Art as Therapy: self-expression and special needs in art education – Szabó Tünde
A képzés célja: a sajátos nevelési igényű diákok számára tartott fejlesztő foglalkozások repertoárjának bővítése, a terápiás eljárások egy új fajtájának megismerése, amellyel az sni-s diákok szociális, érzelmi, és kognitív deficitjeit hatékonyan lehet fejleszteni; elsősorban az autizmusban és ADHD-ban a fejlesztés fókuszában álló területek, azaz az ön- és társismeret, az empátiás készség és az önkifejezés fejlesztése.
Az elméleti tudást Marta Mandolini pszichológus, terapeuta saját élményű gyakorlatokkal világította meg: ADHD-s, a diszlexiás-gráfiás, illetve az autizmussal élő diákok idegrendszeri működésének sajátosságai és a művészet mint terápiás eszköz.
Néhány példa a megismert eljárásokból:
- a téri orientációs nehézségek leküzdésére műalkotások élőképben való megjelenítése, másolása fejjel lefelé fordított képről; műalkotások részleteinek megkeresése.
- autizmusban, emocionális zavarokban szenvedő diákoknál az alapérzelmek felismerése és megkülönböztetése fényképek készítésével (terepen, városban, lakókörnyezetben, iskolában stb,: „fotózz olyat, ami dühöt, örömöt stb., jelent”).
- Saját alkotás készítése és prezentálása a belső érzések és énállapotok bemutatásához.
- Újabb jelentések megfogalmazása egymás alkotása részleteinek fotózásából.
Az angol nyelven történő kommunikáció során sokat fejlődött társalgási nyelvtudásomon és szakmai (gyógypedagógiai – pszichológiai) szókincsem is.
Képző intézmény: Europass Teacher Academy
Helyszín: Barcelona, Spanyolország
Időpont: 2018. 04. 02-07.