? Nép? Kultúra? Sorsközösség? Mi van, ha valakinek egyik sem? És ki határozza meg egyáltalán mi az, hogy zsidó? A Haver Alapítvány zsidó identitás foglalkozása. Beszélgetés, játék és vita zsidóságról, identitásról és arról, ami még a fenti témák kapcsán felmerül.
A foglalkozást vezetik: a Haver alapítvány önkéntesei
- Helsinki bizottság
A Magyar Helsinki Bizottság rövid története, működése, a menekültügyi program bemutatása, a menekültek-menedékkérők helyzetének, a menedékjogi eljárás ismertetése. Kötetlen beszélgetés.
A beszélgetést vezeti: Győző Gábor ügyvéd (Magyar Helsinki Bizottság)
- Patent_14-16 évesek számára
Egy közös foglalkozás, mely során a diákok betekintést nyerhetnek abba, hogy miről is szól a Turn Me On! szexuális felvilágosító program. Együtt fogunk beszélgetni a szexről, kölcsönösségről vs. erőszakról, intimitásról, szexuális orientációkról. A workshop folyamán a diákok kifejthetik a véleményüket, feltehetik kérdéseiket és, amennyiben lehet, együtt megtalálhatják a válaszaikat.
közreműködik: Kardos Bogáta és Nagy Illés (PATENT)
- Menekülés
Ha háború lenne Magyarországon. Hova mennél? Ha romokban állna az ország, a város, mert nagy részét lebombázták?
A foglalkozást vezetik: Tarján Edina, Végh Panni (Artemisszió Alapítvány)
- A Város Mindenkié_hajléktalan érdekvédelmi csoport
Első Kézből a Hajléktalanságról. Interaktív előadás a hajléktalanság témájában. Első felében beszélgetés, információátadás a témában, a második felében pedig a diákok átérezhetik a hajléktalanok helyzetét egy szituációs játék során.
A foglalkozást vezeti: Balog Gyula
- TASZ_ Család, házasság, gyerekek?_10-12. évfolyam számára
Mindenkinek fontos a család – de szinte mindenkinek egy kicsi mást jelent. Család-e a házasság nélküli együttélés? Csak gyerekkel vagy gyerek nélkül is lehet család a család? Mi a házasság funkciója a jogban, és mi köze a családhoz? Kik és miért akarnak vajon összeházasodni, de kik és miért nem házasodhatnak? A TASZ Tanszabadság Programja csoportos feladatok segítségével járja körül a fenti kérdéseket és a rájuk adható sokféle lehetséges választ, különféle élethelyzetű személyek élménybeszámolóira és szépirodalmi szövegekre támaszkodva.
A beszélgetést vezeti: Mráz Attila, Társaság a Szabadságjogokért (TASZ)
- Melegség és megismerés
Beszélgetés, vita a melegségről. Interaktív érzékenyítő gyakorlatok.
Közreműködnek a Labrisz Leszbikus Egyesület és Szimpozion Egyesület
- Kell-e félni a menekültektől?
Menekültválság a világ körül. Miért vannak menekültek, és mennyire veszélyesek? Helyszíni élmények Iraktól, Törökországon át Svédországig.
A beszélgetést vezeti: Földes András, Index.hu
- Légy te a bíró!
Etikai, morális dilemmákkal kapcsolatos vita és a zsidó vallásjog válaszai. Mindenki jöjjön, aki szeret vitatkozni!
A beszélgetést vezeti: Fritz Zsuzsa (Mazs Alapítvány/Szarvasi Nemzetközi Zsidó Ifjúsági Tábor – Bálint Ház)
- Börtönrádió
Börtönrádió – rádió, amit fogvatartottak készítenek fogvatartottaknak az Adj Hangot Egyesület mentorálásával. A börtönrádió célja az, hogy a fogvatartottak aktív közreműködésével olyan belső információs és kommunikációs fórumot biztosítson a fegyintézetekben élőknek, amely segít a konfliktuskezelésben, csökkenti a belső feszültségeket, népszerűsíti a börtön-programokat és a segítő szervezeteket, valamint hatékony segítséget nyújt a fogvatartottak szabadulás utáni reintegrációjában.
34. A menekültek “Mamija”-Mogyorós Judit
“Gyerekrajzokat őriz a telefonjában: vérben úszó, csonkolt pálcikafigurák, kicsik és nagyok. A menekültek „Mamija”, dr. Mogyorós Judit a karácsonyt az Athénban rekedt migránsok között töltötte, és azt mondja, amit ő és csapata tett és tesz, sokkal inkább tükrözi a karácsony szellemiségét, mint az üvegdísz vagy a habcsók.”
A beszélgetést vezeti: Mogyorós Judit