Poli




Tolerancia Nap >> 2018. április 27. (péntek)

A Tolerancia nap programjának célja az előítéletes és a sztereotip gondolkodás mérséklése, a „másságok”, a hátrányos helyzetűek, a kisebbségek megismerése, a róluk való párbeszéd, illetve az elfogadottságuk növelése. Idén néhány programot a 1968-as eseményeknek szentelünk – tekintettel az 50 éves évfordulóra. Mindezt tartalmas beszélgetések, egy-egy társadalmi problémát több látószögből megvilágító foglalkozások, előadások keretében próbáljuk elérni.

A programok 9:15-13:15 között zömében meghívott előadók közreműködésével zajlanak.

Tolerancia nap:

  • érkezés: 09:00
  • nap vége: 13:15

Program:

  • 09:15-10:45 – 1. sáv
  • 11:00-12:30 – 2. sáv
  • 12:45 – 13:15 – osztályidő, Tolerancia nap lezárása
  • 13:15-től – ebéd

További információ a szervezőktől:

  • Surányi Anna (sanna@poli.hu)
  • Melles Éva (meva@poli.hu)

I. sáv 9:15-10:45

1. Köztünk élő muszlimok _ séta Budapesten >>külső helyszíni program

Miben hisz másfél milliárd ember világszerte? Hogyan gyakorolják a vallásukat Budapesten a muszlimok? Utánajárunk az iszlám mindennapoknak is: honnan öltözködnek és hogyan ismerkednek a magyar muszlim nők, és hová járnak a gyerekek iskolába? Milyen munkát végeznek a férfiak, és hogyan tartják el belőle a családjukat, esetleg más kontinenseken élő rokonaikat?

A sétát vezeti: dr. Kármán Marianna afrikanista, iszlámkutató

2. Adománytaxi_9ny-12. évfolyam számára

A másfél órás interaktív foglalkozás során a diákok a vitakultúrát gyakorolva fejthetik ki véleményüket a társadalmi felelősségvállalás témakörében, majd egy szerepjáték segítségével térképezhetik fel a mélyszegénységben élő kistelepülések társadalmát, reflektálva az ott élők mindennapjaira.

A foglalkozást vezeti: Horn Tamás – Adománytaxi Alapítvány

3. Van KÖZöd? _ workshop a közérdekű adatokról_9ny-12. évfolyam számára

Ha mostanában folyamatosan azt hallod, hogy mennyibe kerül az új stadion, hogy sajnos megint nem újítják föl a szomszéd utcát, hogy a magyar válogatott megint kikapott, de ezekre csak megvonod a vállad, és azt kérdezed, mi közöm ehhez, akkor figyi!

A foglalkozást vezeti: Becker András, atlatszo.hu

4. A prostitúció hatásai

A foglalkozás résztvevői megismerkedhetnek a prostitúció problémájával és annak társadalmi hatásaival. Lesz szó a prostitúció magyarországi helyzetéről és az erre született válaszokról. A résztvevők véleményeinek is nagy teret ad majd a foglalkozás.

A foglalkozást vezeti: Vidák Panni (Patent Egyesület)

5. Csodaműhely

2012 szeptemberében indult el Csobánkán a roma gyerekeket a tanulásban segítő csoport, mely a CSObánkai tanoDA nevet kapta. Az interaktív, játékos foglalkozás során a diákok megismerkedhetnek tanodánk és egyesületünk működésével és tanodás diákjaink mindennapjaival.

A foglalkozást vezetik: Bakó Boglárka és Horlai Sára, Csodaműhely Egyesület

6. Uccu_roma identitás_7-9ny. évfolyam számára

A foglalkozás célja a roma társadalom sokszínűségének bemutatása, a cigánysággal kapcsolatos sztereotip és általános gondolkodás és véleményalkotás megváltoztatása.

A foglakozást vezeti: Pocsai Bettina (Uccu Roma Informális Oktatási Alapítvány)

7. „Itt is ott is élet”

A Társaság a Szabadságjogokért és Thury Lili vizuális művész által kifejlesztett interaktív játék során fogyatékkal élő karakterek bőrébe bújva szerezhetnek a résztvevők tapasztalatot egy másik élet nehézségeiről és kihívásairól – ami persze sok mindent elárul a sajátjukról is.

A foglalkozást vezetik: Jovánovics Eszter és Tóth Anita (TASZ)

8. A Város Mindenkié_hajléktalan érdekvédelmi csoport_8-12. évfolyam számára

Első kézből a hajléktalanságról. Interaktív előadás a hajléktalanság témájában. Első felében beszélgetés, információátadás a témában, a második felében pedig a diákok átérezhetik a hajléktalanok helyzetét egy szituációs játék során.

