Tolerancia nap
Az idei TOLERANCIA nap programjai az elfogadás, a kisebbségek, a civil társadalom, az emberi jogok, a tudatos állampolgárság, a demokrácia témák köré szerveződnek.
A tolerancia nap március 4-én (pénteken) lesz.
A részletes program:
I. sáv 9:00-10:30
- Teccő! Kő kóla?
Dramatikus játékokkal járjuk körül a mindennapi konfliktusainkat, keressük a tolerancia határait. A résztvevőkkel színházat játszunk egymásnak, egymásról, egymásért.
A foglalkozást vezeti: Nagy Balázs (Anthropolis Egyesület)
- Zsidó identitás_9ny-12. évfolyam számára
Ki zsidó, és mi a zsidó identitás: Vallás? Nép? Kultúra? Sorsközösség? Mi van, ha valakinek egyik sem? És ki határozza meg egyáltalán mi az, hogy zsidó?
A foglalkozást vezeti: Csillik Dávid és Hann Luca (Haver Alapítvány)
- Menekült? Migráns? Bevándorló? – mi van? Tények/tévhitek a migrációról
Kik a menekültek? Ki a migráns? Ha mi elköltözünk külföldre, akkor kik vagyunk? Közösen gondolkodunk a migrációról, vitatkozni ér.
A foglalkozást vezeti: Bognár Katalin (Menedék Egyesület)
- Zsidónegyed séta_9ny-12. évfolyam számára_külső helyszíni program
Helyszínek, történetek, hagyomány és közösségek Budapest történelmi zsidónegyedében. Interaktív városi séta.
A foglalkozást vezeti: a Haver Alapítvány önkéntese
- A döntés_7-9ny. évfolyamok számára
Kinek van igaza? Ki a bűnös, ki az áldozat? Ismerkedj meg interaktívan a történeteikkel! A te kezedben van a döntés!
A foglalkozást vezeti: a 11. Multikultúra fakultációs csoport
- Roma vagy cigány?
A foglalkozás játékos elemekre épülve az interaktivitás jegyében teremt lehetőséget a diákoknak arra, hogy a foglalkozást vezető moderátorokkal személyes tapasztalataikról és gondolataikról beszélgessenek, feltehessék a romákkal kapcsolatos kérdéseiket, megosszák véleményüket és emellett plusz tudásra is szert tegyenek.
A foglalkozást vezetik: Szénási Szilvia és Ignácz Judit (Uccu Roma Informális Oktatási Alapítvány)
- Az utcán élni
Első kézből a hajléktalanságról. Interaktív előadás a hajléktalanság témájában. A foglalkozás első felében beszélgetés, információátadás a témában, a második felében pedig a diákok átérezhetik a hajléktalanok helyzetét egy szituációs játék során.
A foglalkozást vezeti: Balog Gyula (EKH)
- Social design_ FRUSKA- hogyan építenek a lányok?
A FRUSKA a MOME Szociális Design kutatócsoportjának programja. A program során hátrányos helyzetű lányokat vonunk be építő foglalkozásokba, ahol kipróbálhatják magukat és nem csak a kezük ügyesedik, hanem az önismeretük is javul. A program során rövid előadás keretében bemutatom a FRUSKA folyamatát és a workshopokat, majd egy érzékenyítő játék után megismerkedünk néhány általunk alkalmazott módszerrel.
A foglalkozást vezeti: Csernák Janka (MOME, Innovációs Központ)
- Mi a gyűlölet-bűncselekmény?_9-12. évfolyam számára
Mit jelent pontosan a közösség tagja ellen elkövetett bűncselekmény? Miben más? Hogyan ismerjük fel, mit kell tennünk, miért fontos tudnunk róla?
A foglalkozást vezetik: Kubik Dominik és Solt Noémi (Amnesty International Magyarország)
- MIndenki NYAraljon TÁborban!
Táborozni és táboroztatni jó, efelől semmi kétség nincs. Ha még mindezt a Balaton mellett csinálja az ember, akkor abból csak valami fantasztikus sülhet ki. Ismerkedj meg a MINYATA Egyesülettel és önkénteseik tevékenységével egy szuper beszélgetés keretein belül, ahol az élménybeszámolók mellett apró ajándékokat is nyerhetsz, ha figyelmes vagy. Önkéntesnek lenni annyi, mint élményt adni másnak és saját magadnak.
