CÉLOK
A 12. évfolyam tananyaga makroökonómiai szempontból közelíti meg a gazdaság működést, ennek keretein belül a tanulók megvizsgálják melyek azok a gazdasági jelenségek, problémák, amelyek indokolttá teszik az állam gazdasági szerepvállalását. Részletesen elemzésre kerülnek az állami beavatkozás típusai és ezek konkrét gazdaságtörténeti megvalósulása. Mindezek segítenek abban, hogy értsék a nemzetgazdaságban zajló folyamatokat, hogy gazdasági szereplőként tudatos döntéseket hozhassanak, felkészülve azokra a makrogazdasági jelenségekre, amelyek döntően befolyásolhatják élethelyzetüket, mint gazdasági válság, infláció, munkanélküliség. A különböző közgazdasági iskolák nézeteivel való megismerkedés segíti annak megértését, követését, hogy a kormányzatok, a politikai élet szereplői miként vélekednek az aktuális gazdasági kérdésekről, miként kívánják orvosolni az egyes problémákat.
TÉMAKÖRÖK
Bevezetés a makrogazdaság világába
- A makrogazdaság szereplői és a makrogazdaság egyszerűsített modellje
- A nemzetgazdaság teljesítményének mérése
- A gazdasági teljesítmény és az életszínvonal kapcsolata
- Pénztörténeti korszakok II. – Az arany és pénzhelyettesek korszaka –
- A növekedés problémája, klasszikus válságok a XIX. században
- John Maynard Keynes elmélete , a fiskális gazdaságpolitika lényege
Az állam gazdasági szerepvállalása és gazdálkodása
- Az állam feladatai
- Közkiadások
- Az adók
A nemzetgazdaság munkapiaca
- A munkapiac és szereplői
- Munkanélküliség
- A munkanélküliség típusai
- A munkanélküliség következményei
- Harc a munkanélküliség ellen
A nemzetgazdaság pénzpiaca
- A pénzpiac szereplői
- A modern pénzteremtés mechanizmusa
- Infláció fogalma, fokozatai
- Az infláció okai
- Az infláció költségei
- Inflációs gyógymódok
A gazdaságpolitika lehetőségei
- A gazdaságpolitika fogalma és eszközrendszere
- Fiskális politika
- Monetáris politika
- Kínálati gazdaságpolitika
- Gazdaságfilozófiák és a gazdaságpolitika összefüggései
Nemzetközi gazdaság
- A nyitott makrogazdaság
- Valutapiac
- Fizetési mérleg
Nemzetközi kereskedelempolitikai elvek és fejlődésük
- A középkori távolsági kereskedelem
- Merkantilizmus
- Komparatív elméletek tana
- Protekcionizmus
- Az integráció története
Az Európai Unió és globalizáció
- Az EU története
- Az EU intézményei
- Magyarország és az Európai Unió
- Globalizáció vagy helyi megoldások
- Fejlett országok, kontra fejlődő világ
TANULÓI TEVÉKENYSÉG
- Statisztikai adatok, táblázatok, grafikonok elemzése
- Információgyűjtés és elemzés
- Vita
- Tájékozódás aktuális hírek, események között
- csoportmunka, együttműködés
ÉRTÉKELÉS
Az egyes témakörök lezárásakor dolgozatokat íratunk, amelyeket az elért pontszám alapján jeggyel értékelünk. A dolgozat az adott témakörtől, az órán elhangzottaktól, a tananyag mélységétől, a tanulás folyamatosságának igényétől függően lehet nagy- vagy röpdolgozat. A témazáró dolgozatok jegyei kétszeres értékkel számítanak.
A témazáró dolgozatok pótlására előre kijelölt időben kerül sor. Amennyiben a pótlás nem történt meg, a pótlás megtörténtéig egyes jegyet írunk be a tanulónak. Amennyiben a dolgozatot megírta a diák, ez a jegy felülírásra kerül.
Egy témazáró dolgozatot (maximum 2 tárgyból) lehet javítani a javításra kijelölt napokon.
Az értékelés harmadik területe: az órán teljesítendő feladatok, szóbeli feleletek, órai munka, az otthoni felkészülést igénylő tevékenységek: például a házi feladatok, kiselőadások… stb.
A dolgozatok, órai munkák osztályzatát a százalékos teljesítmény alapján az alábbi táblázat szerint alakítjuk ki:
86-100% = 5
71-85% = 4
56-70% = 3
41-55% = 2
0-40% = 1