CÉLOK
Arra törekszünk, hogy a diákok egy XXI. századi fiatal számára megérthető és megélhető módon ismerkedhessenek meg a jelenkori világunk szempontjából meghatározó kora újkori és felvilágosodás kori történelemmel. Ehhez elengedhetetlennek tartjuk a tanuláshoz és a további tájékozódáshoz szükséges kompetenciák fejlesztését: elsősorban a szövegértés-szövegalkotás, valamint a matematika-logika kompetenciaterületen.
A kilencedikes tananyagot a Politechnikum történelem munkacsoportja fejlesztette ki. A feldolgozásban a kerettantervvel összhangban, időrend szerint, kronologikusan haladunk.
TÉMAKÖRÖK
A korai feudalizmus; a Frank Birodalom
- A feudális társadalom;
- A keresztény egyház szerepe a korai feudalizmusban
- A középkori zsidóság
A virágzó feudalizmus sajátosságai az ezredforduló után
- A középkori város létrejötte és sajátosságai
- Mindennapok a középkorban, a középkori művelődés
A magyar nép eredete és a vándorlások kora
- A honfoglalás és államalapítás – az Árpád-kor
- A kora középkori Magyarország közigazgatása
- Az egyház szervezete; az egyház kulturális szerepe
- II. András reformjai; az Aranybulla
- A tatárjárás; az ország újjáépítése
- Magyarország sajátos jogállással és kiváltsággal rendelkező csoportjai
Az Anjou dinasztia Magyarországon
- A középkori magyar gazdaság; a városfejlődés
- A török veszély és Magyarország; Luxemburgi Zsigmond uralkodása
A Hunyadiak:
- Hunyadi János törökellenes hadjáratai
- Hunyadi Mátyás uralkodása
- A Mátyás kori Buda; a reneszánsz királyi udvar
TANULÓI TEVÉKENYSÉG
A tanórákon a tanulók továbbra is csoportban, párban, illetve önálló tevékenységi formákban sajátítják el a tananyagot. Kutatási munkát is kapnak a reformáció kapcsán.
Fejlesztési céljaink a tanórán kívüli ismeretszerzésre, valamint a forráskritikai készségek kialakítására irányulnak. E gyakorlatok legfontosabb összetevői: az értő szövegolvasás, az ábrák, képek és egyéb történeti források elemzése, a jegyzetelés, a lényegkiemelés, a figyelem megosztásának képessége és a szóbeli kifejezőkészség tökéletesítése. Az időben és térben való biztos tájékozódáshoz a Történelmi Atlasz folyamatos használata szükséges. A feladatok színvonalas megoldásának elengedhetetlen feltétele az igényes füzetvezetés és számítógép-használat.
A tanév során többször adunk olyan csoportos vagy egyéni kutatási feladatot, amely önálló adatgyűjtésre, azok feldolgozására épül. Ennek alapján a diákoknak a digitális lehetőségek segítségével elemzést vagy prezentációt kell készíteniük; utóbbit be is kell mutatniuk társaiknak. A számítógépen elkészítendő feladatokhoz digitális platformként a Microsoft Office 365 programot alkalmazzuk.
ÉRTÉKELÉS
A feladatok fontossága, súlya alapján előre tisztázzuk azok értékelési módját. Mivel a felszerelés segédeszközként meghatározza az órai munka minőségét, hiánya negatív minősítést (mínusz, kisegyes) vonhat maga után.
A sokféle – csoportos, egyéni, kiselőadás, térképhasználat, röpdolgozat stb. – feladat megoldása során szerzett pluszokat, mínuszokat, pontokat és kisjegyeket a félév végén összegezzük.
Egy-egy félévben többször íratunk kisebb számonkéréseket és legalább egyszer témazáró dolgozatot. Ezeket az ötös skálán érdemjeggyel osztályozzuk.
Ha valaki a témazáró megírásakor hiányzik, a központi pótlási időben vagy a szaktanárral egyeztetve pótolnia kell.
Évente egy alkalommal a diákok szóban felelnek. A tananyag egy-egy fejezetéhez, problémájához kapcsolódó témakört kell a többiek számára felvezetniük és segédeszközök nélkül bemutatniuk egy-egy tanórán, kb. 10 percben. A feleletre kapott jegy egyenértékű egy témazáró dolgozattal.
A félévi jegy állapotjelző. A tanév végén a korábban megszerzett valamennyi érdemjegy alapján határozzuk meg az eredményt.