CÉLOK
Arra törekszünk, hogy a diákok egy XXI. századi fiatal számára megérthető és megélhető módon ismerkedhessenek meg az ókor és középkor időszakával. A folyamatban jelentős mértékben építünk a hetedik évfolyamon megtanult, elsajátított, begyakorolt tanulásmódszertani eljárásokra: az együttműködésre alapozott csoportos munkaformák megerősítésére.
Továbbra is fontos törekvésünk a tanuláshoz és a további tájékozódáshoz szükséges kompetenciák fejlesztése: elsősorban a szövegértés-szövegalkotás, valamint a matematika-logika kompetenciaterületen.
A nyolcadikos tananyagot a Politechnikum történelem munkacsoportja fejlesztette ki. A feldolgozásban a kerettantervvel összhangban, időrend szerint, kronologikusan haladunk.
TÉMAKÖRÖK
Egyén és közösség szerepe a történelemben
- Az ősi hiedelemvilág, életmód az őskor különböző időszakaiban
Ókori keleti civilizációk: Mezopotámia: Sumer, az Óbabiloni Birodalom; Az ókori Egyiptom; Az ókori India; Az ókori Kína
- A civilizáció jellemzői az ókori Keleten (írásbeliség, városok, államok, tudományok, vallások)
Az ókori Hellász; Kréta, a mükénei korszak, a dór vándorlás és következményei
- A poliszok világa, társadalma
- Spárta és Athén; az ókori demokratikus modell: az athéni demokrácia
- Görög mindennapok, pánhellén központok
- Nagy Sándor birodalma; a hellénizmus
Róma alapítása: a mítosz és valóság
- Városállamból birodalom; a köztársaság válsága, reformkísérletek
- A császárság kora
- Római gazdaság, infrastuktúra, mindennapok
- A romanizáció tartalma; Pannónia provincia
A kereszténység története
- A népvándorlás és a Római Birodalom bukása
Az iszlám világa; az Arab Birodalom létrejötte, kultúrája
TANULÓI TEVÉKENYSÉG
A tanórákon a tanári magyarázatot az önálló résztémák egyéni vagy csoportos feldolgozása követi.
Fejlesztési céljaink a tanórán kívüli ismeretszerzésre, valamint a forráskritikai készségek kialakítására irányulnak. E gyakorlatok legfontosabb összetevői: az értő szövegolvasás, az ábrák, képek és egyéb történeti források elemzése, a jegyzetelés, a lényegkiemelés, a figyelem megosztásának képessége és a szóbeli kifejezőkészség tökéletesítése. Az időben és térben való biztos tájékozódáshoz a Történelmi Atlasz folyamatos használata szükséges. A feladatok színvonalas megoldásának elengedhetetlen feltétele az igényes füzetvezetés és számítógép-használat.
A tanév során többször adunk olyan csoportos vagy egyéni kutatási feladatot, amely önálló adatgyűjtésre, azok feldolgozására épül. Ennek alapján a diákoknak a digitális lehetőségek segítségével elemzést vagy prezentációt kell készíteniük; utóbbit be is kell mutatniuk társaiknak. A számítógépen elkészítendő feladatokhoz digitális platformként a Microsoft Office 365 programot alkalmazzuk.
ÉRTÉKELÉS
A feladatok fontossága, súlya alapján előre tisztázzuk azok értékelési módját. Mivel a felszerelés segédeszközként meghatározza az órai munka minőségét, hiánya negatív minősítést (mínusz, kisegyes) vonhat maga után.
A sokféle – csoportos, egyéni, kiselőadás, térképhasználat, röpdolgozat stb. – feladat megoldása során szerzett pluszokat, mínuszokat, pontokat és kisjegyeket a félév végén összegezzük.
Egy-egy félévben többször íratunk kisebb számonkéréseket és legalább egyszer témazáró dolgozatot. Ezeket az ötös skálán érdemjeggyel osztályozzuk.
Ha valaki a témazáró megírásakor hiányzik, a központi pótlási időben vagy a szaktanárral egyeztetve pótolnia kell.
A félévi eredményt a dolgozatokra szerzett érdemjegyek, valamint a sokféle egyéb tevékenység értékeléséből képzett jegy átlagából határozzuk meg.
A félévi jegy állapotjelző. A tanév végén a korábban megszerzett valamennyi érdemjegy alapján határozzuk meg az eredményt.