CÉLOK

A két év során olyan színvonalú tudás megszerzésére nyílik mód, amely az emelt szintű matematika érettségi sikeres teljesítéséhez szükséges. Az itt megtanult tananyag alapot ad a felsőfokú matematika tanulásához. Olyan témakörökkel is foglalkozunk, amelyekkel a „normál” matematikát tanulók nem (pl. sorozatok  határértéke). A tanulás folyamatában olyan matematikai tevékenységekkel is megismerkedünk, amelyek nélkülözhetetlenek a felsőfokú matematika tanulásához (definíciók és tételek pontos kimondása, bizonyítások logikai felépítése, különböző bizonyítási módszerek alaposabb megismerése és gyakorlása, axiómák és tételek egymáshoz való viszonya egy felépítésen belül stb.). Az emelt szintű érettséginek része a szóbeli vizsga is, melynek keretében egy-egy matematikai terület komplex ismeretéről szóban kell számot adni (áttekintés, definíciók és tételek rendje, feladatmegoldás, tételbizonyítás, alkalmazások ismertetése).

TÉMAKÖRÖK

  • Kombinatorika
    Binomiális tétel, Pascal-háromszög, ismétléses kombináció
  • Függvény határértéke, folytonosság
  • Differenciálszámítás (definíciók, deriválási szabályok, alapfüggvények deriváltjai), alkalmazások (érintő egyenlete, szélsőérték-feladatok, polinomfüggvények vizsgálata)
  • Térgeometria
    Térbeli alakzatok, fogalmak
    Térfogat-, és felszínszámítás
  • Riemann-integrál, alkalmazások
  • Gráfok
  • Statisztika
    Adattömörítési eljárások, középértékek, szóródási mutatók, diagramok, gyakorlati alkalmazások
  • Gondolkodási módszerek
    Teljes indukció, logikai szita, indirekt bizonyítás, skatulya elv

Rendszerező ismétlés: a középiskolai anyag szisztematikus összefoglalása, az érettségi tételek kidolgozása, nagyobb lélegzetű művek (dolgozatok) megalkotása lesz a feladatunk ebben az időszakban.

TANULÓI TEVÉKENYSÉG

Minden témakörben

  • A tanult fogalmak, tételek pontos ismerete
  • Önálló feladatmegoldás

ÉRTÉKELÉS

A tanév során a számonkérés többféle formában történik. Az előre bejelentett röpdolgozatok 10-25 perc terjedelműek lehetnek, míg a témazáró dolgozatok 45-90 percesek. Az írásbeli munkákon kívül az értékelés részét képezi az órai munka (csoportos és egyéni), az otthoni munka, külön kapott vagy vállalt feladatok elvégzése (pl. kiselőadás megtartása), az órai munkához szükséges felszerelések megléte (füzet, könyv, számológép, egyéb eszközök). Az értékelés súlyozott osztályzatokkal történik. A röpdolgozatok és az órai, otthoni, egyéb munkák súlya egy, a témazáró dolgozaté három. A röpdolgozatokkal, témazáró dolgozatokkal elért osztályzatok súlya az értékelésben legalább 50% és legfeljebb 90%. Az év végi osztályzatot a tanév során elért osztályzatok súlyozott átlaga alapján állapítja meg a tanár. A kerekítés során „0,5-ig” lefelé kerekít, „0,5-0,7-ig” a tanár mérlegeli a felfelé vagy lefelé kerekítést, „0,7-től” felfelé kerekít.