A foglalkozást vezeti: Balog Gyula (Menhely Alapítvány)

9. Haver _zsidó identitás

Ki zsidó, és mi a zsidó identitás: Vallás? Nép? Kultúra? Sorsközösség? Mi van, ha valakinek egyik sem? És ki határozza meg egyáltalán mi az, hogy zsidó? A Haver Alapítvány zsidó identitás foglalkozása. Beszélgetés, játék és vita zsidóságról, identitásról és arról, ami még a fenti témák kapcsán felmerül.

A foglalkozást vezetik: a Haver alapítvány önkéntesei

10. Kultfőzés_7-9. évfolyam számára

Marokkói fűszeres lencse és török spenótos-kecskesajtos tepsibörek.

A foglalkozást vezetik: Baloo és Sáfrán Kati

11. Közös halmaz_9ny-10. évfolyam számára

A Közös Halmaz Alapítvány célja, hogy végre szóba álljon egymással magyar és magyar. Azt mondják, ehhez az kell, hogy a XX. századi történelmi traumákat tényleg nekiálljunk feldolgozni. Kérdéseink: „ki a magyar?”, „mit jelent ma magyarnak lenni?”, „magyar volt-e egyáltalán Széchenyi István?”, magyar-e a „Túró Rudit legelgető pesszimista szürkemarha?”, „magyar-e a fájdalom, amit Trianon okozott?”, „és Te, mitől vagy magyar?”

A foglalkozást vezetik: Kiss Kata és Varga Sára (Közös Halmaz Alapítvány)

12. Menekültek_10-12. évfolyam számára

Hazánkban élő bevándorlók társadalmi integrációja, bevándorlással kapcsolatos információk, migráció fogalmának tisztázása, felmerülő kérdések megvitatása, filmvetítés, beszélgetés és tapasztalatcsere.

A foglalkozást vezetik: Gajdos Beáta, Lakatos Zsombor, Katona Noémi, Aradi Eszter (Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület)

13. Bibliodráma

Dráma, színház, történetek, játék, Biblia.

A foglalkozást vezeti: Fritz Zsuzsa (Bálint Ház és Szarvasi Nemzetközi Zsidó Ifjúsági Tábor)

14. Tanzánia_önkénteskedés egy árvaházban

Föl lehet-e készülni a kultúrsokkra? (Miért) jó önkénteskedni? Miért akarnak tanzániai árvák franciául tanulni?

A foglalkozást vezeti: Surányi Anna és Villányi-Kollár Regina

15. Lamantin_kulturális szimuláció

Kultúrák közötti kommunikáció, kultúrák közötti tanulás. Milyen érzés belecsöppenni egy másik kultúra mindennapjaiba? A kortársak segítségével játékos formában próbálhatod ki megfigyelő- és következtető képességedet, vagy hogy mennyire vagy nyitott.

A foglalkozást vezetik: a Politechnikum kortárs mediátorai

16. Cyberbullying _7-9ny. évfolyam számára

A foglalkozás célja, hogy a diákok ismerjék és felismerjék azokat a helyzeteket és szituációkat, amelyek megoldásához felnőtt segítéségre van szükség, illetve megismerjék a lelkisegély-szolgáltatásunkat. Az óra második felében az online világ, cyberbullying témakörével foglalkozunk, és a közösségen belül a cyberbullying megelőzésével és kezelésével.

A foglalkozást vezetik: a Kék Vonal Iskolai Trénerei

17. Melegség és megismerés

Beszélgetés, vita a melegségről. Interaktív érzékenyítő gyakorlatok.

Közreműködnek a Labrisz Leszbikus Egyesület és Szimpozion Egyesület

18. Medence

A környezettudatos designnal, ezen belül reklámmolinók újrahasznosításával foglalkozó cég bemutatása, a recycling mellett az upcycling ismertetése. A reklámmolinó feldolgozásának útja, műhelylátogatás.

A foglalkozást vezeti: Medence csoport

19. Turn Me On-Kapcsolódj be!_7-8. évfolyam számára

A pornó hatása a szexualitásra. Tényleg csak fantázia? Beszélgetés, vita.

A foglalkozást vezetik: Halász Sári, Kardos Bogi (Patent Egyesület)

20. Élet a határon

A foglalkozás olyan népcsoportokról szól, amelyek területe államhatárokkal kettéválasztott, emiatt a kisebbségi lét még speciálisabbá válik. Képek és történetek indiai, thai és namib példákon keresztül.

A foglalkozást vezeti: Barta Géza (ELTE)

21. Egyesek-önkéntesség külföldön, EVS_angol nyelvű program (B2 szint)

Önkéntes programjainkon keresztül mutatjuk be a szervezet munkáját és kapcsolódását a toleranciához mint érték. Ennek érdekében, 3 EVS önkéntesünket bevonva tartunk 90 perces foglalkozást és prezentációt. (Játékos ismerkedés, Living library az Egyesület önkénteseivel, prezentáció a nemzetközi önkéntes táborokról itthon és külföldön.

