CÉLOK
A matematika az általános műveltség része. A hétköznapok eseményei, hírei, problémái közötti értő tájékozódás szükségessé teszi a jelenségek matematikai tartalmának felismerését, értelmezését, adott esetben a probléma matematikai modelljének megalkotását, a modellben való munkát és a kapott eredmények értékelését, összevetését az eredeti problémával.
Az egyes tananyagok feldolgozásához hagyományos és napjaink lehetőségeit is kihasználó tanulási módszerek megismerése egyaránt szükséges.
TÉMAKÖRÖK
Kombinatorika
- Leszámlálási alapfeladatok (sorba rendezés, permutáció, variáció)
- Véges halmaz részhalmazainak száma
- A 2, 3, 4, stb. elemű részhalmazok száma
Algebrai törtek, műveletek algebrai törtekkel
- Algebrai tört fogalma, értelmezési tartománya
- Algebrai tört egyszerűsítése, bővítése
- Algebrai törtek összege, különbsége
A másodfokú függvények, másodfokú egyenletek
- Másodfokú függvények grafikonja
- Másodfokú egyenletek és egyenlőtlenségek grafikus megoldása
- Másodfokú egyenletek megoldása megoldóképlettel
- Másodfokú egyenletrendszerek
- Szöveges feladatok
- Másodfokúra visszavezethető problémák (gyökös egyenlet, magasabb fokú egyenlet)
- Szélsőérték feladatok
Geometriai transzformációk
- Geometriai transzformációk megadása, áttekintése, tulajdonságai (korábbi ismeretek rendszerezése)
- Szerkesztések transzformációk segítségével
- Egybevágó és hasonló alakzatok
- Feladatok az egybevágóság és hasonlóság alkalmazására
- Vektorok, vektorműveletek, vektorok alkalmazása
- Arányossági tételek a derékszögű háromszögekben
- Számítási feladatok (hasonló síkidomok területe, hasonló testek térfogata, szakaszok és szögek kiszámítása a transzformációk segítségével)
Trigonometria
- Hegyesszög szögfüggvényeinek értelmezése a derékszögű háromszögben
- Hosszúságok és szögek kiszámítása a trigonometria alkalmazásával
- Gyakorlati alkalmazások
A csoport haladási tempójától függően a fenti témakörök bővülhetnek más anyagrészekkel a következő tanév anyagából.
TANULÓI TEVÉKENYSÉG
Minden témakörben
- A tanult fogalmak, tételek pontos ismerete
- Önálló feladatmegoldás
ÉRTÉKELÉS
A tanév során a számonkérés többféle formában történik. Az előre bejelentett röpdolgozatok 10-25 perc terjedelműek lehetnek, míg a témazáró dolgozatok 45 percesek. Az írásbeli munkákon kívül az értékelés részét képezi az órai munka (csoportos és egyéni), az otthoni munka, a kötelezően kiadott vagy vállalt feladatok elvégzése (pl. kiselőadás megtartása), az órai munkához szükséges felszerelés megléte (füzet, könyv, számológép, egyéb eszközök).
Az értékelés súlyozott osztályzatokkal történik. A röpdolgozatok és az órai, otthoni, egyéb munkák súlya egy, a témazáró dolgozaté három. A matematika kisérettségin szerzett jegy két témazáró dolgozatnak felel meg. A röpdolgozatokkal, témazáró dolgozatokkal elért osztályzatok súlya az értékelésben legalább 50% és legfeljebb 90%. Az év végi osztályzatot a tanév során elért osztályzatok súlyozott átlaga alapján állapítja meg a tanár. A kerekítés során „0,5-ig” lefelé kerekít, „0,5-0,7-ig” a tanár mérlegeli a felfelé vagy lefelé kerekítést, „0,7-től” felfelé kerekít.