Poli


Az alkotás öröme, Író-olvasó Önképző – program

emethez_harmas

Az összesen 70 órás program az irodalom iránt különösen érdeklődő, tehetségígéretnek tekinthető gyerekek többoldalú fejlesztésére irányul. Az 55 órás tehetségműhely keretében irodalmi művek olvasása, megbeszélése, elemzése, színházi és múzeumi élmények feldolgozása, valamint saját művek létrehozása történik. A program részét képezi egy 15 órás, háromnapos alkotótábor, és egy kiadvány készítése az itt készült művekből.

Komplex tehetségazonosító, tehetséggondozó program, amelynek fő célja az önismeret és az önkifejezés fejlesztése szépirodalmi alkotásokon keresztül.

A program során alkalmazott módszerek:

  • csoportos foglalkozás
  • több foglalkozást átfogó projekt
  • vizualizáció
  • beszélgetés
  • vita
  • kreatív olvasás/hallgatás
  • kreatív írás
  • átírás
  • vizuális rendezők használata
  • drámajáték
  • asszociációs és egyéb játékok stb.

A program tartalma:

A nyelvészeti készségterületekhez kapcsolódó: elméleti ismeretek és kreatívírás-gyakorlatok, technikák, ötletek megbeszélése és alkalmazása; ismert írók novelláinak olvasása közösen és megbeszélése a klasszikus elemzési szempontok szerint.

Az interperszonális készségterülethez kapcsolódó: a résztvevők saját műveinek felolvasása, megbeszélése, kritikája, látott színpadi mű közös feldolgozása, illetve meghívott írók alkotói tapasztalatainak megismerése a velük való eszmecsere során.

Az intraperszonális készségterülethez kapcsolódó: az alkotás belső folyamatának megismerése és átélése; a valóság tárgyaival, jelenségeivel kapcsolatos emocionális és intellektuális viszonyok gondolatokban való tükröződései, verbalizálása, írásbeli rögzítése.

A pályázati kiírásban megjelölt cél a tehetséggondozó programok támogatása a köznevelési intézményekben. Ehhez kapcsolódik 3 tehetségterületet érintő komplex tehetséggondozó programunk, melyben az önismeret, kommunikációs készség, együttműködés, véleményalkotás és -elfogadás, problémamegoldó képesség, alkotómunka, asszociációs, analógiás és metaforikus gondolkodás, megfigyelés, tervezés, rendszerezés, elemzés, értékelés, fantázia, kreativitás, fogalmazási készség, szókincs fejlesztése zajlik.

 

FEJLESZTÉSI CÉLOK

– fejlődik önismeretük, metaforikus gondolkodásuk, kreativitásuk, fogalmazási készségük;

– megismerkednek az alapvető kreatívírás-technikákkal, a tananyagon kívüli irodalmi alkotásokkal, alkotókkal, az irodalmi mű születésének lépéseivel, technikáival és írói módszerekkel;

– jártasságot szereznek a műelemzésben és -kritikában, az irodalmiszöveg-alkotásban.

A programot a legjobb művekből és elemző-bíráló írásokból összeállított, illusztrált kiadvány elkészítése zárja.

A program részét képezi két múzeum- és egy színházlátogatás, valamint a látottak közös feldolgozása.

 

TEHETSÉGAZONOSÍTÁS, célcsoport

   A tehetségazonosítás során nem a jövő íróit és költőit keressük, hanem azokat a tehetségígéreteket, akik belső világukat és élményeiket a verbalitáson keresztül képesek kifejezni egy olyan korban, amely elsősorban a vizualitásra épít.

A következő teszteket használtuk a tehetségazonosításra:

 

A célcsoport tervezett létszáma 12 fő, életkora 14 és 18 év között van. A tehetségazonosítás során olyan diákok jelentkezésére számítunk, akik már próbálkoztak írással, esetleg szaktanáruk szerint kiemelkedő íráskészséggel rendelkeznek, nyitottak a különböző művészeti ágakra, és önkifejezésüket könnyebben valósítják meg egy-egy művészeti alkotáson keresztül.