A foglalkozást vezetik: Bécser Vera, Abonyi Dávid, Hanna Holm, Manon Derhi, Petra Nylund – (Egyesek Ifjúsági Egyesület)

 

II. sáv 11:00-12:30

22. Fair Play Football bajnokság>>sport program

Egy fair play mérkőzés 3 félidőből áll: az első félidőben a két csapat megegyezik a szabályokról, a második félidőben zajlik maga a meccs, a harmadik félidőben pedig közösen elemzik ki a játékot, és egyeznek meg arról, hogy melyik csapatnak hány fair play pont jár. Bíró és síp helyett képzett mediátorok adnak lehetőséget a csapatoknak a szabályok közös alakítására, az együtt hozott döntések és a kölcsönös felelősség vállalására, akik így egymás új arcát ismerik meg, oldott hangulatban, konfliktusok helyett közös élmények mentén kerülhetnek közelebb egymáshoz.

A foglalkozást vezetik: az Oltalom Sportegyesület

23. Centropa

A foglalkozás során zsidó családtörténetekkel, családi legendáriumokkal, családfákkal és huszadik századi sorsokkal fogunk foglalkozni. Lesznek kiscsoportos feladatok egy-egy családtörténethez kapcsolódva, valamint megtekintünk pár rövid multimédia filmet is

A foglalkozást vezeti: Kenesei Marcell – Centropa Alapítány

24. A tengeri frontvonal – Európa titkos háborúja_9ny-12. évfolyam számára

Tízezrek menekülnek a Líbiában tomboló káoszból a tengeren Olaszország irányába. Az embercsempészek gumicsónakjaiba zsúfolt embereket a tengeri viharokon túl fegyveresek is fenyegetnek. Mit tehet egy csapat idealista fiatal, akik kihajóznak Afrikához, hogy felvegyék a harcot?

A beszélgetést vezeti: Földes András (Index)

25. Magyar sajtófotó kiállítás_Capa központ>>külső helyszíni program

A sajtófotó-kiállítások harminchatodik éve tárják elénk az előző év legemlékezetesebb, leglátványosabb, legfontosabb pillanatait, azért, hogy emlékeztessenek, meg azért is, hogy egy kicsivel többet tudhassunk arról, milyen a körülöttünk lévő világ. Fotókiállítás reflektálva az aktuális politikai és közéleti eseményekre.

26. Fedél nélkül

Felovasás (írások, versek) és beszélgetés közvetlen a Fedél Nélkül szerzőitől. A Fedél Nélkül című újság Magyarországon megjelenő, hajléktalanok által írt, szerkesztett és terjesztett „utcalap”.

27. Afrika másként

Afrikában az élet… címmel vetített képes előadás egy tipikus Nyugat-Afrikai ország hétköznapjairól különös tekintettel az oktatás helyzetére. Ezzel együtt az Afrika Másként Alapítvány tevékenységének bemutatása a bamakói Sanfil nyomornegyedben. Rengeteg képpel és vitaindító gondolatokkal teli előadás után beszélgetés a résztvevőkkel Afrika problémáiról és arról, hogy van-e közünk mindehhez.

A foglakozást vezeti: Morris Andrea (Afrika Másként Alapítvány Kuratórium elnöke)

28. Mi a gyűlölet-bűncselekmény?

Hogyan lehet az előítéletekből népirtás? Mik azok a védett kisebbségek? Mit jelent pontosan a közösség tagja ellen elkövetett bűncselekmény, hogyan ismerjük fel, mit kell tennünk, miért olyan fontos, hogy tudjunk róla? Szervezetünk egyik legfontosabb kampányát érzékenyítő drámajátékokkal, kiscsoportos feladatokkal, kisfilmmel, esetelemzésekkel dolgozzuk fel. Célunk, hogy minél többen legyenek tisztában ennek a speciális bűncselekménynek a hátterével, képesek legyenek felismerni azt és ezáltal hozzájárulni a megelőzéséhez.

A foglalkozást vezeti: Landy Annamária, Droppa Mihály (Amnesty International Magyarország)

29. 1968_történelem tagozatosoknak különösen ajánlott

Rendhagyó történelemóra: prágai tavasz, diáklázadások, szexuális forradalom, tüntetések, hippik, Vietnám. 1968 Franciaországban, Németországban, Amerikában, és Csehszlovákiában

A foglalkozást vezeti: Klaniczay Gábor (történész, CEU)

30. Holokauszt Emlékközpont_16 év feletti korosztály számára>>külső helyszíni program

A Holokauszt Emlékközpont állandó kiállítása az egyik legmodernebb és leginteraktívabb kiállítás, amelyet ma magyar múzeumokban látni lehet. Jelentős multimédia tartalommal, érintőképernyős számítógépek segítségével, eredeti dokumentumok és tárgyak bemutatásával, valódi családi és személyes történeteken át mutatja be a magyarországi holokauszt történetét.

