Meghívott szakértő – Daniela Fröhlich
Daniela Fröhlich, a bécsi Bundesgymnasium und Realgymnasium GRG21 – F21 iskola tanára, képzett iskolai mediátor és kortárs mediációs coach három napot töltött az iskolánkban, hogy workshopot tartson nekünk az iskolájában működő kortárs mediációs képzésről és az iskolai konfliktusok kezeléséről.
Az első napon a téma a konfliktuskezelés volt 15 résztvevővel. Megbeszéltük az iskolai konfliktusok jellemzőit, fajtáit, okait. Átfogó képet kaptunk a konfliktusok összetevőiről és a kiváltó okokról és hogy miért elkerülhetetlen a konfliktus az iskolában. Megbeszéltük, hogy mikor, melyik stádiumban milyen kezelési módjai és lehetséges kimenetei lehetnek a konfliktusos helyzeteknek. A részt vevő kollégák (szaktanárok, gyógypedagógusok, iskolapszichológus és a gyermekvédelmi felelős) nagyon sok hasznos információt és gyakorlati tanácsot kaptak, és a menet közben felmerülő kérdéseket is meg tudtuk beszélni. A workshop angol nyelven folyt, és bár a különböző szintű nyelvtudás okozott néha zavart, de Daniela is és a kollégák is nagyon segítőkészek, türelmesek voltak.
A második napon a kortárs mediációról és a kortárssegítésről esett szó egy újabb workshopon. Jelen voltak a mentál team tagjai és szaktanárok (16 fő). Az elméleti ismereteken túl olyan fontos információkat osztott meg velünk Daniela, ami nagyban segíti iskolájukban a program sikeres működését, és reményeink szerint nálunk is sikerre vezet majd. Beszéltünk arról, milyen hatással van az iskola életére a program működése, és milyen jelentős képességekkel és készségekkel gazdagodnak a csatlakozó gyerekek. Átfogó képet kaptunk arról is, hogy a program sikeres működése elképzelhetetlen rendszeres képzés és folyamatos kapcsolattartás nélkül, ennek a rendszernek a kialakítása egy hosszú folyamat, működtetése rendszeres utánpótlást igényel.
A harmadik napon Daniela az iskolánk osztályfőnökeinek tartott egy workshopot arról, hogyan tudják segíteni az osztályukba járó diákokat abban, hogy bekerüljenek a kortárs mediátori programba, illetve hogyan segíthetik a programot abban, hogy a megfelelő személyek kerülnek oda. Hangsúlyos volt a program pozitív hozadéka és az, ahogyan megkönnyíti az iskola és a tanárok életét, ha képzett kortárssegítők, kortársmediátorok dolgoznak azon, hogy segítsenek konfliktusos helyzetek megoldásában, a diákokat érintő problémák orvoslásában, megoldáskeresésben, vagy épp a segítségkérésben.
A rendszer, amit Daniela megismertetett velünk, sok olyan elemet tartalmaz, melyet mi is tudnánk használni, de teljes egészében nem átvehető, ugyanis a sikerük egyik fő eleme egy külön tantárgy, melynek keretein belül a szociális készségek fejlesztésével, önfejlesztéssel, konfliktusmenedzsmenttel foglalkoznak.
A három nap alatt lehetőségünk volt Danielával személyes konzultációra is. Elsősorban Béres-Deák Barbara, az iskola pedagógiai koordinátora beszélgetett vele arról, mire van szüksége az iskolának a kortársmediátori rendszer kialakításához, működtetéséhez. A mentál team tagjai gyakorlati tanácsokat kaptak egy kisebb körös konzultáció alkalmával.