A foglalkozást vezetik: Dalosné Tóth Zsuzsanna és Virágh Márk (MINYATA Egyesület)
- Önismereti lassúzás
Ezen a lassúzós, lassulós műhelyen mozogni, táncolni fogunk, előre megírt koreográfiák nélkül. Inkább kísérletezve, keresgélve, figyelve, hogyan születik meg egy mozdulat, hogyan kapcsolódunk, akarunk-e egyáltalán, mi adhat támaszt, milyen a másik ember közelsége vagy távolsága, milyen helyzetekben érezzük magunkat otthonosan, mitől érezzük magunkat görcsösnek. Táncos előképzettség nem szükséges, csak kíváncsiság és lassulás iránti vágy.
A foglalkozást vezeti: Oláh Dorka
- Kirekesztő helyzetek_10-12. évfolyam számára
Honnan lehet tudni, ha egy helyzet kirekesztő? Létezik jogszerű kirekesztés? Ki véd meg minket a diszkrimináció ellen? Nem erre van a bíróság és a rendőrség? Mit tehetünk, ha hátrányos megkülönböztetés ér bennünket vagy valakit környezetünkben? És mit tud mindezzel kezdeni egy civil szervezet?
A foglalkozást vezeti: Landgraf Erna, Társaság a Szabadságjogokért (TASZ)
- Út a Poli alapításától a csörögi cigány közösségig
Megéri-e hátrányos helyzetű cigány gyerekekkel foglalkozni? Miben hasonló és miben más egy civil szervezet létrehozása, menedzselése egy vállalkozáshoz képest? Milyen, ha az ember hátrányos helyzetű cigány gyereknek születik? Hogyan segítsünk, ha segíteni akarunk?
A foglalkozást vezeti: Kalina Yvette, Mahájána Alapítvány (Csörögi Tanoda)
- A csoda bennünk van
Táncelőadás (kb. 5 perc) zenére és utána vetített képes prezentáció, motivációs szerkesztett előadás, melyben Karcsi beszél életéről, mindennapjairól, nehézségeiről, örömeiről, megosztja gondolatait a világ dolgairól.
A foglalkozást vezeti: Tóth Károly mozgássérült előadóművész (Másképp Tánc; ArtMan Egyesület)
- Az ellenkező nem_7-9ny. évfolyam számára
Elképzelted már valaha, hogy milyen lenne az életed, ha az ellenkező nemhez tartoznál? Más lenne vajon? De milyenek is a fiúk és milyenek a lányok? Mit jelent fiúsnak lenni, lányosnak lenni? A fiúk erősebbek, vagy a lányok? Kinek könnyebb? Hol, és hogyan tanulunk meg lánynak vagy fiúnak lenni? Vagy ezt nem is tanuljuk, hanem bennünk van?
A foglalkozást vezetik: Hubert Andrea és Kovács Réka (Politechnikum tanárai)
- Négy érzékszervvel a világban!
A VGYKE egy interaktív előadással készül, mely a látássérültek életét, mindennapjait ismerteti a tanulókkal.
Közlekedés, munkavállalás, hétköznapok bemutatása tabuk nélkül! Két vakvezető kutya segíti munkánkat.
A foglalkozást vezetik: Mészáros Ágnes, Murgács Jánosné Annamari, Tanai Csaba (Vakok és Gyengénlátók Közép-Magyarországi Regionális Egyesülete)
- Élőkönyvtár
„Farkas István vagyok… Családapa, zene és dalszerző. A zene által megnyílt előttem a világ és általa eljuthattam a Szabolcs megyei cigány teleptől egészen Amerikáig…” „Farkas Rozália vagyok. Roma hagyományőrző.” „Szilvási István vagyok, három gyermek édesapja, a Dikh Tv és Rádió Dikh szerkesztője és műsorvezetője. A méltó Roma kép kialakítása az egyik fő célom.” Az Élőkönyv (jelen esetben a Cigány könyv) egy élő személy, akit „kikölcsönözhettek”, feltehetitek kérdéseiket.
A foglalkozást vezetik: Farkas Rolzália, Farkas István és Szilvási István
- Sport-önkéntes vagyok, neked mi a szupererőd?
