Életmód modul
Közgazdasági Politechnikum Gimnázium és Szakközépiskola Jó gyakorlatok
ÉLETMÓD MODUL
Kapcsolattartó: Diósi Alojzia ügyvezető koordinátor (lulu[kukac]poli.hu) |
Célcsoport: |
A 13-18 éves korosztály |
Célok: A testkultúra (testnevelés) oktatás kiegészítése az egészségnevelés témaköreit (pl. szenvedélybetegségek, egészséges táplálkozás, szexuális kultúra, a nemi úton terjedő betegségek megelőzése, stresszoldás stb.) tartalmazó elméleti képzéssel. A jó gyakorlat egyik legfőbb célja, hogy kialakítsuk és megerősítsük tanulóinkban az egészségesebb és teljesebb élethez szükséges értékeket, attitűdöket és készségeket. A diákok a megszerzett ismeretek birtokában figyeljék és értsék meg saját mozgásukat, az ezzel kapcsolatos következtetéseiket legyenek képesek önállóan megfogalmazni. Törekedjenek tudatosabban a rendszeres és változatos testmozgásra, jó egészségi állapotuk fenntartására. Másik fő célunk, hogy tanulóink kritikusan szemléljék cselekedeteiket; tudjanak változtatni életmódjuk egy-egy helytelen, káros elemén, és a felnőtté válással párhuzamosan belső szükségletté váljon számukra az egészségtudatos magatartás. |
|
Kompetenciák: A változatos mozgásformák megismeréséhez (testkultúra oktatás) kapcsolt elméleti képzés (életmód modul) hozzásegíti a diákokat egy olyan szemléletmód és tudás kialakításához, mely képessé teszi őket az egészségtudatos életmód gyakorlására, s ezáltal sikeresebbé válnak az életpálya-építés területén is.
A képességfejlesztés fókuszai: a normakövetés, a normák ismerete, a normatudatos magatartás; a saját teljesítőképesség becslése, a követelmények eléréséhez szükséges kompetenciák, tudások ismerete, az önkontroll igénye; a kudarctűrés, a próbálkozási hajlandóság, a kitartás, a küzdőképesség. Alkalmazkodás a körülményekhez és/vagy a partnerekhez való igazodás következményeinek felismerése adott helyzetben. Szolidaritás, segítőkészség, együttműködési készség, csoporttudat; a saját szükségletek és igények kielégítésének késleltetni tudása, tolerancia.
|
|
Tartalom: 1999 szeptemberétől az iskolában hat évfolyamos képzés is indult, továbbá a 2006-2007-es tanévtől a 9. évfolyamon bevezettük a nyelvi előkészítő évet. Azóta az életmód program a hét évfolyamos képzésben a 8-9. évfolyamon évi 6-6 órában, az öt évfolyamos képzésben pedig a 9. évfolyamon évi 9 órában jelenik meg, továbbá egyéb elemekkel is kiegészült (pl. a 10. évfolyamon 1-1 tanórán nőgyógyász, illetve urológus szakember beszélget a diákokkal). A 12. évfolyam diákjai pedig egy negyedévi bontásban többféle tevékenységtípust tartalmazó (testkultúra) fakultációs rendszerben választhatnak egy 11 órás életmód blokkot. |