Benchmarking Finnish Education System – Kocsis Márta
A képzés célja: vezetői kompetenciáik fejlődése, a finn (és észt) oktatási rendszer, fejlesztési stratégiák és módszerek, minőségbiztosítási és ellenőrzési kritériumrendszer, nemzeti alaptanterve, vizsgarendszer és az új kollégák mentorálásának megismerése, gyakorlati tapasztalatszerzés a tanórai hospitálás és a helyi iskolavezetőkkel, tanárokkal való konzultáció során. Annak megismerése, hogy a finn (és észt) rendszerben hogyan valósul meg az esélyegyenlőség biztosítása, az iskolai tehetséggondozás, a sajátos nevelési igényű diákok inklúziója és az iskola-szülő kapcsolat.
A finn oktatási rendszer sikere több okra vezethető vissza. A legfontosabb a finn társadalom egészét átszövő bizalom, amely meghatározza az oktatással kapcsolatos társadalmi attitűdöt. Az oktatás 3 pillére közül az első a gyerekek egyénre szabott tanítása, fejlesztése, ha szükséges, gyógypedagógus bevonásával, amely 16 éves korig minden egyes gyereknek jár. Az egyenlő esélyek biztosításának másik pillére az, hogy mivel minden általános iskola ugyanolyan szolgáltatást nyújt, a beiskolázás körzetenként történik, nincsenek elitiskolák. A harmadik pillér a magas színvonalú tanárképzés.
Két egynapos látogatás során megismertük az észt oktatási rendszert is: bár a történelmi múlt miatt a társadalmi hagyomány és háttér nem ilyen kedvező, de hasonló módon épül fel, mint a finn. Kiegészül még az orosz kisebbség számára biztosított nemzetiségi iskolák rendszerével.
A következő programok adaptálhatóak a Politechnikum rendszerébe:
- a korosztályok közötti projektek – a rendszeres évfolyamszintű témahetek mellett szeretnénk bevezetni az évfolyamközi projekteket is,
- a szülőkonzultációk rendszere a szülő–tanár kapcsolat fejlesztésére,
- az új kollegák mentorálása.
Képző intézmény: EDUFUTURE
Helyszín: Helsinki, Finnország
Időpont: 2018.03.11-17.