Az Iskolatanács 2009. december 15-i ülése
EMLÉKEZTETŐ
az Iskolatanács 2009. december 15-i üléséről
Jelen voltak:
Osztály |
Diákok |
Szülők |
L-ME |
– |
– |
NOVA |
– |
– |
HaRibó |
– |
– |
MannA |
– |
Dede Katalin |
Fibonacci |
Fekete Mátyás |
Philipp Tibor |
Hoppá |
– |
– |
ZOÉ |
– |
Szöllősi Adrienn |
CLASS |
– |
Dr. Márton István |
NEON |
– |
Halmos Júlia |
Poligon |
– |
– |
ADSL |
– |
Holly Tünde |
Színe-JáVa |
– |
Farkas Éva |
TiBor |
– |
Bartokné S. Tóth Krisztina |
GamMa |
Csákány Dorottya |
– |
Non-stop |
Pintér Kristóf |
– |
ALL-GO |
Roder András |
– |
euFóriA |
– |
– |
PoliFoM |
– |
|
PoliFITtech |
– |
|
WeKing |
– |
|
Tanerők |
Fekete Ádám, Jakab Judit, Kalina Yvette, Szász Kata |
|
Vendégek: |
Máthé Lőrinc (Hoppá) és a Magyar Televízió Fogadóóra c. műsorának stábja |
Napirend:
1. A javítás új rendszerének a tapasztalatai. Hogyan vált be, milyenek az első benyomások?
2. A tutoriális rendszer szerveződésének tapasztalatai.
3. Az én iskolám c. pályázat bemutatása.
4. Egyebek
Napirend előtt – tehát még az ülést megelőzően – a televíziós Fogadóóra c. műsor forgatócsoportja interjúkat készített néhány IT-taggal arról, hogy milyen a szülő–diák–tanár együttműködés a Politechnikumban.
Öt órakor megállapíthattuk, hogy a napirendi pontok a diákságot a legkevésbé sem érdeklik, hiszen egy képviselőjük sem volt jelen. (Fekete Mátyást és Máthé Lőrincet a filmes stáb foglalta le, és biztos néhányakat a betegség tartott távol. [Jobbulást!]) A létszám némileg nőtt, fél hatig ugyanis négy delegált és egy vendég is csatlakozott a szülők és tanárok beszélgetéséhez.
A tapasztalt jelenség óhatatlanul is felvet egy sor kérdést: Vajon hogyan vélekednek a tanulók az iskolai képviseleti demokrácia működéséről, a felelősségről? Vajon az osztályokban milyen szerep jut az IT-tagoknak, megtörténik-e az osztályidőkön a képviselők beszámoltatása az IT-ülésekről? Megteremtik-e az osztályfőnökök annak lehetőségét, hogy az osztály tagjai delegáltjukon keresztül értesüljenek a legfőbb döntéshozó testület munkájáról, vitáiról, döntéseiről? Mindez hogyan valósulhat meg olyan osztályok esetében, amelyeknek egyáltalán nincs képviselőjük, vagy soha nem vett még részt IT-ülésen?
1. Az új javítási rendszer értékelését Ádám azzal nyitotta meg, hogy ismertette a régit, majd a változásokat. A hozzászólások rávilágítottak, hogy vannak, akik elégedetlenek az új szisztémával (pl. Non-stop), és van olyan osztály, ahol a többség belátta a változtatás jogosságát (pl. GamMa). A tanári oldalról elhangzott, hogy a kevesebb „vizsgázó” érzékelhetően jobb eredményt ért el, mint korábban. Ellenben a tanári leterheltség nem csökkent számottevően, mert bár kevesebb dolgozatot kellett kijavítani, de a korábbi vizsganapok helyett most tanórákat kell tartani, és a javítók igénye alapján többféle feladatsort kell összeállítani.
Mivel csak két tárgyból lehet javítani, a „vizsgát” választók csak a leggyengébb eredményt akarják korrigálni, az elfogadható osztályzatot már nem tudják/akarják még jobbá változtatni.
A 10. évfolyamosok a legelégedetlenebbek, hogy megszűnt az általános javítási lehetőségük. Vannak olyan vélemények is, hogy ezzel „csorbult az iskola szelleme”.
2. A tutoriális rendszer aktuális szakaszáról Yvette számolt be. Sajátos arányok tapasztalhatók a rendszer részvevői között: a több mint húsz tutor segítségét eddig hivatalosan mindössze hét tutorálandó igényli. (A szabadon maradó tutorokat szívesen alkalmazná ki a IX. kerületi tanoda. Ám lehet, hogy inkább a Politechnikumon belül kellene hasznosítani a felajánlásaikat.)
Talán az riasztja el a támogatásra szorulókat a segítségkéréstől, hogy néhány mondatos pályázatot kell írniuk. De ez elkerülhetetlen, hiszen az eredményesség érdekében meg kell tudniuk fogalmazni a gondjukat és azt, hogy konkrétan miben kérnek istápolást. (Az utóbbi időben alakult néhány „tanulópár” – megkerülve a „hivatalos utat”.)
A passzivitás okai között még elhangzott, hogy többen szégyennek élik meg a segítségkérést, illetve bizalmatlanok egy diák tanítási képességeit illetően.
Érzékelhető volt továbbá, hogy nem mindenki tájékozott egyformán a tutori segítség lényegéről – a honlapon, a Poligráfban olvasható és az osztályfőnököktől származó információk ellenére.
A segítségnyújtás kapcsán fogalmazódott meg az a javaslat, hogy a sokat hiányzók vagy lemaradók pótlását segítené (és egyben a tutorok munkáját is megkönnyítené), ha elérhetők lennének a honlapon a tanári óravázlatok.
Egy másik ötlet szerint hasznos lehetne, ha a tutorok fényképe kikerülne az iskola folyosójára – megkönnyítve ezzel az azonosításukat, felismerhetőségüket.
Javaslatként hangzott el, hogy ha egy tutor úgy ítéli, hogy az általa tutorált diák sokat fejlődött a közös tanulás során, neki külön javítási lehetőséget kellene kapnia a bizonyításhoz.
3. Kata röviden tájékoztatta a jelenlévőket „Az én életem – és iskolám” pályázatról, melyen irodalmi pályaművel, filmmel és fotóval lehetett indulni. A Politechnikum polgársága hét filmalkotással pályázott (Márton Alex: Önmagad lehetsz, Anda Csoncsi Tamás–Szöllősy Zoltán: Ez olyan, mint egy iskola, csak jobb, Anda Csoncsi Tamás–Molnár Péter Miklós: Az én Polim, Krizsán Lili: Az én szememben, Szöllősy Zoltán–Anda Csoncsi Tamás: Egy átlagos napom a Poliban, Videoszakkör: De hisz ez is csak olyan, mint…), amelyek megnézhetők az iskolai honlapon és YouTube-on is. Köszönjük az alkotóknak az „egyperceseiket” és gratulálunk a munkájukhoz.
4. Az adventi IT-ülés kulináris finomságok bekebelezésével folytatódott, és még most is tart, hacsak el nem fogyott a készlet.
Jövőre február 2-án lesz IT-ülés, amikor megtudhatjuk, hogy közeleg-e a tavasz, vagy folytatódik a tél, hiszen akkor jön ki a meteorológus medve a barlangjából, és von le messzemenő következtetéseket a látható vagy láthatatlan árnyékából.
2009. december 16.
Jakab Judit, jegyző