CÉLOK

Arra törekszünk, hogy a diákok egy XXI. századi fiatal számára megérthető és megélhető módon ismerkedhessenek meg a jelenkori világunk szempontjából meghatározó kora újkori és felvilágosodás kori történelemmel. Ehhez elengedhetetlennek tartjuk a tanuláshoz és a további tájékozódáshoz szükséges kompetenciák fejlesztését: elsősorban a szövegértés-szövegalkotás, valamint a matematika-logika kompetenciaterületen.

A kilencedikes tananyagot a Politechnikum történelem munkacsoportja fejlesztette ki. A feldolgozásban a kerettantervvel összhangban, időrend szerint, kronologikusan haladunk.

TÉMAKÖRÖK

A korai feudalizmus; a Frank Birodalom

  • A feudális társadalom;
  • A keresztény egyház szerepe a korai feudalizmusban
  • A középkori zsidóság

A virágzó feudalizmus sajátosságai az ezredforduló után

  • A középkori város létrejötte és sajátosságai
  • Mindennapok a középkorban, a középkori művelődés
     

A magyar nép eredete és a vándorlások kora

  • A honfoglalás és államalapítás – az Árpád-kor
  • A kora középkori Magyarország közigazgatása
  • Az egyház szervezete; az egyház kulturális szerepe
  • II. András reformjai; az Aranybulla
  • A tatárjárás; az ország újjáépítése
  • Magyarország sajátos jogállással és kiváltsággal rendelkező csoportjai

Az Anjou dinasztia Magyarországon

  • A középkori magyar gazdaság; a városfejlődés
  • A török veszély és Magyarország; Luxemburgi Zsigmond uralkodása

A Hunyadiak:

  • Hunyadi János törökellenes hadjáratai
  • Hunyadi Mátyás uralkodása
  • A Mátyás kori Buda; a reneszánsz királyi udvar

TANULÓI TEVÉKENYSÉG

A tanórákon a tanulók továbbra is csoportban, párban, illetve önálló tevékenységi formákban sajátítják el a tananyagot. Kutatási munkát is kapnak a reformáció kapcsán.

Fejlesztési céljaink a tanórán kívüli ismeretszerzésre, valamint a forráskritikai készségek kialakítására irányulnak. E gyakorlatok legfontosabb összetevői: az értő szövegolvasás, az ábrák, képek és egyéb történeti források elemzése, a jegyzetelés, a lényegkiemelés, a figyelem megosztásának képessége és a szóbeli kifejezőkészség tökéletesítése. Az időben és térben való biztos tájékozódáshoz a Történelmi Atlasz folyamatos használata szükséges. A feladatok színvonalas megoldásának elengedhetetlen feltétele az igényes füzetvezetés és számítógép-használat.

A tanév során többször adunk olyan csoportos vagy egyéni kutatási feladatot, amely önálló adatgyűjtésre, azok feldolgozására épül. Ennek alapján a diákoknak a digitális lehetőségek segítségével elemzést vagy prezentációt kell készíteniük; utóbbit be is kell mutatniuk társaiknak. A számítógépen elkészítendő feladatokhoz digitális platformként a Microsoft Office 365 programot alkalmazzuk.

ÉRTÉKELÉS

A feladatok fontossága, súlya alapján előre tisztázzuk azok értékelési módját. Mivel a felszerelés segédeszközként meghatározza az órai munka minőségét, hiánya negatív minősítést (mínusz, kisegyes) vonhat maga után.

A sokféle – csoportos, egyéni, kiselőadás, térképhasználat, röpdolgozat stb. – feladat megoldása során szerzett pluszokat, mínuszokat, pontokat és kisjegyeket a félév végén összegezzük.

Egy-egy félévben többször íratunk kisebb számonkéréseket és legalább egyszer témazáró dolgozatot. Ezeket az ötös skálán érdemjeggyel osztályozzuk.

Ha valaki a témazáró megírásakor hiányzik, a központi pótlási időben vagy a szaktanárral egyeztetve pótolnia kell.

Évente egy alkalommal a diákok szóban felelnek. A tananyag egy-egy fejezetéhez, problémájához kapcsolódó témakört kell a többiek számára felvezetniük és segédeszközök nélkül bemutatniuk egy-egy tanórán, kb. 10 percben. A feleletre kapott jegy egyenértékű egy témazáró dolgozattal.

A félévi jegy állapotjelző. A tanév végén a korábban megszerzett valamennyi érdemjegy alapján határozzuk meg az eredményt.