Tehetségtípusuk szerint elsősorban kreatív és autonóm tehetségek bevonását tervezzük, de törekszünk rejtőzködő tehetségek bevonására is, olyan környezetet teremtve számukra, amelyben problémamegoldó képességeik és kreativitásuk fejlődhetnek.

 

KIEGÉSZÍTŐ TEVÉKENYSÉG

Az önképzőköri munka méltó lezárása egy háromnapos alkotótábor. A résztvevők itt sűrítve és tudatosítva átélhetik mindazt, amivel a heti összejöveteleken már találkoztak: közös élményeket, kötetlen beszélgetéseket, az alkotás örömét, vagyis az igaz műhelymunkát, ráadásul szorító időkorlátok nélkül. Az együtt töltött idő segít megélni az egymásra utaltság és az a bizalom fontosságát, még inkább képessé teszi a diákokat a hallgatásra épp úgy, mint az őszinte beszédre, a bírálat korrekt megfogalmazására ugyanúgy, mint a kritika elfogadására. A szabadidős programok beiktatása oldja a megfelelési kényszert, és még közelebb hozza egymáshoz a csoport tagjait. Mindennek szellemi-intellektuális hátterét a magyar irodalom egyik legfontosabb emlékhelye, Balatonszárszó adja. A József Attila Múzeum új, interaktív kiállítása jó alapozás a közös gondolkodáshoz, a Balaton közelsége pedig – a nagyvárosi nyüzsgéshez szokott fiatalok számára – az elmélyedéshez, a meditatív gondolkodáshoz.

 

Foglalkozásokat vezető SZAKEMBEREK:

Hargitai Beáta magyar nyelv és irodalom szakos tanár, 13 éve tanít művészetismeretet és kommunikációt a Közgazdasági Politechnikumban. Korábban is vezetett irodalmi szakköröket, foglalkozott tehetséggondozással, és mint NILD terapeuta, SNI tehetségek fejlesztésével.

Földesné Hartmann Ibolya magyar nyelv és irodalom, média szakos tanár. 15 éve tanít a Közgazdasági Politechnikumban, ahol részt vett az iskolai tehetségprogram. A komplex irodalmi nevelés részeként rendszeresen szervez múzeum- és színházlátogatásokat. Ebben a tanévben drámapedagógiai képzésen vesz részt.

Önkéntes közreműködő:

Molnár Dávid Márk az ELTE BTK hallgatója, az iskola korábbi irodalmi szakkörének alapító tagja, 2012-ben érettségizett. Írói tehetségét egy novellaírói pályázaton Márton László különdíjával jutalmazták. Most is tagja az iskola felnőtt színjátszó csoportjának.

 

Meghívott előadók

A Szépírók Társasága vagy a Fiatal Írók Szövetsége szervezésében kívánunk kortárs írókkal találkozni. Mindkét szervezet fontosnak tartja a fiatalokkal való kapcsolattartást, mi pedig az „élő” írókkal való találkozást. A találkozó előtt megismerkedünk műveikkel is.

 

TÁRGYI ESZKÖZÖK

A résztvevők igényeinek megfelelő tabletek, amin a gyerekek dolgozhatnak mind otthon, mind a háromnapos táborban.

Létrehozunk egy olyan digitális felületet, amelyen a szakkör tagjai feltölthetik írásaikat, így a laptop segítségével folyamatosan tudják követni egymás munkáit is.

Oldalunk használatához cookie-k szükségesek. Az Uniós törvények értelmében kérem, engedélyezze a cookie-k használatát, vagy zárja be az oldalt. További információk

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal cookie-kat használ. A cookie-kat letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Engedélyezem" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a cookie-k használatát.

Bezár