Budapest az élő város – természettudományos szemmel projekt programterve
A projekt során a diákok heterogén csoportokban három napig az általuk választott program keretében megfigyeléseket, méréseket, vizsgálatokat végeznek és interjúkat készítenek.
6 óra az előkészítő munka
A bevezető foglalkozásokon a digitális tananyag segítségével, tanári útmutatással, interaktív feladatokkal önállóan megismerkednek a diákok az egyes foglalkozások tartalmával.
Az előkészítő munka végén, a diákok egy rövid érdeklődést felkeltő leírás és a program címe alapján kiválasztják a számukra legérdekesebb foglalkozást.
A digitális tananyag elérhetősége: Település Ökológiai projekt
20 óra terepi munka
1. témakör: A rehabilitált iparterületektől a működő iparterületekig
A témakör foglalkozása során a város olyan területeire látogatnak el a diákok, melyek a barna övezetbe tartozó rehabilitált ipartelep újrahasznosítására mutatnak példát.
2. témakör: Házak, utcák, terek
A témakör foglalkozásai során térben az iskola közvetlen környezetét jelentő 9. kerületi lakóövezettől indulva haladnak a várost átmetsző vonalon a külső övezetek felé. A vizsgálati helyszínek különféle lakókörnyezeteket jelenítenek meg, időben az 1900-as évek elejétől a 21. századi jelenünkön át a jövő perspektíváit is átfogva.
3. témakör : Városökológiai kutatások az Ördögárok mentén
A témakör foglalkozása során a diákok változatos feladatokon keresztül megismerik és feltérképezik Budapest legfontosabb városszerkezeti öveit egy előre kijelölt útvonal mentén a belvárosi területektől a zöldövezetig, különös tekintettel a természeti környezet és az ember kapcsolatára. A belső munkahely- és lakóövtől indulva a város „zöld szigetein” (pl. Gellért-hegy) keresztül jutnak el a külső munkahely- és lakóövig, továbbá a Budai-hegység zöldövezeti zónájába.
4. témakör: Kint is vagyok bent is vagyok – Zöld területek környezetünkben
A témakör foglalkozása során a diákok megismerik a városi parkok történetét, szerepét a városi klíma alakításában, jelentőségét az élővilág számára. Példákat látnak arra, hogy mennyire más életteret biztosít az élőlények számára egy természetes és a mesterséges zöld terület. Betekintést kapnak a diákok az ember környezetromboló hatásaiba is.
5. témakör: A szürke Dunától a kék Dunáig
A témakör foglalkozása során a diákok a város és a Duna kapcsolata a fő kutatási irány. Előadásokat hallgatnak az MTA ÖK Duna-kutató Intézetében, a Széchényi-fürdőben. Információkat gyűjtenek a gyógyvizek összetételéről, szerepéről a lakosság életében. A város felszíni vizeiből gyűjtött mintákat iskolánk laborjában vizsgálják.
2 óra a felkészülés a prezentációra és 2 óra a prezentáció.
A projekt végén a csoportok beszámolnak a munkájukról. A tudományos előadások mellett saját benyomásaikat is elmondják.