Önkéntesek nélkül nincs jó rendezvény. Önkénteskultúra nélkül nincs jó önkéntes. Ha a Sport-Önkénthez jelentkezel önkéntesnek, munkád során megismerheted egy sportesemény lebonyolításának hátterét, beláthatsz a kulisszák mögé, kipróbálhatod magad több területen, tapasztalatokat szerezhetsz, érdekes embereket ismerhetsz meg, és nem utolsó sorban egy közösség tagjává válhatsz.
A foglalkozást vezetik: a Sport-Önként alapítvány önkéntesei
- A segítés ezer arca
A Máltai Szeretetszolgálat tevékenységének és a XXI. századi szociális szféra kihívásainak a bemutatása interaktív formában.
A foglalkozást vezeti: Szabó Tamás Ferenc, Folmegné Mészáros Júlia
- KriminálisRoadShow_10-12. évfolyam számára
Beszélgetés ex-kriminális fiatalokkal a bűnelkövetésről, a fogvatartásról, a szabadulásról, motivációról, életútról, nehézségekről. Betekintés a totálisan zárt világba (börtön), a szabadulás és visszailleszkedés nehézségeiről, előítéletekről, segítségről.
A foglalkozást vezeti: Mészáros Mercedes + 2 fő fiatal (Váltó-sáv Alapítvány)
- Mernél velem jönni?_9.ny. évfolyamtól
Milyen a romák helyzete ma Magyarországon? Hogyan lehet segíteni a hátrányos helyzetű fiatalokon? A foglalkozáson ilyen és ehhez hasonló kérdésekre, játékokon keresztül keressük majd a választ!
A foglalkozást vezeti: Kapala Maja, Táncos Dóra, Illés Márton, Makay Anna (Autonómia alapítvány)
- Én és a Másik – identitás, sztereotípiák
Ha érdekelnek a különböző kultúrák, a sztereotípiákról való gondolkodás, a saját identitásodra való reflexió, akkor ez egy neked való workshop! Lesz játék, közös gondolkodás, kreatív alkotás, beszélgetés, gyertek! Szeretettel vár Titeket Peti és Niki az Artemissziótól!
A foglalkozást vezetik: Klausz Peti és Valovics Niki (Artemisszió Alapítvány)
II. sáv 10:45-12:15
- Pop-up festménykiállítás és beszélgetés az afgán nők helyzetéről és magyarországi újrakezdési esélyeiről
A foglalkozás egy rögtönzött kiálltással kezdődik: Murad Sharifi afgán menekült festő rendkívül kifejező festményeit nézzük meg. A tárlatvezetés után pedig arról fogunk beszélgetni, hogy miért kell embereknek elmenekülnie a világ egyik legveszélyesebb, és a nőkkel szemben legellenségesebb országából, Afganisztánból. Beszélgetni fogunk arról, hogy egy menedéket kérő ember hogyan tudja igazolni, hogy üldöznék hazájában. Együtt ötletelünk majd arról is, hogy hogyan tudunk közösen egy befogadó országot teremteni.
A foglalkozást vezetik: Ahmadi Behshta és dr. Somogyvári Zoltán (Magyar Helsinki Bizottság)
24. Holokauszt Emlékközpont_10-12. évfolyam számára_külső helyszíni program
A Holokauszt Emlékközpont állandó kiállítása az egyik legmodernebb és leginteraktívabb kiállítás, amelyet ma magyar múzeumokban látni lehet. Jelentős multimédia tartalommal, érintőképernyős számítógépek segítségével, eredeti dokumentumok és tárgyak bemutatásával, valódi családi és személyes történeteken át mutatja be a magyarországi holokauszt történetét.
- Kóstoló az afrikai kultúrá(k)ból
A távoli Afrika vajon minden szempontból távoli? Van olyan nagy különbség Afrika és Európa között, mint esetleg két európai ország között bizonyos tekintetben? A messze = idegen? Többek között ezekre a kérdésekre keressük a választ az interaktív foglalkozáson, melynek során belekóstolhattok Afrika hétköznapi életébe néhány afrikai regényen, fotókon meg egy önkéntes beszámolóin keresztül.
A foglalkozást vezeti: Surányi Anna, a zambiai gyerektámogatási projekt koordinátora
- Afganisztán_Utazás a háborúból a terrorba_9-12. évfolyam számára
„Afganisztán nem csak a világ egyik legveszélyesebb országa, de a nyugati csapatok kivonulása után a világ egyik rejtélyes helye is lett. Mi a nyugati csapatok, diplomaták és újságírók távozása után jutottunk be, hogy megtudjuk, terrort vagy békét hoztak az országnak a szélsőséges iszlamista tálibok.” Földes András, a Telex újságírója
A foglalkozást vezeti: Földes András (a Telex.hu újságírója)
- Önbizalom növelő tréning önismeret edzéssel
Játékos memóriafejlesztés és önismereti játékok a drámapedagógia módszereivel.
