Összefoglaló az IT november 12-i üléséről
Az Iskolatanács november 12-ei ülésén azokról a témákról beszéltünk, amiket az októberi alkalommal a kis csoportos megbeszélések során gyűjtöttünk össze. A cél most az volt, hogy eldöntsük, van-e az adott témával kapcsolatban bármilyen teendője az Iskolatanácsnak.
A következőket érintettük:
- Kell-e tanulásmódszertant tanítani, és ha igen, hogyan?
* Többféleképpen is volt már önálló tantárgy, változó sikerrel.
* Van, aki szerint elég egy párórás workshop, más szerint minden tantárgyba integrálva érdemes tanítani. Felmerült ötletként, hogy külsős szakembert kell hívni, de elhangzott az is, hogy a Poli tanárai is kiválóan tudják ezt tanítani, akár szerepelhetne az első három nap programjában, amikor az új osztályok vannak csak bent az iskolában.
* A tanári oldal kikéri a szakmai bizottmány véleményét és visszahozza majd a témát. - Hogyan lehetne jobb a természettudomány oktatása a Poliban? Kell-e egyáltalán jobbnak lennie?
Erről élénk vita alakult ki.
* A témát eredetileg diákok hozták olyan panasszal, hogy pl. volt, aki a teljes polis pályafutása alatt csak kb. három hétig tanult fizikát, mert amúgy végig biológia- vagy kémiaszakos tanár tartotta neki a természettudományt, akik a fizikát elhanyagolták.
* Van egy olyan szülői álláspont, hogy aki a Közgazdasági Politechnikumba jött, az nem a természettudomány-oktatás miatt jött, hanem a közgáz miatt; aki több természettudományt akar tanulni, menjen olyan fakultációra.
* Más szülő szerint a Poli egy általános gimnázium, ahova egyéb, a közgazdaságtan oktatásától független értékek miatt is jönnek diákok, akiknek méltányolható az az igénye, hogy több természettudományt szeretnének tanulni.
* A statisztikák azt mutatják, hogy a végzősök nagyjából fele érettségizik gazdasági ismeretekből, természettudományból viszont mindig csak maroknyian.
* Van olyan szülő, aki vehemensen ellenzi mind az óraszám növelését, mind a természettudomány résztárgyakra való bontását, mind más tárgyak óraszámának csökkentését.
* Van olyan szülő, aki szerint a természettudomány “integrált” oktatása jelenleg is csak papíron valósul meg, hiszen minden tanár a három érintett terület közül max. kettőben, de inkább csak egyben jártas igazán.
* Van olyan szülő, aki szerint az egész témával csak akkor érdemes foglalkozni, ha a jelenleg ide járó diákok és szüleik körében nagy igény van rá.
* Lendvai Györgyi (pedagógiai vezető) szerint a Poli nevében a “közgazdasági” csak annyit jelent, hogy itt a legtöbb gimnáziummal ellentétben lehet gazdasági ismereteket tanulni; ő személy szerint azt szeretné, ha a magasabb évfolyamokon, mondjuk tizediktől, az eddiginél rugalmasabban, személyre szabottabban alakíthatnák a tantervüket a diákok, de ez nem megy egyik napról a másikra.
* Az Iskolatanács elfogadta, hogy a koordinációs bizottmány munkatervében szereplő irány, ami igyekszik rugalmasabbá tenni 11. és 12. évfolyamon a rendszert, lehet egy jó megoldás mindenki számára.
- Mik a tapasztalatok a hiányzások igazolásának új rendszerével kapcsolatban? A tanári oldal megkérdezi az osztályfőnököket és visszajelez az IT számára.
- Rongálások.
* Sajnos az épület több részén is felütötte a fejét a rongálás, a vécédeszkák szándékos széttörése, a szappan kifolyatása, a szekrények, padok sérülése. A diákkonyháról továbbra is tűnnek el evőeszközök (főleg villák); az állandó pótlásuk nagyon sokba kerül, és ezt a pénzt értelmesebb célra is lehetne fordítani.
* Nem látszik, mi lenne a megoldás. Egyelőre próbáljuk meg az alábbiakat:
– a szülők beszéljenek a saját gyerekeikkel,
– a DÖK gondolkozzon azon, hogyan lehetne a közösség erejével fellépni a rongálókkal szemben anélkül, hogy megnevezzék őket.
-A hírlevélben tüntesse fel az iskola a károk összegét.
- A telefonhasználat szabályozásának egységesítése, egyértelműbbé tétele:
* Kérés, hogy a tanárok beszéljék át, mert a szülői és diák visszajelzések alapján a Poliban nincs egységes hozzáállás a tanárok részéről, ami feszültséget okoz.
- A betegség utáni pótlás kereteinek szabályozása:
* Egy előterjesztés szükséges ebben az ügyben a diákok részéről, és akkor tud vele az iskola érdemben foglalkozni.
- Udvarfelújítás:
* Az udvarfelújítás a vezetőségváltással kicsit megtorpant, de szeretnék újra felvenni a fonalat és bevonni a közösséget. Visszatérünk rá, amikor a Kisház felújítása befejeződött.
- Közösségi terek:
* A közösségi terek kialakítása továbbra is napirenden van; jelenleg a Dühöngő felújítását tervezik a DÖK bevonásával. A többi ötletnek várnia kell (pl. a Kisház felújításának befejeződésére, ami a félév végén várható).
- Ebéd- és menzareform:
* folyamatban van a lehetőségek feltérképezése.
- Információátadás, kommunikáció a különböző iskolai szereplők között:
* Lendvai Györgyi és Korn András átnézik az előző szülői kérdőív kérdéseit, hogy mennyire relevánsak, és a következő alkalommal pár mondatban visszajeleznek. Igény esetén készülhet egy új kérdőív is a szülők számára.
- A szülői kompetencia-felajánlások adatbázisának fejlesztése:
* Lehetne a Polinak is egy „árnyékprogramja”, ahol a diákoknak lehetőséget biztosítanának a polis szülők, hogy egy napot eltölthessenek velük a munkahelyükön, ezáltal is segítve a pályaorientációt. Az adatbázis felélesztésével dolgozni fogunk ebben a tanévben.
A következő alkalom december 10-én lesz, és a levezető a diákoldal lesz. Mérő Barnabás (LT) és Szabó Áron (BM) vállalták ezt a szerepet.