CÉLOK 

A mozgóképkultúra és médiaismeret elsősorban a médiaszövegek szövegértési
képességének fejlesztését és az audiovizuális média társadalmi szerepének, működési
módjának tisztázását szolgálja. A tantárgy oktatásának célja, hogy a tanulók életkoruknak megfelelő felkészültséget szerezzenek a különböző médiaszövegekkel kapcsolatban az önálló és kritikus attitűd kialakítására, és nyitott szemlélettel használják a hagyományos és az új médiumokat vagyis a mozgóképi írásolvasástudás és a kritikai médiatudatosság fejlesztése. A diákokat körülvevő digitális világ  nem csak felhasználói szinten való használata a cél, hanem előnyeinek és veszélyeinek felismerése, mely segíti a tudatos médiafogyasztóvá válást.

A filmművészet különböző alkotásainak megismerése, a tömegfilm és szerzői film megkülönböztetése segít a tudatos fogyasztóvá válásban. A feltáruló konfliktusok értelmezésével, a valós emberi sorsok átélhető megjelenítésével segíti a toleráns, másokkal szemben empatikus személyiség kialakítását. Emellett a mozgókép (filmek) közvetítésével a tanulók az egyes – nemcsak humán és művészeti – tudományterületek világához is kaphatnak élmény alapú fejlesztést.
A nyelvi éven a tantárgynak különösen nagy szerepe van az osztály közös tevékenységében, a kommunikációs kompetenciák fejlesztésében.  

TÉMAKÖRÖK

A média fogalma és kifejezőeszközei: műfajok, eszközök, írott és elektronikus sajtó; a hír fogalma, típusai; a hírérték. A tömegkommunikáció fogalma, eszközei: nyilvánosság, az online kommunikáció lehetőségei és veszélyei. 

Tudatos médiahasználat az egyén és a társadalom szempontjából: szellemi önvédelem, a kereskedelmi célú médiatartalmak kezelése – tudatos fogyasztói magatartás kialakítása; az információbiztonság, a közszféra és a magánszféra a médiában. 

A mozgóképi közlésmód kifejezőeszközei; műfajfilm és szerzői film jellemzői. Kultúra és tömegkultúra: hatása az egyénre és a társadalomra; esztétikai minőség és a fogyasztói társadalom kölcsönhatása. Jelenségek a médiában és a filmművészetben – sztárok, szerepek, sztereotípiák, életformák; a virtuális valóság.

TANULÓI TEVÉKENYSÉG

Filmrészletek elemzése. Magyar filmek bemutatása. A tanév során a diákok egyénileg és csoportmunkában dolgoznak, tanórai és otthoni feladatokat oldanak meg, projektmunkát, kiselőadást, házi dolgozatot készítenek. A tanév során sor kerül egy közös filmterv kidolgozására, majd egy részlet megvalósítása. Kritikai vizsgálat a tömegkommunikáció, különösen a közösségi média jelenségei kapcsán. Plakát vagy kisfilm készítése a zaklatás, cyberbullying ellen.

ÉRTÉKELÉS

Az értékelésnek több fajtája lehetséges: órai munka, házi feladat, önálló esszé írása, csoportmunka egyéni és közös értékelése. Ezek között vannak ún. kisjegyek és hármas szorzójú ún. nagyjegyek (prezentáció, filmkészítés, médiajelenség elemzése, esszék). Ezek meghatározása, értéke mindig a feladat előtt rögzítésre kerül.