Családi és baráti kapcsolatok “kibontása”.
A foglalkozást vezeti: Balázs Andrea
- Kerecsenden az élet
Vajon milyen egy Heves megyei roma tinédzser élete a tiedhez képest? Milyen a családja? A suli? Miket csinál szabadidejében? Ilyen kérdéseket fogunk körüljárni két fiatal helyi önkéntessel együtt. Megmutatjuk nektek a rövidfilmünket, játszunk és beszélgetünk.
A foglalkozást vezeti: Sándor Andris (Világítani Fogok Egyesület)
- Hogyan látjuk a világot? Én-identitás-kultúra
Semmi nem az, aminek látszik. Hogyan függ össze a kultúra és az identitás, hogyan alakulnak ki az előítéletek, van-e olyan ember, aki nem előítéletes?
A foglalkozást vezeti: Bognár Katalin (Menedék Egyesület)
- Segíteni, de minek?
Néhány izgalmas dilemmán keresztül járjuk körbe a társadalmi felelősségvállalás, az önkéntesség és az adományozás témakörét. A diákok saját példáikat felhasználva kerülhetnek közelebb az egyik örök kérdés megválaszolásához: vajon mi a jobb, ha halat adunk a rászorulónak, vagy ha halászni tanítjuk meg inkább?
A foglalkozást vezeti: Horn Tamás (Adománytaxi Alapítvány)
- Testközelben_Táplálkozási zavarok
A kényszeres evés betegség. Bár a testi tünetei is gyakran szembetűnőek és önmagukban is súlyos egészségügyi kockázatot jelentenek, a betegség nem szükségszerűen jár együtt látható testsúlyproblémákkal. A betegségből felépült társak segítségével elsajátíthatunk olyan készségeket, amelyekre támaszkodva az élet fontos dolgaira fókuszáló, örömteli életet élhetünk, és egészséges tartományban tudjuk tartani a testsúlyunkat.
A foglalkozást vezeti: Anikó (Anonim Túlevők (OA) magyarországi közössége)
- Iskolai zaklatás és kiközösítés
Ezen a foglalkozásunkon ítéletalkotás nélkül járjuk körbe az iskolai zaklatás és megfélemlítés (bullying) témakörét. Milyen formái és szereplői vannak? Hogyan lehet megszakítani a bullying körforgását és változtatni a rossz mintákon?
A foglalkozást vezetik: Kubik Dominik és Solt Noémi (Amnesty International Magyarország)
- SZABAD.maradok!
Ha szeretnéd belülről is megismerni Magyarország legaktívabb jogvédő szervezetét, a TASZ-t (Társaság a Szabadságjogokért), akkor itt a helyed. Mi az, hogy civil szervezet? Hogyan és milyen területeken segítünk az embereknek? Miért kell közérthetően kommunikálni jogi kérdésekről? Hogyan születik insta poszt egy sok oldalas jogi szövegből? Mit lehet és kell tenni azért, hogy minél több jogtudatos állampolgár legyen?
A foglalkozást vezetik: Nagy Petra Júlia, Bodor Panna Társaság a Szabadságjogokért (TASZ)
- Étkek és kultúrák_7-8. évfolyam számára
A Magyarországra érkező és itt letelepedő külföldiek kultúrája sokszor teljesen eltér a miénktől. Mások a szokásaik, más nyelvet beszélnek és más ételeket esznek. A közös étkezés jelentős kapocs lehet az emberek között, az új ételek pedig színesíthetik a mi étrendünket is. Gyere, főzz velünk, próbáljunk ki valami újat, ismerjünk meg új ízeket!
A foglalkozást vezetik: Lippai Szilvi és Szakács Edina
- A jövő gyermekei _film (A VERZIÓ nemzetközi emberi jogi dokumentumfilm fesztivál filmje)
“Fiatalok és tettrekészek: a filmben három fiatal lánnyal találkozhatunk, akik egy jobb jövőért hallatják a hangjukat. Rayen a társadalmi igazságosságért tüntet Chilében, Pepper a demokráciáért küzd Hongkongban, Hilda pedig az éghajlatváltozás pusztító következményei ellen harcol Ugandában. Habár megoldhatatlannak tűnő szituációkkal szembesülnek, és sokszor a saját életüket is felforgatja az aktivizmus, nem veszítik szem elől a távolabbi célt, amiért küzdenek.”
- A döntés_7-9ny. évfolyamok számára
Kinek van igaza? Ki a bűnös, ki az áldozat? Ismerkedj meg interaktívan a történeteikkel! A te kezedben van a döntés!
A foglalkozást vezeti: a 11. Multikultúra fakultációs csoport
- Roma vagy cigány? A foglalkozás játékos elemekre épülve, az interaktivitás jegyében teremt lehetőséget a diákoknak arra, hogy a foglalkozást vezető moderátorokkal személyes tapasztalataikról és gondolataikról beszélgessenek, feltehessék romákkal kapcsolatos kérdéseiket, megosszák véleményüket és emellett plusz tudásra is szert tegyenek.
A foglalkozást vezetik: Szénási Szilvia és Ignácz Judit (Uccu Roma Informális Oktatási Alapítvány)
- Az utcán élni
Első kézből a hajléktalanságról. Interaktív előadás a hajléktalanság témájában. Első felében beszélgetés, információátadás a témában, a második felében pedig a diákok átérezhetik a hajléktalanok helyzetét egy szituációs játék során.
A foglalkozást vezeti: Balog Gyula (EKH)
- Négy érzékszervvel a világban!
A VGYKE egy interaktív előadással készül mely a látássérültek életét, mindennapjait ismerteti a tanulókkal.
Közlekedés, munkavállalás, hétköznapok bemutatása tabuk nélkül! Két vakvezető kutya segíti munkánkat.
A foglalkozást vezetik: Mészáros Ágnes, Murgács Jánosné Annamari, Tanai Csaba (Vakok és Gyengénlátók Közép-Magyarországi Regionális Egyesülete)
- Élőkönyvtár
„Farkas István vagyok… Családapa, zene és dalszerző. A zene által megnyílt előttem a világ és általa eljuthattam a Szabolcs megyei cigány teleptől egészen Amerikáig…” „Farkas Rozália vagyok. Roma hagyományőrző.” „Szilvási István vagyok. Három gyermek édesapja és a Dikh Tv és Rádió Dikh szerkesztője és műsorvezetője több műsornak. A méltó Roma kép kialakítása az egyik fő célom.” Az Élőkönyv (jelen esetben a Cigány könyv) egy élő személy, akit „kikölcsönözhetnek” a fiatalok és feltehetik számára kédréseiket.
A foglalkozást vezeti: Farkas Rolzália, Farkas István és Szilvási István (zene)
- Sport-önkéntes vagyok, neked mi a szupererőd?
Önkéntesek nélkül nincs jó rendezvény. Önkénteskultúra nélkül nincs jó önkéntes. Ha a Sport-Önkénthez jelentkezel önkéntesnek, munkád során megismerheted egy sportesemény lebonyolításának hátterét, beláthatsz a kulisszák mögé, kipróbálhatod magad több területen, tapasztalatokat szerezhetsz, érdekes embereket ismerhetsz meg, és nem utolsó sorban egy közösség tagjává válhatsz.
A foglalkozást vezetik: a Sport-Önként alapítvány önkéntesei
- KriminálisRoadShow_10-12. évfolyam számára
Beszélgetés ex-kriminális fiatalokkal a bűnelkövetésről, a fogvatartásról, a szabadulásról, motivációról, életútról, nehézségekről. Betekintés a totálisan zárt világba (börtön), a szabadulás és visszailleszkedés nehézségeiről, előítéletekről, segítségről.
A foglalkozást vezeti: Mészáros Mercedes + 2 fő fiatal (Váltó-sáv Alapítvány)
- Mernél velem jönni?_9.ny. évfolyamtól
Milyen a romák helyzete ma Magyarországon? Hogyan lehet segíteni a hátrányos helyzetű fiatalokon? A foglalkozáson ilyen és ehhez hasonló kérdésekre, játékokon keresztül keressük majd a választ!
A foglalkozást vezeti: Kapala Maja, Táncos Dóra, Illés Márton, Makay Anna (Autonómia alapítvány)