31. Cigánylabirintius

A cigánylabirintus egy olyan interaktív játék, ahol a résztvevők írják a történetet, belehelyezkednek és döntenek egy 18 éves fiú életéről. Minden döntésről vitatkozunk és szavazunk, mert minden döntés meghatározza az életünk folytatását…

A foglalkozást vezeti: Lukács Lea
 

33. Interaktív gettóséta_10-12. évfolyam számára>>külső helyszíni program

Egy 60 perces interaktív séta alatt megismerkedhetsz a 7. kerület ismert és kevésbé ismert zugaival, melyek a második világháború alatti embermentés emlékét tartják fenn. A foglalkozás alatt háttér-információkkal gazdagodhatsz a huszadik század történelméről, azon belül is főleg a második világháború eseményeiről, illetve az embermentés bonyolult folyamatáról.

A sétát vezeti: Surányi Ráhel (PhD hallgató)

34. Hastánc

Rövid bemutatás után, egy kis kostoló a hastáncból; alapmozdulatok és kombináció megtanításával

A foglalkozást vezetik: Sarkadi Eszter Mirka

35. Utcajogász

Az Utcajogász Egyesület a hajléktalan és lakhatási szegénységben élő emberek jogainak és érdekeinek érvényesítéséért dolgozik A Város Mindenkié csoporttal együttműködésben egy igazságosabb és befogadóbb társadalomért. Beszélgetés és filmvetítés az egyesület munkájáról.

A foglalkozást vezeti: Dr. Dietz Henrietta (Utcajogász Egyesület)
 

8. A Város Mindenkié_hajléktalan érdekvédelmi csoport_8-12. évfolyam számára

Első kézből a hajléktalanságról. Interaktív előadás a hajléktalanság témájában. Első felében beszélgetés, információátadás a témában, a második felében pedig a diákok átérezhetik a hajléktalanok helyzetét egy szituációs játék során.

A foglalkozást vezeti: Balog Gyula (Menhely Alapítvány)

12. Menekültek_10-12. évfolyam számára

Hazánkban élő bevándorlók társadalmi integrációja, bevándorlással kapcsolatos információk, migráció fogalmának tisztázása, felmerülő kérdések megvitatása, filmvetítés, beszélgetés és tapasztalatcsere.

A foglalkozást vezetik: Gajdos Beáta, Lakatos Zsombor, Katona Noémi, Aradi Eszter (Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület)

16. Cyberbullying _9-12. évfolyam számára

A foglalkozás célja, hogy a diákok ismerjék és felismerjék azokat a helyzeteket és szituációkat, amelyek megoldásához felnőtt segítéségre van szükség, illetve megismerjék a lelkisegély-szolgáltatásunkat. Az óra második felében az online világ, cyberbullying témakörével foglalkozunk, és a közösségen belül a cyberbullying megelőzésével és kezelésével.

A foglalkozást vezetik: a Kék Vonal Iskolai Trénerei

17. Melegség és megismerés

Beszélgetés, vita a melegségről. Interaktív érzékenyítő gyakorlatok.

Közreműködnek a Labrisz Leszbikus Egyesület és Szimpozion Egyesület

19. Turn Me On-Kapcsolódj be!_9ny-9. évfolyam számára

A pornó hatása a szexualitásra. Tényleg csak fantázia? Beszélgetés, vita

A foglalkozást vezetik: Halász Sári, Kardos Bogi (Patent Egyesület)

21. Egyesek-önkéntesség külföldön, EVS_angol nyelvű program (B2 szint)

Önkéntes programjainkon keresztül mutatjuk be a szervezet munkáját és kapcsolódását a toleranciához mint érték. Ennek érdekében, 3 EVS önkéntesünket bevonva tartunk 90 perces foglalkozást és prezentációt. (Játékos ismerkedés, Living library az egyesület önkénteseivel, prezentáció a nemzetközi önkéntes táborokról itthon és külföldön.

A foglalkozást vezetik: Bécser Vera, Abonyi Dávid, Hanna Holm, Manon Derhi, Petra Nylund – (Egyesek Ifjúsági Egyesület)

Tájékoztatjuk, hogy a megfelelő működés érdekében a honlap sütiket használ. A sütik útján végzett adatkezelésről bővebben itt tájékozódhat: Adatkezelési Szabályzat

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás