Siker az innovációs tehetségkutatók veresenyén
A Közgazdasági Politechnikum első ízben vett részt az idén 31. alkalommal megrendezett Ifjúsági Tudományos és Innovációs Tehetségkutató Versenyen.
Az Európai Unió 1988 óta szervezi hivatalosan a Fiatal Tudósok Versenyét, melynek célja, hogy előmozdítsa a 14-20 év közötti ifjú tudósjelöltek együttműködését, és hozzájáruljon az ígéretes fiatal tehetségek fejlődéséhez. A verseny megrendezésével a tizenévesek figyelmét a műszaki és természettudományok, a technológia és a kutatásfejlesztés területére akarják irányítani. Évente átlagosan 25000 fiatal tudós, ill. tudósjelölt (középiskolás) indul az európai országokban megrendezett versenyeken.
A Magyar Innovációs Szövetség 2022. június 13-án tartotta a 31. Ifjúsági Tudományos és Innovációs Tehetségkutató Verseny ünnepélyes díjátadó rendezvényét, melyen három pályázó diákkal vettünk részt.
A középiskolás ifjak számára 2021 szeptemberében hirdették meg a versenyt. A 122 pályázó közül az első fordulóból 63 jutott tovább, akik közül 53-nak sikerült kidolgoznia és bemutatnia pályázatát a 26 tagú, akadémikusokból és gazdasági szakemberekből álló bírálóbizottságnak. Azon középiskolák, melyek műszaki, természettudományos innovatív szakkört, klubot működtettek, és három vagy több nevezést adtak be, az indulók közül pedig legalább kettő a 2. fordulóba jutott, 800-1000 E Ft-os díjakat nyolc kiemelkedő középiskolai, természettudományt oktató innovatív szemléletű tanárnak pedig 500-800 E Ft értékben adtak át díjakat.
Varga Bence (Bermuda) hulladékból készített akkumulátoros LED reflektort, egyedülálló, magas színvonalú munkájáért és prezentációjáért dicséretben részesült.
Bacsur Dániel és Vogronics Benedek (VisSza) Hidrofarm – A jövő kertje pályamunkája megoldást kínál az otthoni friss zöldségtermesztésre egész évben. Ők is dicséretet kaptak.
Pályáztunk az innovatív középiskola címre is. Kiemelt díjazásban részesültünk, tehetséggondozó szakköri, mentori munkánkat 1 millió forinttal jutalmazták.
A verseny eredményeiről és a nyertes pályamunkákról részletesen olvashattok a mellékelt tájékoztatóban. Diákjaink a 41. oldalon szerepelnek, iskolánk a 49. oldalon.
A pályázatok, versenyek értéke sokkal több, mint lehetőség a díjak elnyerésére. Az Innovációra és a Social Impactra beadott pályázatok megírása közben megtapasztaltuk, hogy ez hatalmas munka, emiatt remek tanulási folyamat.
– Ki kell találni egy eredeti, újszerű ötletet, mely tudományos szempontból megalapozott és a várható eredmény hasznosítható, fel kell vetni egy problémát, melynek megközelítése kreatív és eredeti.
– Ezt meg kell tudni fogalmazni, le kell tudni írni, továbbá a pályázónak meg kell mutatni, hogy alkalmas a kidolgozásra, és meg tudja valósítani a tervét a határidőig.
Vagyis el kell adniuk az ötletüket és saját magukat is. Ha ez sikerül, továbbjutnak, és ezzel nagy fába vágják a fejszét.
– Ki kell dolgozni az ötletet, közben konzultálni számukra idegen felnőttekkel, akik többnyire vezető beosztásban dolgoznak egy vállalatnál.
– Be kall adni határidőre a pályázatot, a tartalmi és formai követelményeknek megfelelően, a befejezett munkának tartalmaznia kell a koncepciót és a konklúziót is.
– Készíteni kell egy prezentációt, amit be is mutatnak egy szakértő zsűri előtt.
– Mindeközben folyamatosan haladni kell a termék vagy kutatás megvalósításával is.
– Minden apróság fontos, hiszen a kidolgozás alapossága, illetve tudományos értéke, az írásos anyag, valamint az alkotás színvonala, működőképessége, a projekt befejezettsége, hasznosíthatósága, az eredmények ésszerű és világos értelmezése a pályázat értékelésének az alapja.
Tehát egy-egy hasonló pályázaton való részvétel olyan tudást és tapasztalást ad a diákjainknak, amit tantárgyi keretek között nem adhatunk nekik. És ki tudja, milyen pályán indítjuk el őket?!
Kováts Lívia