CÉLOK

A matematika az általános műveltség része. A hétköznapok eseményei, hírei, problémái közötti értő tájékozódás szükségessé teszi a jelenségek matematikai tartalmának felismerését, értelmezését, adott esetben a probléma matematikai modelljének megalkotását, a modellben való munkát és a kapott eredmények értékelését, összevetését az eredeti problémával.

Az egyes tananyagok feldolgozásához hagyományos és napjaink lehetőségeit is kihasználó tanulási módszerek megismerése egyaránt szükséges.

TÉMAKÖRÖK

Kombinatorika 

  • Leszámlálási alapfeladatok (sorba rendezés, permutáció, variáció)
  • Véges halmaz részhalmazainak száma
  • A 2, 3, 4, stb. elemű részhalmazok száma

 

Algebrai törtek, műveletek algebrai törtekkel

  • Algebrai tört fogalma, értelmezési tartománya
  • Algebrai tört egyszerűsítése, bővítése
  • Algebrai törtek összege, különbsége

 

A másodfokú függvények, másodfokú egyenletek

  • Másodfokú függvények grafikonja
  • Másodfokú egyenletek és egyenlőtlenségek grafikus megoldása
  • Másodfokú egyenletek megoldása megoldóképlettel
  • Másodfokú egyenletrendszerek
  • Szöveges feladatok
  • Másodfokúra visszavezethető problémák (gyökös egyenlet, magasabb fokú egyenlet)
  • Szélsőérték feladatok

 

Geometriai transzformációk 

  • Geometriai transzformációk megadása, áttekintése, tulajdonságai (korábbi ismeretek rendszerezése)
  • Szerkesztések transzformációk segítségével
  • Egybevágó és hasonló alakzatok
  • Feladatok az egybevágóság és hasonlóság alkalmazására
  • Vektorok, vektorműveletek, vektorok alkalmazása
  • Arányossági tételek a derékszögű háromszögekben
  • Számítási feladatok (hasonló síkidomok területe, hasonló testek térfogata, szakaszok és szögek kiszámítása a transzformációk segítségével)

 

Trigonometria

  • Hegyesszög szögfüggvényeinek értelmezése a derékszögű háromszögben
  • Hosszúságok és szögek kiszámítása a trigonometria alkalmazásával
  • Gyakorlati alkalmazások

 

A csoport haladási tempójától függően a fenti témakörök bővülhetnek más anyagrészekkel a következő tanév anyagából.

TANULÓI TEVÉKENYSÉG

Minden témakörben

  • A tanult fogalmak, tételek pontos ismerete
  • Önálló feladatmegoldás

ÉRTÉKELÉS

A tanév során a számonkérés többféle formában történik. Az előre bejelentett röpdolgozatok 10-25 perc terjedelműek lehetnek, míg a témazáró dolgozatok 45 percesek. Az írásbeli munkákon kívül az értékelés részét képezi az órai munka (csoportos és egyéni), az otthoni munka, a kötelezően kiadott vagy vállalt feladatok elvégzése (pl. kiselőadás megtartása), az órai munkához szükséges felszerelés megléte (füzet, könyv, számológép, egyéb eszközök).

Az értékelés súlyozott osztályzatokkal történik. A röpdolgozatok és az órai, otthoni, egyéb munkák súlya egy, a témazáró dolgozaté három. A matematika kisérettségin szerzett jegy két témazáró dolgozatnak felel meg. A röpdolgozatokkal, témazáró dolgozatokkal elért osztályzatok súlya az értékelésben legalább 50% és legfeljebb 90%. Az év végi osztályzatot a tanév során elért osztályzatok súlyozott átlaga alapján állapítja meg a tanár. A kerekítés során „0,5-ig” lefelé kerekít, „0,5-0,7-ig” a tanár mérlegeli a felfelé vagy lefelé kerekítést, „0,7-től” felfelé kerekít.